Ulubiony kiosk LISTOPADOWE WYDANIE W SPRZEDAŻY! Budujemy Dom PRZEJRZYJ ONLINE >>

Mistrzowie designu

Tokujin Yoshioka. W rozkwicie

2017-07-18

Wśród jego pierwszych zleceniodawców był znakomity projektant mody Issey Miyake. Dziś Tokujin Yoshioka jest równie znany jak jego mentor. Był jedną z gwiazd tegorocznej edycji targów w Mediolanie, gdzie podziwialiśmy jego najnowszy projekt dla marki Louis Vuitton.

Brook, stolik, podnóżek. Design Tokujin Yoshioka
Brook, stolik, podnóżek. Zaprojektowany dla sklepu Isseya Miyake w Londynie, cieszył się taką popularnością, że został wprowadzony do seryjnej produkcji przez włoską markę Moroso.

Objets Nomades to seria projektów nawiązujących do idei współczesnego nomadyzmu, która powstała w wyniku współpracy najwybitniejszych współczesnych designerów ze słynną modową marką Louis Vuitton. W 2015 roku odbyła się premiera kolekcji. W tym roku pokazane zostały kolejne elementy serii, w tym stołek Blossom autorstwa jednego z najsłynniejszych japońskich projektantów Tokujina Yoshioki. Ekspozycja miała miejsce w Palazzo Boccione, na co dzień niedostępnym renesansowym pałacu położonym przy jednym z bardzo prestiżowych adresów w Mediolanie - corso Venetia. Oto co projektant powiedział nam na temat swojej pracy.

CnW: Pana projekt nosi romantyczną nazwę Blossom (kwiat, pąk). Skąd takie skojarzenie?

Tokujin Yoshioka: Postanowiłem połączyć w mojej pracy kilka motywów. Przede wszystkim wykorzystać monogram Louis Vuitton z płatkami kwiatu. Skojarzyłem go ze znanym w dekoracji motywem "quattro foglie" (koniczyny). Chciałem też wykorzystać niezwykłe umiejętności rzemieślników pracujących dla marki od tak długiego czasu.

CnW: Brzmi to nad wyraz prosto. Ile w takim razie trwała praca nad tym projektem?

Instalacja dla marki LG. Tokujin Yoshioka
Instalacja dla marki LG była jedną z najbardziej tłumnie odwiedzanych wystaw podczas tegorocznych targów w Mediolanie.

Tokujin Yoshioka: Od 2013 roku.

CnW: To z kolei dość długo.

Tokujin Yoshioka: Cóż, projekt rodził się wśród wielu rozmów i dyskusji.

CnW: Czym ta praca odróżnia się od innych?

Tokujin Yoshioka: Zawsze staram się wynaleźć coś nowego, co wymyka się schematom. Moim zdaniem udało mi się połączyć symbolikę marki z wrażeniem pewnej ponadczasowości. Wszyscy potrzebujemy nowej klasyki. Myślę, że projekt Blossom idealnie wpisuje się w to oczekiwanie. Łączy w sobie design ze sztuką, a jego forma nie wskazuje na konkretny czas powstania. W ten sposób klasyka nawiązuje do nowoczesności, a nawet przyszłości.

CnW: Czy to połączenie jest pana podstawowym założeniem projektowym?

Tokujin Yoshioka: Tak. Moim zdaniem design nie polega jedynie na tworzeniu nowych form. Chciałbym, aby użytkownicy doświadczali moich projektów, aby dzięki nim mogli przeżyć przemianę.

Bouquet
- fotel kwiat,
Moroso
Bouquet - fotel kwiat, Moroso

CnW: Czy zawsze w taki sposób postrzegał pan design?

Tokujin Yoshioka: Moje poglądy ewoluują. Zawsze w centrum stawiałem człowieka i jego relację z naturą. Do tego doszło postrzeganie światła i jego właściwości. Im bardziej je analizuję, tym moja wizja staje się prostsza.

CnW: Czy ma pan projekt marzeń, niemożliwy dotąd do zrealizowania, który chciałby pan urzeczywistnić?

Tokujin Yoshioka: W 2013 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio odbyła się moja wystawa "Tokujin Yoshioka_ Crystallize". Zaprezentowałem wówczas projekt "Rainbow Church" składający się z 500 pryzmatów. Tworzyły one 12-metrową ścianę wytwarzającą tęczowe refleksy. Chciałbym mieć możliwość zrealizowania kiedyś tego projektu nie tylko w przestrzeni muzeum. Podobnie rzecz się ma z "The floating fountain", moim projektem Narodowego Stadionu w Tokio. Dziś jeszcze nie mamy możliwości technicznych do jego urzeczywistnienia, ale mam nadzieję, że je zyskamy w niedalekiej przyszłości.

Data publikacji: 2017-07-18
Tokujin Yoshioka
Stołek Blossom jest częścią projektu Objets Nomades, zainicjowanego przez modową markę Louis Vuitton.
Tokujin Yoshioka
Lampki Planet dostępne są także w wersji stołowej, na nóżce oraz wiszącej. W każdej wyglądają równie atrakcyjnie! Kartell
Tokujin Yoshioka
Bouquet - fotel kwiat, Moroso
Tokujin Yoshioka
Sparkle - seria stolików wykonanych z plastiku. Ich żywe kolory i charakterystyczne "plisowanie" sprawiają, że meble grają we wnętrzu pierwsze skrzypce, Kartell
Tokujin Yoshioka
Fotel Panna, Moroso
Tokujin Yoshioka
Sofa Paper Cloud, Moroso
Tokujin Yoshioka
Krzesła Mi-Ami, Kartell

Zobacz też:

Pozostali mistrzowie designu
Absolwent Uniwersytetu Sztuki i Designu 
w Offenbach. Od 2006 roku prowadzi w tym mieście własne studio projektowe.
Przewrotna klasyka
Sebastian Herkner nie goni za trendami, dlatego jego projekty są ponadczasowe, a przy tym bardzo nowatorskie. Nic dziwnego, że jest zdobywcą licznych nagród i ulubieńcem wnętrzarskich magazynów.   Czytaj dalej
Charlotte Perriand
Awangarda de luxe
Charlotte Perriand była odważna, pracowita i niezwykle kreatywna. Na sławie jej nie zależało. W końcu jednak przyszła i ta.   Czytaj dalej

3 numery gratis!

Subskrybuj nasz newsletter. Otrzymasz 3-miesięczną prenumeratę miesięcznika Czas na Wnętrze gratis!

newsletter
Comfort Box Rejs - szuflady stworzone z myślą o kuchni

Szuflady w kuchni to rozwiązanie idealne. Pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń dolnych szafek ... czytaj dalej

Jak wybrać materac dla pary?

Podczas wyboru materaca dla pary, „elastyczność punktowa” to ważne pojęcie ... czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Recyklingowa sztuka cierpliwości

Do recyklingu trzeba cierpliwości. Organiczne, nieorganiczne, papier, plastik, metal - co zrobić z pudełkiem po soku, które na oko wydaje się zrobione z tektury, ... Czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Jesienny rozkład jazdy
Jesteś miłośnikiem polskiego wzornictwa? Interesują Cię światowe trendy w designie? Jesienią odbędzie się mnóstwo imprez i festiwali poświęconych projektowaniu. Będzie na nich również redakcja magazynu Czas na Wnętrze - zapraszamy! Czytaj dalej
 
Czas na wnętrze
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera CzasnaWnetrze.pl i pobierz GRATIS 3 numery "Czasu na Wnętrze" w wersji elektronicznej.
W naszym newsletterze znajdziesz:
  • najświeższe trendy w aranżacji wnętrz,
  • nowości ze świata designu i rynku,
  • praktyczne porady, jak mieszkać piękniej i wgodniej,
  • najciekawsze tematy z "Czasu na Wnętrze",
  • informacje o rabatach, promocjach i konkursach.

Czas na wnętrze

Salon Czas na Wnętrze

Najaktywniejsi współkreatorzy
naszego magazynu i portalu - creme
de la creme miłośników stylowych
wnętrz - tworzą elitarny Salon CnW.



Wydanie tabletowe