Rzeźba bez granic
Veronica Taussig jest niezwykłą artystką. Przez wiele lat zajmowała się projektowaniem wnętrz, kolekcjonowała też prace współczesnych artystów. Natomiast sama sztukę zaczęła tworzyć dopiero na emeryturze. Zainspirował ją do tego kontakt z późnymi pracami Matisse’a. Od tego czasu w jej pracowni powstają rzeźby z poliuretanu, lakierowanego aluminium i stali, w których widać wpływ tradycji konstruktywizmu, ale też pojawiają się ameboidalne, prawie organiczne kształty. W warszawskiej Galerii Apteka Sztuki, będziemy mogli obejrzeć cykl rzeźb artystki, który mówi o przekraczaniu granic między bryłą i pustką, pozytywem i negatywem, kolorem i jego brakiem, o łączeniu mediów, a także przełamywaniu tradycyjnego sposobu postrzegania. Na wystawę wybrane zostały prace operujące kontrastem czerni i bieli.
„Veronica Taussig. Przekroczenia/Crossing”, Galeria Apteka Sztuki, Warszawa, do 10 kwietnia, www.aptekasztuki.eu
Obrazy awangardy
Warszawska Zachęta zaprasza na pierwszą wspólną wystawę artystów i ich dzieci przygotowaną z myślą o innych dzieciach oraz rodzicach. Prezentowane tam prace powstały specjalnie na ten pokaz. Dzieci artystów, włączone w proces powstawania dzieł sztuki współczesnej, zapraszają rówieśników do twórczego i aktywnego zwiedzania wystawy. To świetny pretekst, żeby rodzinnie spędzić czas, a przy okazji dowiedzieć się trochę więcej na temat sztuki. Na wystawie nie zabraknie także okazji do twórczych eksperymentów. Polecamy zarówno młodszym, jak i starszym, bo na eksperymenty nigdy nie jest za późno. Podobnie jak na sztukę. Wrażenia z wystawy opisaliśmy tutaj: Co dwie sztuki to nie jedna! - odwiedziliśmy wystawę dla dzieci w warszawskiej Zachęcie!
„Co dwie sztuki to nie jedna", Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, do 13 kwietnia, www.zacheta.art.pl
Twórcze spotkanie
David Hockney uważany jest za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych brytyjskich artystów XX wieku. Teraz jego akwaforty z ilustracjami baśni Braci Grimm powstałe w 1969 roku spotkają się z baśniowo- -mitologicznymi, delikatnymi rzeźbami młodej japońskiej artystki Asany Fujikawy. Korzystając z języka baśni i mitów, przy użyciu klasycznych technik oboje tworzą prace o niewielkich formatach, które są aktualne i bezpośrednie. Efekt tego spotkania możemy właśnie oglądać we wrocławskiej galerii OP ENHEIM.
„Asana Fujikawa & David Hockney. Postacie płynącego świata”, galeria OP ENHEIM, Wrocław, do 30 kwietnia, www.openheim.org/pl
Utrwalone w brązie
Władysław Miecznik założył artystyczną pracownię brązowniczo-grawerską w 1936 roku przy ulicy Świętokrzyskiej w Warszawie. W czasie wojny nieoficjalnie robił dla Państwa Podziemnego orzełki i odznaki bojowe, fałszował pieczęcie niemieckich instytucji potrzebne do podrabiania dokumentów. Kamienica mieszcząca warsztat i mieszkanie, spłonęła w czasie powstania, ale Miecznikowi udało się wydobyć spod gruzów ukryte narzędzia i wyroby. Po wojnie odbudował zakład. Jedną ze specjalności firmy były miniatury znanych pomników. Muzeum Warszawy zaprasza na wystawę przybliżającą działalność zakładu rodziny Mieczników. Poznamy tam technikę i narzędzia używane w pracy brązowników oraz grawerów, poznamy losy rodzinnej pracowni, a także obejrzymy wiele pochodzących z niej wyrobów.
„Rzemieślnicze historie. Pracownia Mieczników”, Muzeum Warszawy, do 10 maja, www.muzeumwarszawy.pl
Zdjęcie otwierające artykuł pochodzi z wystawy „Co dwie sztuki to nie jedna".