Ulubiony kiosk GRUDNIOWE WYDANIE TO AŻ 228 STRON! Budujemy Dom PRZESYŁKA GRATIS >>

Ze świata designu

Domowa dżungla

2017-04-11

Wśród mebli i dodatków prezentowanych w tym roku na targach Maison & Objet w Paryżu bardzo trudno było wybrać te najważniejsze – tylko samych wystawców doliczono się ponad tysiąc, a co dopiero mówić o produktach. Jednak wśród tej mnogości kilka tendencji wyraźnie się zaznaczyło. Poznajmy najważniejsze z nich.

Natura. To słowo można było odmieniać przez wszystkie przypadki, przemierzając paryskie hale targowe. Projektanci przypomnieli sobie o zieleni, i to w jej najbardziej bujnym wydaniu. Stoiska udekorowane były bananowcami i dracenami, one też pojawiają się na niezliczonych aranżacjach zdjęciowych.

Nawet powściągliwi Skandynawowie wprowadzili do swoich aranżacji rośliny, oczywiście w bardziej stonowanej wersji. Nie brak było jednak marek, których propozycje sugerowały stworzenie sobie w domu czegoś pośredniego między palmiarnią a dżunglą. Do tego obowiązkowo wyplatany hamak i stolik z ledwo ociosanego drewnianego pnia. Biorąc pod uwagę korzystne dla zdrowia właściwości roślin i wysokie stężenie smogu w powietrzu w Polsce, może to być dla nas podpowiedź naprawdę godna rozważenia.

Motywy roślinne pojawiały się również na tkaninach, obrazkach, planszach i plakatach. Skoro wspomnieliśmy o hamaku, warto dodać, że bardzo silnie swoją obecność zaznaczyły rozmaite plecionki. Proste, nieomal graficzne, oraz bardziej skomplikowane, przypominające makramy. Wiele przedmiotów i mebli wygląda tak, jakby kilka minut wcześniej opuściło warsztat plecionkarski gdzieś na końcu świata.

 
Plecionki, naturalna paleta barw, zieleń w tle, taka jest kolekcja InOut, Gervasoni. Holenderska marka HK Living dostępna w sklepie Dutchhouse kreuje w domu bezludną wyspę. Zieleń otaczająca hamak pozwoli nam przenieść się myślami gdzieś daleko. 

Trochę w kontrze do bujności rodem z amazońskiej dżungli zaznaczyła swoją obecność skandynawska prostota - bardzo stonowane, rysowane delikatną kreską, zdające się zupełnie nie ingerować w przestrzeń meble i dodatki. Jedno, co łączy oba kierunki, to ukłon w stronę natury. Skandynawowie tradycyjnie sięgają po drewno, odnosząc się w swoich projektach do klasyki projektowania rodem z Północy.

Wprowadzają też ciekawą, zgaszoną paletę kolorystyczną, w której nawet róż (bardzo modny!) sprawia wrażenie przybrudzonego. Z różem jest zresztą ciekawa sprawa. W ubiegłym roku został on ogłoszony wiodącym kolorem przez Panton Institute, niezależny instytut badający trendy. Wydaje się jednak, że dopiero teraz i projektanci, i kupujący przekonali się do tego odcienia. W każdym razie pojawiał się bardzo często. Róż jest jednym z kolorów nieodłącznie kojarzących się z latami 50. XX wieku. Na paryskich targach można było również odczuć pewną nostalgię. Jednak nie jest to proste przełożenie na cukierkowe odcienie, zaokrąglone kształty i skutery Vespa. Ta moda panowała kilka lat temu i na razie jest w odwrocie.

To bardziej subtelne skojarzenia, jak wyplatane fotele Acapulco, chyba najbardziej znany meksykański projekt wszech czasów, radia z głośnikami z plecionki czy materiały noszące ślady zużycia, na przykład deski wyglądające tak, jakby wyrzuciło je morze. Słowem, rzeczy lekko niedzisiejsze, nierzucające się w oczy. Splendor, przepych i luksus przyjmują bardziej wyrafinowaną postać, ustępując miejsca naturze, wspomnieniom i cytatom z przeszłości.

Data publikacji: 2017-04-11

Zobacz też:

Pozostałe wieści ze świata designu
Feeria barw i motywów stała się znakiem rozpoznawczym kolekcji talerzy świątecznych produkowanych w serii Rosenthal meets Versace
Talerze z serii Rosenthal meets Versace
Talerze Versace Christmas marki Rosenthal sprzedawane są tylko przez kilka tygodni każdego roku. Ich stylistyka jest tak wyjątkowa, jak magiczny jest czas Bożego Narodzenia. Sprawia ona, że na nową kolekcję czekamy jak na pierwszą gwiazdkę!
serwis prasowy Rosenthal
Czytaj dalej
W tym roku lampa Tolomeo obchodzi jubileusz trzydziestolecia. Przez ten czas zyskała liczną rodzinę – modele podłogowe, sufitowe, kinkiety. I choć różnią się one między sobą wielkością, wszystkie tak samo dobrze służą milionom ludzi na co dzień.
Prosta historia
Dlaczego spośród tysięcy, jeśli nie milionów lamp produkowanych na całym świecie należy wybrać właśnie Tolomeo? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: bo jest funkcjonalna, ma ciekawe wzornictwo i będzie nam służyła przez długie lata.
serwis prasowy Artemide
Czytaj dalej

3 numery gratis!

Subskrybuj nasz newsletter. Otrzymasz 3-miesięczną prenumeratę miesięcznika Czas na Wnętrze gratis!

newsletter
Comfort Box Rejs - szuflady stworzone z myślą o kuchni

Szuflady w kuchni to rozwiązanie idealne. Pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń dolnych szafek ... czytaj dalej

Jak wybrać materac dla pary?

Podczas wyboru materaca dla pary, „elastyczność punktowa” to ważne pojęcie ... czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
Recyklingowa sztuka cierpliwości

Do recyklingu trzeba cierpliwości. Organiczne, nieorganiczne, papier, plastik, metal - co zrobić z pudełkiem po soku, które na oko wydaje się zrobione z tektury, ... Czytaj dalej

Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl. Marcin Szczygielski - autor cyklu (re)cykl.
(1947-2007) Jeden z najważniejszych reprezentantów duńskiego designu, stanowiący razem z Arne Jacobsenem i Finnem Juhlem wielką trójcę tamtejszego wzornictwa XX wieku.
Jedyne prawdziwe krzesło
Hans Wegner zaprojektował ponad 500 krzeseł i ciągle nie miał dość. Jego marzeniem było stworzenie tego doskonałego, czego - jak twierdził - nie udało mu się dokonać. Historia designu pokazuje jednak, jak bardzo się mylił.   Czytaj dalej
Fotel Shell powstał w 1963 roku, ale nie zdobył wtedy popularności, ponieważ wydawał się zbyt awangardowy. Jednak 35 lat później pokochali go wszyscy, zarówno krytycy designu, jak
i zwykli użytkownicy.
Krzesło Round to najbardziej znany mebel Wegnera, a zarazem jedna z ikon duńskiego wzornictwa.
 
Czas na wnętrze
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera CzasnaWnetrze.pl i pobierz GRATIS 3 numery "Czasu na Wnętrze" w wersji elektronicznej.
W naszym newsletterze znajdziesz:
  • najświeższe trendy w aranżacji wnętrz,
  • nowości ze świata designu i rynku,
  • praktyczne porady, jak mieszkać piękniej i wgodniej,
  • najciekawsze tematy z "Czasu na Wnętrze",
  • informacje o rabatach, promocjach i konkursach.

Czas na wnętrze

Salon Czas na Wnętrze

Najaktywniejsi współkreatorzy
naszego magazynu i portalu - creme
de la creme miłośników stylowych
wnętrz - tworzą elitarny Salon CnW.



Wydanie tabletowe