Dziewięć historii, które opowiada ta wystawa, to opowieści o spotkaniach fotografa i artysty. Ich współpraca czasem była jednorazowa, czasem trwała latami, ale zawsze w jej wyniku powstawało coś wspólnego. Te historie dzieją się "około roku 1970" - choć pokazujemy prace powstałe od końca lat 50. do końca stulecia.
Rok 1970 jest umowną cezurą wyznaczającą przemianę, którą przechodziła wtedy sztuka: artyści przestawali tworzyć tradycyjne obiekty i tworzyli prace, które miały charakter procesu lub wydarzenia. Fotografia odgrywała w tych eksperymentach ważną rolę jako środek wyrazu i jako dokumentacja, a fotografowie byli nieuniknionymi wspólnikami artystów. Ich rola nie ograniczała się tylko do rejestracji, nie byli dodatkiem do aparatu fotograficznego - często proces wymiany między fotografem i artystą był bardzo złożony i wpływał na kształt powstającego dzieła.
W relacjach fotografów i artystów, o których opowiada wystawa, ważną rolę odgrywają emocje: wspólnicy często bywali przyjaciółmi, czasem kochankami, niekiedy ich współpraca trwała wiele lat. To, co ważne działo się nie tylko w przestrzeni zdefiniowanej jako artystyczna, ale też poza kadrem, w przestrzeni prywatnej.
Wystawa prezentuje najciekawszych artystów sztuki eksperymentalnej z Nowego Jorku: prace legendarnego artysty i reżysera Jacka Smitha, współpracę fotografki i reżyserki Babette Mangolte z choreografką, performerką i artystką Yvonne Rainer, dialog fotografa i reżysera Hollisa Framptona z Carlem Andre, relację dwóch przyjaciół i kochanków: artysty Paula Theka i fotografa Petera Hujara, a także jedną z najważniejszych wystaw konceptualnych zrealizowanych w formie dokumentacji fotograficznej - Projects: Pier 18, w której działania 27 młodych artystów, dziś klasyków sztuki konceptualnej, dokumentowało dwóch fotografów: Harry Shunk i János Kender.
Pokazuje też trzy przykłady współpracy fotografa i artysty z Europy Środkowej: sesje fotograficzne węgierskiego artysty Tibora Hajasa z fotografem Jánosem Vető , relację Tomislava Gotovaca z fotografem Žarko Vijatoviciem oraz współpracę Edwarda Krasińskiego i Eustachego Kossakowskiego.
kuratorka: Maria Matuszkiewicz