Moda i design mają wiele punktów wspólnych. Bazują na formach, kolorach, dekorach czy stylach. Ponadto nieobce są im dynamicznie zmieniające się trendy. Nic zatem dziwnego, że projektanci mody coraz śmielej poczynają sobie w świecie wzornictwa. Prezentujemy najnowsze przykłady z polskiego rynku.

Współpraca polskich projektantów z markami wnętrzarskimi nie jest zjawiskiem nowym. Pokaźne dokonania ma tu np. Ewa Minge z kolekcjami dla takich firm, jak m.in. Eurofirany, Dekoral Fashion, Marmorin, Classen, Hefra czy Ćmielów. Z kolei Łukasz Jemioł swego czasu przygotował projekt zdobienia odkurzacza Electrolux kryształami Swarovskiego (najdroższy odkurzacz świata!). A jak w ostatnim czasie moda przenikała się z wzornictwem?

Maciej Zień - Tubądzin i nie tylko

Opowieść o projektantach modowych, którzy doskonale radzą sobie także w designie, warto zacząć od Macieja Zienia. Najlepszym przykładem jest jego trwająca od 2009 roku współpraca z firmą Tubądzin, czyli jednym z czołowych polskich producentów płytek ceramicznych. Kolekcje projektowane przez Zienia są bardzo różnorodne - znajdziemy tu zarówno płytki wielkoformatowe, jak i bardziej klasyczne.

Kolekcja Macieja Zienia Balance Stone dla Tubądzin

Zamiłowanie do mody jest jednak motywem przewodnim, dzięki czemu proponowane materiały wykończeniowe stanowią intrygującą podróż przez style znane i z wnętrz, i wybiegów - od wyrafinowanej elegancji art déco po boho i funky. Szczególne miejsce zajmują zaś dekory inspirowane marmurem, jak w najnowszej kolekcji Macieja Zienia dla Tubądzina, czyli Balance Stone. To też intrygująca propozycja dla poszukiwaczy oryginalnej kolorystyki kamienia - mamy tu ciepły, beżowy odcień z subtelnymi szarymi refleksami. Co ciekawe, płyty wielkoformatowe z tej kolekcji stanowiły tło dla pokazu mody Zienia (kolekcja Bloom). Można więc mówić o współczesnej, wzorniczej syntezie sztuk.

Co poza rysunkiem kamienia? Na przykład w kolekcji Sophisticated, inspirowanej paryskim szykiem, na uwagę zasługują także wzory geometryczne, biżuteryjne złocenia czy głęboka zieleń. Seria Timeless zaś to zarówno szykowny rytm geometrii, jak i zdefiniowany na nowo motyw mozaiki - także o przedwojennych konotacjach. Na koniec warto odnotować, że Maciej Zień poświęca swoją uwagę nie tylko nowoczesnej ceramice. Projektował też lampy dla marki Milagro, dywany czy tkaniny obiciowe (współpraca z Fargotexem).

Kolekcja Macieja Zienia Balance Stone dla Tubądzin

Gosia Baczyńska i Paradyż

Polscy projektanci - tradycyjnie modowi - szczególnie upodobali sobie współpracę z producentami płytek. W ślady Macieja Zienia poszła chociażby Gosia Baczyńska, czego owocem są kolekcje z linii Paradyż My Way. Widać w nich zresztą spore zamiłowanie do mody - jej zdobności czy walorów dekoracyjnych materiałów. Wprawne oko dostrzeże charakterystyczne motywy dla twórczości Baczyńskiej, takie jak plisy, satyna, cekiny, koronki, metale szlachetne.

Kolekcja z linii Paradyż My Way by Gosia Baczyńska

Kolory i faktury płytek są nieoczywiste, dynamiczne, a jednocześnie podlegają sporej wzorniczej dyscyplinie. Takie wzory we wnętrzach przyciągają wzrok i stają się nie tyle zwykłym tłem dla reszty wyposażenia, ile głównym bohaterem wystroju. Są eleganckie, wyrafinowane, a przy tym dość nonszalanckie. Dzięki temu pasują do różnych konwencji aranżacyjnych - nie tylko modern classic albo glamour.

La Mania i Cerrad

Swój udział w świecie ceramiki zaznaczyła również marka La Mania, której ambasadorką i założycielką jest Joanna Przetakiewicz. A dokładniej trzeba mówić o La Manii Home, czyli ściśle wnętrzarskiej gałęzi domu mody, która specjalizuje się w produkcji eleganckich dodatków i akcesoriów domowych. Tym razem jednak chodzi o większe sztuki, bo m.in. wielkoformatowe płyty ceramiczne.

La Mania Home & Cerrad

W ramach współpracy La Manii Home z marką Cerrad powstały cztery kolekcje, a każda z nich ma określony motyw przewodni związany z wybranym kierunkiem podróżniczym: Brazylią (Brasilian Quarzite), Nowym Jorkiem (Modern Concrete), Włochami (Ceppo Nuovo) oraz Grecją i Marokiem (Marmo Thassos/Marocco). Wzory płytek są zróżnicowane stylistyczne, niemniej najwięcej można znaleźć rysunków kamienia - od ciemnych i bogatych po bardziej stonowane i minimalistyczne.

La Mania Home & Cerrad

Paprocki & Brzozowski w świecie mebli

Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski tworzą bodaj najbardziej znany duet na polskim rynku modowym i działają wspólnie już od ponad 20 lat. Świat designu również stanowi dla nich przedmiot zainteresowania. Prowadzą chociażby markę Living by Paprocki & Brzozowski z dodatkami wnętrzarskimi, próbowali też swoich sił we współpracy z firmą Miloo Home. W końcu nadeszła pora na wzornictwo większego formatu, a dokładniej - meble.

Efektem współpracy z marką Rosanero jest kolekcja Dumbo, co ciekawe - inspirowana uszami słonia. Szerzej jednak można mówić o licznych nawiązaniach do świata natury, zwłaszcza nieregularnych, miękkich form czy owalnych linii. Wszystko to zaś intrygująco udało się zestawić z geometrią. Meble Dumbo to sofy, łóżka, stoliki kawowe i fotele. Z założenia mają zapewniać dużą aranżacyjną swobodę m.in. dzięki modułowości. Projektanci postawili przy tym na eleganckie, naturalne materiały. Cenny zmysł modowy widać chociażby w doborze tkanin obiciowych.

Paprocki & Brzozowski dla Rosanero, fot. Yassen Hristov

Mariusz Przybylski i smartfony

Swoje umiejętności w świecie designu ostatnio pokazał także Mariusz Przybylski, współpracując z firmą Samsung. Dla nowoczesnych smartfonów Galaxy Z Flip4 zaprojektował limitowaną kolekcję i akcesoria do personalizacji, dzięki którym podręczne urządzenie elektroniczne można spójnie włączać w stylizację modową. Akcesoria projektu Mariusza Przybylskiego to pasek cross body oraz 2 arkusze naklejek w dwóch motywach do wyboru: Tribal i Body Parts.

Mariusz Przybylski & Samsung
Autor
Ze świata wielkiej mody do designu - projektanci od ubrań dla wzornictwa
Daniel Działa
Z wykształcenia polonista i amerykanista, absolwent Kolegium MISH UW. Wieloletni dziennikarz, redaktor, copywriter. Specjalizuje się w tematyce z obszaru home &...