Ulubiony kiosk PRZEJRZYJ WAKACYJNE WYDANIE Budujemy Dom ZAMÓW Z PRZESYŁKĄ GRATIS >>

Ze świata designu

Domowa dżungla

2017-04-11

Wśród mebli i dodatków prezentowanych w tym roku na targach Maison & Objet w Paryżu bardzo trudno było wybrać te najważniejsze – tylko samych wystawców doliczono się ponad tysiąc, a co dopiero mówić o produktach. Jednak wśród tej mnogości kilka tendencji wyraźnie się zaznaczyło. Poznajmy najważniejsze z nich.

Natura. To słowo można było odmieniać przez wszystkie przypadki, przemierzając paryskie hale targowe. Projektanci przypomnieli sobie o zieleni, i to w jej najbardziej bujnym wydaniu. Stoiska udekorowane były bananowcami i dracenami, one też pojawiają się na niezliczonych aranżacjach zdjęciowych.

Nawet powściągliwi Skandynawowie wprowadzili do swoich aranżacji rośliny, oczywiście w bardziej stonowanej wersji. Nie brak było jednak marek, których propozycje sugerowały stworzenie sobie w domu czegoś pośredniego między palmiarnią a dżunglą. Do tego obowiązkowo wyplatany hamak i stolik z ledwo ociosanego drewnianego pnia. Biorąc pod uwagę korzystne dla zdrowia właściwości roślin i wysokie stężenie smogu w powietrzu w Polsce, może to być dla nas podpowiedź naprawdę godna rozważenia.

Motywy roślinne pojawiały się również na tkaninach, obrazkach, planszach i plakatach. Skoro wspomnieliśmy o hamaku, warto dodać, że bardzo silnie swoją obecność zaznaczyły rozmaite plecionki. Proste, nieomal graficzne, oraz bardziej skomplikowane, przypominające makramy. Wiele przedmiotów i mebli wygląda tak, jakby kilka minut wcześniej opuściło warsztat plecionkarski gdzieś na końcu świata.

 
Plecionki, naturalna paleta barw, zieleń w tle, taka jest kolekcja InOut, Gervasoni. Holenderska marka HK Living dostępna w sklepie Dutchhouse kreuje w domu bezludną wyspę. Zieleń otaczająca hamak pozwoli nam przenieść się myślami gdzieś daleko. 

Trochę w kontrze do bujności rodem z amazońskiej dżungli zaznaczyła swoją obecność skandynawska prostota - bardzo stonowane, rysowane delikatną kreską, zdające się zupełnie nie ingerować w przestrzeń meble i dodatki. Jedno, co łączy oba kierunki, to ukłon w stronę natury. Skandynawowie tradycyjnie sięgają po drewno, odnosząc się w swoich projektach do klasyki projektowania rodem z Północy.

Wprowadzają też ciekawą, zgaszoną paletę kolorystyczną, w której nawet róż (bardzo modny!) sprawia wrażenie przybrudzonego. Z różem jest zresztą ciekawa sprawa. W ubiegłym roku został on ogłoszony wiodącym kolorem przez Panton Institute, niezależny instytut badający trendy. Wydaje się jednak, że dopiero teraz i projektanci, i kupujący przekonali się do tego odcienia. W każdym razie pojawiał się bardzo często. Róż jest jednym z kolorów nieodłącznie kojarzących się z latami 50. XX wieku. Na paryskich targach można było również odczuć pewną nostalgię. Jednak nie jest to proste przełożenie na cukierkowe odcienie, zaokrąglone kształty i skutery Vespa. Ta moda panowała kilka lat temu i na razie jest w odwrocie.

To bardziej subtelne skojarzenia, jak wyplatane fotele Acapulco, chyba najbardziej znany meksykański projekt wszech czasów, radia z głośnikami z plecionki czy materiały noszące ślady zużycia, na przykład deski wyglądające tak, jakby wyrzuciło je morze. Słowem, rzeczy lekko niedzisiejsze, nierzucające się w oczy. Splendor, przepych i luksus przyjmują bardziej wyrafinowaną postać, ustępując miejsca naturze, wspomnieniom i cytatom z przeszłości.

Data publikacji: 2017-04-11
Pozostałe wieści ze świata designu
Dzieciństwo z designem
Dzieciństwo z designem
Dziecko to mały, ale wrażliwy esteta, który intensywnie chłonie bodźce wizualne. Zapewnijmy mu kontakt z ciekawym, inspirującym otoczeniem. Lekcja dobrego wzornictwa, pobierana od pierwszych dni życia, na pewno zaprocentuje w przyszłości.
Czytaj dalej
Miękkie fotele Scoop w wyrazistych
odcieniach oranżu i magenty stanowią mocny i modny akcent w klasycznym wnętrzu. Energetyczny kolor i forma stworzona do wypoczywania to mieszanka idealna! Fot. Rosenthal Interieur
Idzie nowe
Raz do roku w Mediolanie spotykają się najważniejsi projektanci i producenci mebli i dodatków. To oni nadają ton zmianom, jakie zachodzą w naszych domach. A będzie ich sporo! Z nową siłą wraca kolor, zmieniają się formy kanap i regałów. Zobaczcie nasz raport ze stolicy designu i już zacznijcie planować domową rewolucję.
Czytaj dalej

3 numery gratis!

Subskrybuj nasz newsletter. Otrzymasz 3-miesięczną prenumeratę miesięcznika Czas na Wnętrze gratis!

newsletter
Rolety pełne pasji - skrojone na miarę Twoich okien

Początek lata to idealny moment by zadbać o odpowiednie przysłonienie intensywnego światła dziennego ... czytaj dalej

Comfort Box Rejs - szuflady stworzone z myślą o kuchni

Szuflady w kuchni to rozwiązanie idealne. Pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń dolnych szafek ... czytaj dalej

Życzenia się spełniają - nowe produkty AGD od TEKA

Kuchnia bywa często nazywana "sercem domu". Nieformalna atmosfera, jaka panuje w trakcie przygotowywania posiłków, zachęca do rodzinnych ... czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Recyklingowa sztuka cierpliwości

Do recyklingu trzeba cierpliwości. Organiczne, nieorganiczne, papier, plastik, metal - co zrobić z pudełkiem po soku, które na oko wydaje się zrobione z tektury, ... Czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Tokujin Yoshioka
Tokujin Yoshioka. W rozkwicie
Wśród jego pierwszych zleceniodawców był znakomity projektant mody Issey Miyake. Dziś Tokujin Yoshioka jest równie znany jak jego mentor. Był jedną z gwiazd tegorocznej edycji targów w Mediolanie, gdzie podziwialiśmy jego najnowszy projekt dla marki Louis Vuitton.   Czytaj dalej
Stołek Blossom jest częścią projektu Objets Nomades, zainicjowanego przez modową markę Louis Vuitton.
Lampki Planet dostępne są także w wersji stołowej, na nóżce oraz wiszącej. W każdej wyglądają równie atrakcyjnie! Kartell
Szarość i mocne kolory w domu - salon Szarość i mocne kolory w domu pod Warszawą Tekst: Katarzyna Mitkiewicz;Zdjęcia: Michał Skorupski;Stylizacja: Katarzyna Mitkiewicz;
» Zobacz więcej
 
Czas na wnętrze
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera CzasnaWnetrze.pl i pobierz GRATIS 3 numery "Czasu na Wnętrze" w wersji elektronicznej.
W naszym newsletterze znajdziesz:
  • najświeższe trendy w aranżacji wnętrz,
  • nowości ze świata designu i rynku,
  • praktyczne porady, jak mieszkać piękniej i wgodniej,
  • najciekawsze tematy z "Czasu na Wnętrze",
  • informacje o rabatach, promocjach i konkursach.

Czas na wnętrze

Salon Czas na Wnętrze

Najaktywniejsi współkreatorzy
naszego magazynu i portalu - creme
de la creme miłośników stylowych
wnętrz - tworzą elitarny Salon CnW.



Wydanie tabletowe