Łódzkie Muzeum Sztuki zaprasza na wystawę Ewy Partum - prekursorki sztuki konceptualnej, feministycznej i krytycznej w Polsce.
Twórczość Partum dotyczy przede wszystkim kobiety, jej miejsca w społeczeństwie i sztuce, przedmiotowego traktowania, postrzegania przez pryzmat urody i ciała. I to właśnie jego używała często Partum w swojej sztuce.
W performansie "Zmiana" (1974) charakteryzatorka postarzyła połowę twarzy artystki, a kilka lat później temu zabiegowi poddana została połowa całego jej ciała.
W "Samoidentyfikacji" (1980) artystka znowu pojawiła się w galerii bez ubrania, za to z kolażami, w których swoją nagą sylwetkę wmontowywała w przestrzeń Warszawy - na skrzyżowaniu ulic, w kolejce do sklepu, przed gmachem Rady Państwa - stawiając tym samym pytanie o własną tożsamość i identyfikację z kobiecością.
W performansie "Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam!" (1980) przy dźwiękach marsza weselnego rozcinała na sobie nożyczkami kolejne warstwy folii z napisem "Dla mężczyzny" i ukrytej pod nią sukni ślubnej, aby na koniec stanąć przed widownią zupełnie nago.
Tytuł łódzkiej ekspozycji to także nazwa instalacji, która wita zwiedzających przy wejściu do Muzeum Sztuki. Próg zwalniający samochody, jaki widujemy na wielu osiedlowych uliczkach, z towarzyszącym hasłem "Nic nie zatrzyma idei sztuki" pokazuje, że Partum w kwestiach sztuki dalszym ciągu jest bezkompromisowa, choć już się nie rozbiera.