Skandynawskie wzornictwo zdominowane jest przez mężczyzn. Ale wśród jego twórców wyróżnia się także kilka wybitnych projektantek. Jedną z nich jest Nanna Ditzel, nazywana pierwszą damą duńskiego designu.

Historia kariery Niny Ditzel

Choć Nanna Ditzel bez wątpienia jest najważniejszą kobietą w historii duńskiego wzornictwa, to jej kariera potoczyłaby się zapewne inaczej, gdyby nie wsparcie kolejnych mężów. Z pierwszym, Jørgenem Ditzelem, tworzyła duet nie tylko życiowy, ale także zawodowy.

Poznali się w 1943 roku w kopenhaskiej Szkole Sztuki i Rzemiosła, a trzy lata później założyli własne studio. Razem projektowali wnętrza, meble, tkaniny, tapety, szkło i biżuterię. Współpracowali między innymi ze znaną duńską firmą jubilerską Georg Jensen, tworząc ozdoby o organicznych kształtach, inspirowanych naturą.

Nanna Ditzel (1923–2005)
Absolwentka Duńskiej Szkoły Sztuki i Rzemiosła oraz Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Projektantka mebli, tkanin, tapet, szkła i biżuterii.

Jednak największą sławę przyniosły im meble, wśród których prawdziwą furorę zrobił rattanowy podwieszany fotel Egg, zaprojektowany w 1959 roku. Mebel ten często gościł na łamach modowych i wnętrzarskich magazynów, a jego odporna na grawitację forma się stała się symbolem swobodnego stylu życia latach sześćdziesiątych.

Fotel Basket (Kettal), wykonany z drewna dębowego i ręcznie plecionej wikliny, to projekt małżeństwa Ditzelów z 1950 roku.

Projekty Ditzelów cieszyły się dużym wzięciem, ponieważ doskonale odpowiadały na ówczesne potrzeby, na które czuły był zresztą cały duński modernizm, od początku XX wieku hołdujący produkcji rzemieślniczej, a po drugiej wojnie stawiający za cel optymalne dopasowanie funkcjonalnych mebli do niewielkich mieszkań.

Drugie małżeństwo Niny Ditzel

Dobrą passę duetu przerwała nagle przedwczesna śmierć Jørgena w 1961 roku. Nanna postanowiła kontynuować wspólne dzieło i wówczas jej kariera nabrała tempa. Rozpoczęła współpracę między innymi z firmą Kvadrat, która do dziś produkuje zaprojektowany przez nią wzór Hallingdal - jeden z najbardziej popularnych na świecie materiałów obiciowych.

Ażurowa konstrukcja krzesła Trinidad sprawia, że jest ono niezwykle lekkie wizualnie i niemal rozpływa się w grze światła i cienia. Zostało zaprojektowane w 1993 roku dla fi rmy Fredericia Furniture.

W 1968 roku poślubiła Kurta Heidego, niemieckiego biznesmena sprzedającego meble, i przeprowadziła się do Londynu. Tu wspólnie otworzyli Interspace International Furniture House/Design Centre - miejsce, które było nie tylko showroomem, ale także ważnym forum dyskusji na temat nowoczesnego, eksperymentalnego wzornictwa. Po śmierci Kurta w 1986 roku wróciła do Kopenhagi, gdzie sama prowadziła studio połączone z warsztatem meblarskim.

Fotel ND83 i sofa ND82 zaprojektowane zostały w 1952 roku, a stół Trisse powstał 10 lat później. Przetrwały próbę czasu i nadal są produkowane przez duńską fi rmę Snedkergaarden

Nanna Ditzel podczas całej swojej twórczej drogi pracowała z różnorodnymi formami, materiałami i technologiami. Edukację rozpoczęła w warsztacie stolarskim, od obróbki drewna, i wiele z jej projektów wykorzystuje materiały naturalne, przede wszystkim gięte drewno i rattan. Ale nie bała się także takich innowacyjnych tworzyw jak guma piankowa, włókno szklane czy poliester. Do historii wzornictwa przeszła jako odważna eksperymentatorka, jedna z ważniejszych postaci duńskiego designu oraz działaczka na rzecz jego odnowy w latach 90.

Autor
Nina Ditzel - pierwsza dama duńskiego designu
Małgorzata Stalmierska
Dziennikarka, historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. W Czasie na Wnętrze zajmuje stanowisko sekretarza redakcji. Oaza spokoju od której z daleka bije...