Ulubiony kiosk GRUDNIOWE WYDANIE TO AŻ 228 STRON! Budujemy Dom PRZESYŁKA GRATIS >>

Mistrzowie designu

Flower power. Maija Isola - ikona fińskiego designu

2017-05-18

Mocne, graficzne i malarskie wzory, a wśród nich sławne maki, które projektowała Maija Isola, szybko zrobiły furorę i nadal są tak samo nowoczesne jak pół wieku temu, kiedy powstawały. Ich projektantka natomiast zyskała miano ikony fińskiego designu.

Są wszechobecne - zdobią nie tylko tkaniny wykorzystywane do dekoracji wnętrz, ale także ubrania, trampki, torby, parasole, karty kredytowe, kubki czy talerze. Najsłynniejsze są maki, czyli Unikko, które mogą śmiało konkurować z fińską flagą narodową. Te charakterystyczne duże kwiaty, najpopularniejsze w wersji czerwono-różowej, potem pojawiające się także w innych wariantach kolorystycznych i wielkościach, są bowiem jedną z wizytówek Finlandii i jej wzornictwa. Zawładnęły nawet wagonami metra i samolotem linii Finnair.

   
Materiały zaprojektowane przez Isolę dla Marimekko cały czas podbijają modowe wybiegi Wzory pomysłu Isoli są uniwersalne - świetnie sprawdzają się zarówno na tkaninach, zdobiąc zasłony czy poduszki, jak i na akcesoriach kuchennych, takich jak kubek czy taca. 

Wszystko zaczęło się w 1964 roku, kiedy do zespołu Marimekko, firmy zajmującej się produkcją tkanin i ubrań, dołączyła Maija Isola (1927-2001), adeptka malarstwa. Właścicielka firmy, Armi Ratia, od kilku lat poszukiwała przepisu na sukces. Stawiała na prostotę, funkcjonalizm, wygodę i nowoczesność. Stworzyła więc nową markę Marimekko - w tłumaczeniu: ubrania dla Marii - pod którą oferowała wygodną odzież dla każdej kobiety, typowej Marii właśnie.

Na pierwszą kolekcję składały się proste bawełniane sukienki o luźnym kroju. Za nudne i przestarzałe Armi Ratia uznała nie tylko sztywne fasony, ale i trącące myszką motywy kratki czy kwieciste łączki. Zatrudnienie Isoli, która miała wnieść powiew nowoczesności, wydawało się więc strzałem w dziesiątkę. Jakież było jednak zdziwienie szefowej, gdy projektantka - czy raczej artystka, bo tak chciała, żeby ją postrzegano - zaproponowała wzór tkaniny w... kwiaty, a konkretnie maki. Jednak współczesna interpretacja tego motywu, posługująca się intensywnymi kolorami i dużą skalą, zrobiła wrażenie nie tylko na szefostwie, ale na całym świecie designu.

   
Gama kolorów tkaniny Ananas jest bardzo szeroka, podobnie zresztą jak w przypadku wielu innych tkanin produkowanych przez Marimekko według projektu Maiji Isoli; możemy wybrać np. mocny róż, żywiołowy pomarańcz, elegancką biel z czernią lub ze złotem   Wzór Ananas to zabawa z barokiem - Isola tchnęła w historyczny ornament ducha swojej epoki.   Słynne Unikko występują w wielu kolorach, ostatnio marka Marimekko promuje je w wariancie zielonym, najmodniejszym kolorze tego roku.

Maija Isola zaprojektowała ponad 500 wzorów. Ale i tak uważała, że to mało. Nie inspirowała się ówczesnym wzornictwem. Sięgała do sztuki współczesnej, twórczości ludowej, jeździła dużo po świecie, czytała, słuchała muzyki, przypatrywała się roślinom. Proponowała przeskalowane graficzne wzory operujące żywymi kolorami albo przeciwnie - wyraziste czarno-białe. Wszystkie rzucające się w oczy. Tak jak sztuka tamtych czasów - op-art, psychedelic art czy colour field painting.

Dla sztuki właśnie w 1987 roku Maija ostatecznie porzuciła pracę w Marimekko. W pewnym momencie jej wizje przestały być zbieżne z filozofią marki. A na kompromis artystka nie chciała iść. Od tamtej pory nie opracowała żadnego wzoru. Jednak siła jej projektów przetrwała dziesięciolecia, inspirując projektantów wnętrz i mody. Dzięki niej marka Marimekko osiągnęła sławę, a fiński design umocnił obecność na międzynarodowej mapie światowego wzornictwa.

Data publikacji: 2017-05-18
Maija Isola
Unikko w wersji czerwono-różowej to must have każdego miłośnika designu.
Maija Isola
Wzory Maiji Isoli to również zabawy z geometrią. Najlepszym tego przykładem jest Kukko ja kana - czyli Kogut i kurczak; wielobarwne mozaiki zbudowane z kwadratów tej samej wielkości przyciągają wzrok i mają wiele zastosowań.
Maija Isola
Masurkka i Magnolia to warianty tego samego wzoru w różnych rozmiarach. (na zdjęciu wzór Magnolia)
Maija Isola
Wzory Maiji Isoli to również zabawy z geometrią. Najlepszym tego przykładem jest Kukko ja kana – czyli Kogut i kurczak; wielobarwne mozaiki zbudowane z kwadratów tej samej wielkości przyciągają wzrok i mają wiele zastosowań.
Maija Isola
Wzory Maiji Isoli to również zabawy z geometrią. Najlepszym tego przykładem jest Kukko ja kana – czyli Kogut i kurczak; wielobarwne mozaiki zbudowane z kwadratów tej samej wielkości przyciągają wzrok i mają wiele zastosowań.
Maija Isola
Wzory Maiji Isoli to również zabawy z geometrią. Najlepszym tego przykładem jest Kukko ja kana – czyli Kogut i kurczak; wielobarwne mozaiki zbudowane z kwadratów tej samej wielkości przyciągają wzrok i mają wiele zastosowań.
Maija Isola
Wzory Maiji Isoli to również zabawy z geometrią. Najlepszym tego przykładem jest Kukko ja kana – czyli Kogut i kurczak; wielobarwne mozaiki zbudowane z kwadratów tej samej wielkości przyciągają wzrok i mają wiele zastosowań. A do tego są ponadczasowe. Kobiety na całym świecie ciągle chętnie je noszą – na zdjęciu modelka w sukience z tkaniny Caro.
Maija Isola
Tkanina Heinä, jak wiele pomysłów Isoli, jest owocem jej miłości do natury – tutaj projektantka oddała delikatność źdźbła trawy.
Maija Isola
Tkanina Ralli udowadnia, że projektantka chętnie sięgała nie tylko po kwiatowe wzory - ale mieszanka kolorów, jak na nią przystało, tradycyjnie - wybuchowa.
Maija Isola
Wzór Paprika powstał w 1966 roku; odważne zestawienie kolorów pomarańczowego i różowego jest tak samo popularne jak wariant czarno-biały, który okazał się hitem w roli materiału na... bikini.
Maija Isola
Masurkka i Magnolia to warianty tego samego wzoru w różnych rozmiarach. (na zdjęciu wzór Masurkka)
Maija Isola
Maija Isola lubiła eksperymentować zarówno z kolorami, jak i ze skalą motywów – tu Unikko w wersji mini.

Zobacz też:

Pozostali mistrzowie designu
(1947-2007) Jeden z najważniejszych reprezentantów duńskiego designu, stanowiący razem z Arne Jacobsenem i Finnem Juhlem wielką trójcę tamtejszego wzornictwa XX wieku.
Jedyne prawdziwe krzesło
Hans Wegner zaprojektował ponad 500 krzeseł i ciągle nie miał dość. Jego marzeniem było stworzenie tego doskonałego, czego - jak twierdził - nie udało mu się dokonać. Historia designu pokazuje jednak, jak bardzo się mylił.   Czytaj dalej
Absolwent Uniwersytetu Sztuki i Designu 
w Offenbach. Od 2006 roku prowadzi w tym mieście własne studio projektowe.
Przewrotna klasyka
Sebastian Herkner nie goni za trendami, dlatego jego projekty są ponadczasowe, a przy tym bardzo nowatorskie. Nic dziwnego, że jest zdobywcą licznych nagród i ulubieńcem wnętrzarskich magazynów.   Czytaj dalej

3 numery gratis!

Subskrybuj nasz newsletter. Otrzymasz 3-miesięczną prenumeratę miesięcznika Czas na Wnętrze gratis!

newsletter
Comfort Box Rejs - szuflady stworzone z myślą o kuchni

Szuflady w kuchni to rozwiązanie idealne. Pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń dolnych szafek ... czytaj dalej

Jak wybrać materac dla pary?

Podczas wyboru materaca dla pary, „elastyczność punktowa” to ważne pojęcie ... czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Recyklingowa sztuka cierpliwości

Do recyklingu trzeba cierpliwości. Organiczne, nieorganiczne, papier, plastik, metal - co zrobić z pudełkiem po soku, które na oko wydaje się zrobione z tektury, ... Czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Feeria barw i motywów stała się znakiem rozpoznawczym kolekcji talerzy świątecznych produkowanych w serii Rosenthal meets Versace
Talerze z serii Rosenthal meets Versace
Talerze Versace Christmas marki Rosenthal sprzedawane są tylko przez kilka tygodni każdego roku. Ich stylistyka jest tak wyjątkowa, jak magiczny jest czas Bożego Narodzenia. Sprawia ona, że na nową kolekcję czekamy jak na pierwszą gwiazdkę! Czytaj dalej
 
Czas na wnętrze
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera CzasnaWnetrze.pl i pobierz GRATIS 3 numery "Czasu na Wnętrze" w wersji elektronicznej.
W naszym newsletterze znajdziesz:
  • najświeższe trendy w aranżacji wnętrz,
  • nowości ze świata designu i rynku,
  • praktyczne porady, jak mieszkać piękniej i wgodniej,
  • najciekawsze tematy z "Czasu na Wnętrze",
  • informacje o rabatach, promocjach i konkursach.

Czas na wnętrze

Salon Czas na Wnętrze

Najaktywniejsi współkreatorzy
naszego magazynu i portalu - creme
de la creme miłośników stylowych
wnętrz - tworzą elitarny Salon CnW.



Wydanie tabletowe