Polecamy najciekawsze wydarzenia artystyczne w Polsce, które będziemy mieli okazję odwiedzić już tej jesieni. Tym razem opisujemy wystawy z Gdyni, Łodzi, Warszawy, Londynu oraz Niemiec.

Szyk znad Wisły

Barbara Hoff dla kilku pokoleń Polaków była projektantką, która na przekór biednej, ponurej socjalistycznej rzeczywistości ubierała nas barwnie i niedrogo. Swoją przygodę z modą zaczynała w 1954 roku od… pisania o niej w kultowym magazynie „Przekrój”. Z wykształcenia historyczka sztuki, dopiero po latach stworzyła własną marką odzieżową Hoffland. Wystawa w Muzeum Miasta Gdyni przypomni tę niezwyką drogę, obejmującą swym zakresem ponad połowę XX wieku.

„Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Muzeum Miasta Gdyni, do 20 października, www.muzeumgdynia.pl

Rzeźbiarskie eksperymenty

Łódzkie Muzeum Sztuki słynie ze sztuki awangardowej. Tym razem prezentuje rzeźbę awangardy początków XX wieku. Wystawa przybliża modernistyczne odkrycia dotyczące relacji pomiędzy przestrzenią, ruchem i ciałem.

Przewodniczką jest tu związana z łódzkim środowiskiem artystycznym Katarzyna Kobro. Jej prace zostały pokazane w kontekście twórczości takich współczesnych jej twórców, jak m.in. Naum Gabo, Alexander Calder, Barbara Hepworth, Antoine Pevsner, Jean Arp, Isabelle Waldberg, Alexander Archipenko czy Julio Gonzales.

„Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, ms2, Łódź, 4 października - 20 lutego, www.msl.org.pl

Barbara Hepworth „Ewolwenta II/Involute II", 1946, różowy piaskowiec z Lancaster, 32,9 x 46 x 33,1 cm, The Pier Arts Centre, Orkney

W teatrze płci

Jan Lebenstein (1930-1999) jest jednym z najważniejszych polskich artystów XX wieku. Jego oryginalnej twórczości nie da się pomylić z żadną inną. Za pomocą charakterystycznego języka wyrazu Lebenstein ukazywał zaklęte w gęstej malarskiej materii figury osiowe, prehistoryczne postaci i stwory oraz kobiece postaci o wybujałych kształtach, cielesne i turpistyczne zarazem.

W warszawskiej Galerii Sztuki Wejman Gallery możemy właśnie oglądać wystawę prac Lebensteina, która koncentruje się na relacji między kobietą a mężczyzną. Zaprezentowane prace, pochodzące ze wszystkich okresów twórczości artysty, ukazują specyficzny model tej relacji. Silna, dominująca kobieta oraz podległy, usłużny i zezwierzęcony mężczyzna stają się bohaterami swoistego, malarskiego teatru.

„Jan Lebenstein - Capriccia”, Wejman Gallery, Warszawa, do 15 listopada, www.wejmangallery.com

Jan Lebenstein „Figura", 1959

Czarodziej obiektywu

Wiemy, że fotografia, zwłaszcza w dobie Instagrama, to narzędzie, które nie tyle utrwala rzeczywistość, co ją kreuje. Kreacje te niejednokrotnie zdumiewają rozmachem i fantazją, czego najlepszym przykładem jest twórczość Tima Walkera. Fotograf ten przenosi nas w niezwykłe, bajkowe światy, inspirowane dawną sztuką, twórczością Tima Burtona oraz poetyką snu. Dlatego tak kochają go edytorzy

„W Magazine”, „Vouge” czy „Elle”, a wraz z nimi tysiące wielbicieli fotografii na całym świecie. „Tim Walker: Wonderful Things”, Victoria & Albert Museum, Londyn, do 8 marca, www.vam.ac.uk

Tim Walker, „Tilda Swinton", Derbyshire, 2018 © Tim Walker Studio

Rzeczy ze snu

Surrealizm zmienił nie tylko oblicze współczesnej sztuki, ale też nasze postrzeganie przedmiotów. W roku 1936 André Breton obwieścił kryzys, a potem zupełną rewolucję przedmiotu. Rzeczy zostały pozbawione swoich właściwości i funkcji, zyskały natomiast inne znaczenie i zastosowanie.

Powstawały też zupełnie nowe obiekty, humorystyczne, oniryczne, podważające swoją funkcjonalność. To niezwykłe spotkanie surralizmu ze światem obiektów przypomina Vitra Design Musem.

„Objects of Desire. Surrealism and Design 1924 - Today”, Vitra Design Museum, Weil am Rhein, do 19 stycznia, www.design-museum.de

Gae Aulenti, „Tour", 1993 © Vitra Design Museum, fot. Jürgen Hans