„Czerwony, czyli Miłość”. Wystawa prac Anisha Kapoora
Archicom Collection Gallery prezentuje wystawę prac Anisha Kapoora, jednego z najwybitniejszych artystów współczesnych. Ekspozycja „Czerwony, czyli Miłość” skupia się na kolorze czerwonym, który od lat dominuje w twórczości artysty, stanowiąc symbol miłości, pasji i życia. Wystawionych zostało 6 akwafort Kapoora z dwóch cykli: „Red Shadow” z 2016 roku oraz „Flow Red” z 2019 roku.
„Prace te, łączące w sobie geometryczne formy z organicznymi kształtami, ukazują niezwykłą grę kontrastów i bogactwo interpretacji” - mówi dr Joanna Kiliszek, kuratorka wystawy.
„Artysta używa wielu pigmentów, ale czerwony jest jego ukochanym kolorem, który od lat króluje w jego twórczości. Sam artysta w wielu wywiadach mówi, że jest to kolor ziemi symbolizujący miłość i płodność. Tak więc czerwony zawiera według Kapoora pierwiastek żeński. Dla niego jest to kolor, który stanowi początek kultury”.
- Wystawa: „Czerwony, czyli Miłość”
- Miejsce: Archicom Collection Gallery, Warszawa, flaregrzybowska.pl
Rzeźby efemeryczne. Wystawa prac Wandy Czełkowskiej
Tytuł wystawy „Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym”, zaczerpnięty z notatki artystki, można uznać za prowokację. Jakim cudem coś tak materialnego jak rzeźba ma być czymś tak efemerycznym jak wydarzenie, do tego intelektualne? Twórczość Wandy Czełkowskiej to próba przemodelowania tradycyjnych własności medium rzeźbiarskiego aż do tak radykalnego stanu jak znikanie samego obiektu (czy możliwe jest uchwycenie w rzeźbie znikania?).
- Wystawa: Wanda Czełkowska „Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym”
- Miejsce: Galeria Arsenał w Białymstoku, galeria-arsenal.pl
- Termin: do 30.03.2025 r.
Zorientowanie na pejzaż. Wystawa prac artystów związanych ze środowiskiem St Ives
Wystawa prezentuje prace artystów brytyjskich związanych ze środowiskiem St Ives, niewielkiej miejscowości portowej położonej w najdalej wysuniętej na zachód części Półwyspu Kornwalijskiego w Wielkiej Brytanii. Środowisko to, skupiające twórców takich jak Wilhelmina Barns-Graham, Sandra Blow, Terry Frost, Roger Hilton, Peter Lanyon, Margaret Mellis, William Scott czy Bryan Wynter, nie stanowiło formalnej grupy, której działalność określona byłaby jednolitym programem. Ukształtował się w nim, wyprowadzony z abstrakcyjnych struktur prac Barbary Hepworth i Bena Nicholsona, a także z surowych pejzaży morskich Alfreda Wallisa, swoisty idiom malarski i rzeźbiarski, w którym charakter rozstrzygnięć formalnych pozostaje w mniej lub bardziej ścisłej korelacji z nasyceniem i przebiegiem doświadczenia krajobrazu.
- Wystawa: „St Ives i gdzie indziej”
- Miejsce: Muzeum Sztuki w Łodzi, msl.org.pl
- Termin: do 07.06.2025 r.
Kruche arcydzieła w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Marta Klonowska posługuje się szkłem jako głównym medium swojej sztuki - materiałem wymagającym niezwykłej precyzji, cierpliwości i zaawansowanych umiejętności technicznych. Tytuł ekspozycji „Szklana menażeria” nawiązuje do słynnej sztuki Tennessee Williamsa, której premiera miała miejsce na Broadwayu w 1945 roku. Na wystawie zaprezentowane zostały zarówno dotychczasowe prace Marty Klonowskiej, jak i nowe realizacje, w tym rzeźba inspirowana wizerunkiem zwierzęcia z dzieł dawnych mistrzów. Twórczość artystki czerpie inspirację z malarskiej tradycji Rubensa czy Snydersa, gdzie zwierzęta, często traktowane jako detale, zyskują centralne znaczenie i symbolikę.
- Wystawa: „Szklana menażeria”
- Termin: do 13.04.2025 r.,
- Miejsce: Galeria Oranżeria Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, rzezba-oronsko.pl
Wystawa prac Andrzeja Wróblewskiego w Warszawie
Wystawa jest konsekwencją sukcesu weneckiej prezentacji twórczości Andrzeja Wróblewskiego zatytułowanej „In the First Person/ W pierwszej osobie”, która już od pierwszych dni otwarcia zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej. Znawcy zgodnie podkreślali, że wystawa akcentowała nowe konteksty twórczości artysty.
Stąd decyzja, aby twórczość artysty przybliżyć polskiej publiczności w nowej odsłonie. Andrzej Wróblewski, jako świadek historii, od niewinnego chłopca po intelektualistę świadomie reagującego na swój czas, stworzył dzieła, które wywarły wyraźny wpływ na kolejne dekady polskiej sztuki, odsłaniając kolejne drogi interpretacji badanych tematów. Wystawa w Warszawie podkreśla rolę artysty jako drogowskazu w trudnych, skomplikowanych czasach.
- Wystawa: „Andrzej Wróblewski. Ja jeden z wielu”
- Termin: do 4.05.2025 r.
- Miejsce: Fundacja Rodziny Staraków, Spectra Art Space, Warszawa, www.starakfoundation.org
Historia witrażami pisana. Witraże i mozaiki z Krakowskiego Zakładu Witrażów
Wystawa jest pierwszą w historii prezentacją dorobku jednego z najważniejszych warsztatów tworzących witraże i mozaiki. Od 1907 roku właścicielem zakładu był Stanisław Gabriel Żeleński (1873–1914), brat Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Na wystawie prezentowana jest zaledwie cząstka ocalałych projektów i kartonów oraz witraże, które nie wymagały demontażu z okien. Konieczne było uzupełnienie ich o fotografie archiwalne i współczesne fotogramy. Wybrano prace tylko około 30 z ponad 150 autorów współpracujących z Zakładem, w tym Zofii Leśniak, Adama Bunscha, Henryka Uziembły, Stefana W. Matejki. Większość dzieł zgromadzonych na wystawie nigdy nie była prezentowana.
- Wystawa: „Światłem malowanie. Witraże i mozaiki z Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński (1902-1952)”
- Termin: do 13.04.2025 r.
- Miejsce: Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, maw.art.pl
Arcydzieła w podróży na Zamku Królewskim w Warszawie
Prezentowane na wystawie obiekty pochodzą z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie, dysponującego najcenniejszym zbiorem sztuki europejskiej w Ukrainie. Jest to 37 dzieł sztuki włoskiej, holenderskiej, flamandzkiej, francuskiej czy hiszpańskiej, związanych z najwybitniejszymi nazwiskami malarstwa europejskiego, takimi jak: Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens czy Juan de Zurbarán. Dzieła z kijowskiego muzeum trafiły do Polski w celu ich zabezpieczenia w obliczu działań wojennych. Kolekcję poddano również badaniom naukowym i zabiegom konserwatorskim.
- Wystawa: „Gabinet sztuki europejskiej. Arcydzieła z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków”
- Termin: do 30.03.2025 r.
- Miejsce: Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, www.zamek-krolewski.pl