W Światowy Dzień Wody Hansgrohe pokazuje, jak wspiera projekty innowacji społecznych w regionie Globalnego Południa potrzebującym godnego dostępu do wody i higieny. Działa też lokalnie w Polsce, na rzecz edukacji i świadomości konsumenckiej.
Grupa Hansgrohe angażuje się w projekty, które zapewniają godny dostęp do higieny i wody. W tym celu wspiera różne innowacje społeczne, zwłaszcza w regionie Globalnego Południa. Dzięki rozwojowi projektów, które służą społeczeństwu, Hansgrohe pomaga kształtować przyszłość wielu ludzi na całym świecie - a jednocześnie realizuje cele biznesowe. 22 marca pod hasłem "Wykorzystanie wody dla pokoju" ("Leveraging Water for Peace") obchodzimy w tym roku Światowy Dzień Wody. Przy tej okazji Hansgrohe prezentuje pierwsze projekty innowacji społecznych dla słabych strukturalnie i dotkniętych problemami wodnymi regionów świata.
Pierwsze projekty w Kenii i Ugandzie
- Tak jak różnorodne są problemy związane z zaopatrzeniem w wodę i higieną na całym świecie, tak samo różnorodne są możliwości odpowiednich rozwiązań - mówi Jessica Trejo odpowiedzialna za innowacje społeczne w Grupie Hansgrohe. - W związku z tym stosujemy różne podejścia, aby przyczynić się do trwałego złagodzenia problemów społecznych i środowiskowych - dodaje.
Na przykład w Kenii młode kobiety ze społeczności o niskich dochodach zdobywają wiedzę techniczną w zakresie hydrauliki i paneli słonecznych, a także szkolą się w przedsiębiorczości i rozwoju umiejętności życiowych.
W Ugandzie nacisk kładziony jest na rozwój oszczędnych innowacji na rzecz higieny osobistej. Są to praktyczne produkty dla wrażliwej na cenę grupy docelowej. Ważnym aspektem jest, by przyczyniały się również do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów. Nowe produkty powstają z uwzględnieniem warunków lokalnych, takich jak jakość, ilość i ciśnienie wody oraz dostępność surowców.
Świadomy wybór - edukacja w EkoCentrum
W Grupie Hansgrohe idee związane ze zrównoważonym rozwojem, ekologią czy innowacjami społecznymi są ważnym aspektem działalności na każdym poziomie organizacji.
- W krajach bardziej rozwiniętych gospodarczo dostęp do środków higieny, urządzeń sanitarnych czy czystej wody nie stanowi dziś problemu. Jednak nasze decyzje konsumenckie mają wpływ na życie ludzi w innych częściach świata. Nasza lokalna konsumpcja wiąże się z kosztami środowiskowymi jakie niesie produkcja często w uboższych częściach świata. Dlatego Hansgrohe Polska wspiera działania, które pomagają w budowaniu świadomości konsumenckiej od najmłodszych lat - podkreśla Joanna Tamulska, marketing manager w Hansgrohe Polska.
Marka zaangażowała się m.in. w tworzenie Ekocentrum Punkt Zwrotny w Warszawie. To nowoczesna placówka edukacyjna stworzona przez doświadczony w edukacji ekologicznej zespół Mamy Projekt.
- Skąd biorą się ubrania i jak wybierać je mądrze? Jak odróżnić prawdziwie ekologiczne praktyki od greenwashingu? Ekocentrum Punkt Zwrotny otworzyliśmy w kompleksie F.S.O. Park w Warszawie, aby pomóc młodzieży (i dorosłym też, jeśli zechcą) odkrywać powiązania między kupowaniem, manipulacją, produkcją a degradacją środowiska naturalnego. Pokazujemy, że fast fashion ma realny wpływ na naszą planetę - tłumaczy Małgosia Żmijska z Mamy Projekt.
-Woda odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka, ale mimo że aż 70 proc. Ziemi jest nią pokryte, to na całym świecie miliardy osób zmagają się z brakiem dostępu do czystej wody pitnej, a szacunki wskazują, że deficyt wciąż będzie się zwiększał. Misja edukacyjna realizowana przez EkoCentrum Punkt Zwrotny jest OKAM bardzo bliska. Mamy świadomość potrzeby zrównoważonego wykorzystywania naturalnych zasobów, a ta idea przyświeca nam szczególnie tutaj, na terenie przyszłej inwestycji F.S.O. PARK, gdzie planujemy wdrożyć liczne rozwiązania pozwalające na odpowiednie gospodarowanie wodą, takie jak: ogrody deszczowe, niecki infiltrujące, rowy bioretencyjne, stawy retencyjne, podziemne zbiorniki rozsączające i systemy odzyskiwania wody szarej - mówi Anna Watkowska, Członkini Zarządu OKAM City i Liderka Projektu F.S.O. PARK.
Hansgrohe Polska do Ekocentrum przekazała armaturę do łazienek i kuchni - wszystkie pomagają w oszczędzaniu wody. W Ekocentrum zamontowano też system Aqittura M91 SodaSystem, który zapewnia pyszną wodę bez konieczności kupowania tej w plastikowych butelkach.
Dzień Wody w Ekocentrum
Z okazji Światowego Dnia Wody firma Hansgrohe Polska zaprosiła do EkoCentrum architektów i media. 22 marca był okazją do rozmowy o tym, jak architektura i design mogą pomóc w walce z kryzysem dostępu do wody słodkiej.
Gościem specjalnym wydarzenia była Ewa Ewart, autorka nagradzanego na filmowych festiwalach dokumentu "Do ostatniej kropli". Film ujawnia, jak nieodpowiedzialne i nieprzemyślane działania człowieka prowadzą do kryzysu wodnego. Ale też inspiruje - poznajemy historie ludzi, którzy walczą o czyste i zdrowe rzeki, pokazuje że możemy przyczynić do rozwiązania tego kryzysu.
- Mój film jest opowieścią o bezsilności, ale też o determinacji i nadziei. Mówi nie tylko o rzekach, ale także o ludziach, którzy starają się je ratować. Dziś już wiemy, że trzeba zmienić podejście do zarządzania rzekami i przestać traktować je wyłącznie jako aktywa ekonomiczne. To nasza planeta, nasze życie i nasze decyzje - podkreśla Ewa Ewart.
- Świadomość tego, że problem istnieje i jakie są jego przyczyny, to pierwszy krok do znalezienia rozwiązania. Z czysto ludzkiego, ale też biznesowego punktu widzenia, hansgrohe zależy, by nigdy nie zabrakło nam zdrowej, czystej wody. W końcu tworzymy produkty, które służą do korzystania z jej mocy. Dlatego rozwijamy technologie takie jak CoolStart czy EcoSmart, które zachowując wysoki komfort użytkowania zarazem pozwalają zużywać mniej wody czy energii niezbędnej do jej ogrzania - wyjaśnia Joanna Tamulska.
Jak podkreśla ekspertka Hansgrohe Polska - projekty takie jak Ekocentrum Punkt Zwrotny są kluczowe, by kreować wrażliwość i świadomość konsumencką. Dzięki zdobytej tu wiedzy i narzędziom dzisiejsza młodzież będzie mogła mądrze i krytycznie podejść do tworzenia stylu życia w przyszłości. A dziś? Jak pokazało spotkanie podczas Dnia Wody - architekci i media też mogą przyczynić się do zmiany. W końcu to jak projektujemy, urządzamy i mieszkamy wpływa na to ile czerpiemy z zasobów naszej Planety.