Do kolejnej edycji Warsaw Gallery Weekend pozostały niecałe dwa miesiące. W tym roku zobaczymy aż 43 wystawy organizowane przez 37 galerii. Czterodniowemu przeglądowi sztuki współczesnej towarzyszy nowy, rozbudowany program wydarzeń specjalnych, trwający ponad miesiąc. W przeglądzie udział wezmą galerie z Ukrainy.

Od Libery do Mirgi-Tas

W tym roku 37 galerii zaprezentuje aż 43 wystawy. Artyści i artystki jak co roku biorą na warsztat to, co obecnie na świecie ważne. Wśród eksplorowanych przez twórców i twórczynie tematów dominują wątki związane z ciałem i tożsamością, technologią i rozwojem sztucznej inteligencji, stanem naszej planety w obliczu kryzysu klimatycznego oraz pamięcią i stosunkiem do historycznych narracji. Nie zabraknie też odniesień do bieżącej sytuacji społeczno-politycznej oraz prowokujących komentarzy do współczesności.

Zobaczymy czołowe nazwiska polskiej sztuki, takie jak Zbigniew Libera, Mariola Przyjemska, Wojciech Bąkowski czy Małgorzata Mirga-Tas, jak i prace osób dopiero wchodzących na scenę artystyczną. Twórcy i twórczynie zaprezentują nowe prace, przygotowane specjalnie na WGW, jak również archiwalne dzieła zestawione w nowych, oryginalnych kontekstach. Zobaczymy przegląd najciekawszego współczesnego malarstwa, rysunku, fotografii, form video, instalacji, rzeźb i obiektów tworzonych przy pomocy zarówno tkanin jak i sztucznej inteligencji.

To, co buzuje w rzeczywistości

Światy sztuki i technologii przenikają się w coraz bardziej złożony sposób. Dla jednych jest to fantazja o wolnej, demokratycznej technologii w służbie wspólnotowości (Janek Simon / Raster), dla innych opowieść o lęku przed nową cyfrową wizualnością. Artystki i artyści przyglądają się relacji człowieka ze światem cyfrowym wchodząc w interakcje ze sztuczną inteligencją (Linda Lach / Jednostka) i pytają o to, jak w świecie napędzanym technologią zmienia się postrzeganie Innego (Dominik Jałowiński / Biuro Wystaw).

O wiele silniejsza więź łączy świat ludzi i świat natury. Przejścia pomiędzy nimi ujawniają się w posthumanistycznym lęku o matkę Ziemię w epoce antropocenu (Paweł Baśnik / Krupa) czy w więzi z ziemią przodków (Anna Orłowska / Gunia Nowik Gallery). Natura staje się także bezpiecznym schronem, rodzajem kryjówki (Szymon Kobylarz, Kamil Kukla, Michał Zawada / Piana), w której można odnaleźć balans (Antonina Nowacka / wanda).

Błoto, Kukla, PIANA

Wyraźnie wybrzmiewają również głosy podnoszące kwestie społecznej wrażliwości. Artyści i artystki odnoszą się do aktualnych problemów na tle społeczno-politycznym: od walki o prawa kobiet (Viola Głowacka / m2, Dominika Kowynia / Polana Institute), po kryzysy humanitarne i wojnę (Sławomir Elsner, Uwe Wittwer/Szydłowski). Tej ostatniej, z oczywistych względów, dotyka wystawa przygotowana przez Voloshyn Gallery - goszczącą podczas WGW galerię z Kijowa.

Opowieść o skomplikowanej współczesności wymaga także spojrzenia wstecz. Powrót do przeszłości zdaje się być wytchnieniem w zmaganiach z opresyjną rzeczywistością i niepewną przyszłością. W swojej twórczości artystki i artyści sięgają więc do mitów. W symbolach odnajdują klucz do opowiedzenia o aktualnych lękach i niepokojach. Mamy więc powrót do greckiego antyku (Mariola Przyjemska / Ewa Opałka), nawiązania do mitologicznej Gai, Matki Ziemi, ale też do bliższych współczesności mitów pozytywistycznego feminizmu (wystawa zbiorowa poświęcona Emilii Plater w LETO).

Polana Institute, LETO, Gunia Nowik Gallery, Karpińska "Too Many Fingers".

Ciało, będące obiektem zarówno przyjemności jak i cierpienia, to temat wciąż żywo zgłębiany przez artystów i artystki. Ciało traktowane jest przez twórczynie i twórców jako nośnik do opowieści o miłości, intymności i pożądaniu (Angelika Markul / LETO, Monika Falkus / Szara). Innym razem: jako pole antagonicznych relacji przemocy, lęku i otwartości na obecność innego ciała (Sebastian Winkler / Pola Magnetyczne). Może być zarówno narzędziem jak i przedmiotem sztuki, nośnikiem osobistej, queerowej historii (Krzysztof Jung / Gunia Nowik Gallery).

Ale WGW to nie tylko wystawy indywidualne. Galerie proponują niebanalne połączenia, w których twórczość jednego bądź jednej, artysty lub artystki, stanowi twórczy pretekst dla artystycznej wypowiedzi innych (Teofil Ociepka, Bartłomiej Hajduk, Tomasz Mróz / MONOPOL). Nie zabraknie też wystaw grupowych, gdzie wielogłos artystek i artystów pozwala zobaczyć dane zagadnienie artystyczne z różnych perspektyw (randka z WGW - realizowana w formule open calla wystawa zbiorowa w galerii Turnus).

Święty Ksawery, Ociepka, MONOPOL

Przegląd będzie też okazją, by przypomnieć nazwiska przez lata kształtujące scenę artystyczną w Polsce: od Witkacego (Stanisław Ignacy Witkiewicz / Olszewski) po twórczynie feministycznej historii sztuki w Polsce (Izabella Gustowska, Jolanta Marcolla / lokal_30). Zajrzymy też do twórczego archiwum artystów, którzy tworzyli parę w życiu prywatnym (Zbigniew Libera, Mariola Przyjemska / Asymetria) i zobaczymy nie pokazywane dotąd prace znanego innego duetu artystycznego (Kijewski/Kocur / Propaganda).

Miesiąc wydarzeń towarzyszących wystawom

W kolejnych tygodniach po głównym weekendzie festiwalu (28.09-1.10), aż do końca października 2023 r. publiczność WGW będzie mogła wziąć udział w szeregu zróżnicowanych inicjatyw towarzyszących festiwalowi. Galerie, we współpracy z artystami i artystkami, zorganizują specjalne wydarzenia dialogujące z wystawami prezentowanymi w ramach WGW. Przed nami miesiąc angażujących spotkań, wykładów i performance’ów. To niezwykła szansa na poszerzenie perspektywy i odbycia ciekawych rozmów zarówno z artystkami i artystami jak i galerzystami i galerzystkami. Cykl wydarzeń towarzyszących festiwalowi realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa.

Instalacja Site Specific, Klimczak, BACALARTE

Do programu dołączają galerie z Ukrainy

Podczas tegorocznej odsłony wydarzenia po raz pierwszy zagraniczne galerie pokażą swoje wystawy podczas WGW. Do tegorocznego przeglądu sztuki współczesnej zaproszone zostały dwie ukraińskie galerie: The Naked Room i Voloshyn Gallery.

Główną ideą kijowskiej galerii The Naked Room jest promocja wschodzących artystów i artystek z Ukrainy. Podczas WGW pokaże wybór prac Anny Zwiagincewej - artystki tworzącej w wielu mediach: od rysunku, przez malarstwo, fotografię, po film, rzeźbę i tekstylia. Dokumentuje codzienne życie, to co w nim niewidzialne - co nie znaczy “nieznaczące”. Na czas WGW warszawskim adresem The Naked Room będzie siedziba Warszawskiego Obserwatorium Kultury przy Marszałkowskiej 34/50.

The Naked Room, Zvyagintseva, To Plant A Stick

Voloshyn Gallery od 2016 roku prezentuje sztukę współczesną za cel stawiając sobie integrację ukraińskiej sztuki z globalnymi procesami kulturowymi. Publiczność WGW będzie mogła zobaczyć - przygotowaną specjalnie na potrzeby warszawskiego festiwalu - wystawę Danylo Halkina. Do obrazów roztrzaskanych okien szpitali, urzędów i remiz strażackich dołącza Halkin odłamki witraży, dzięki czemu nabierają one nowego znaczenia, zyskują status dzieła sztuki. Halkin rzuca wyzwanie naszej percepcji, zmuszając do konfrontacji z zawiłą siecią historycznych narracji i trwałą mocą wizualnych symboli. Wystawę artysty będzie można oglądać w Metropolitan 2 przy pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1/3.

Największy cykliczny przegląd nowej sztuki w Polsce

Jak co roku Fundacja Sztuki Polskiej ING, od lat wspierająca polską sztukę współczesną, przyzna wyróżnienie dla artystki, artysty lub grupy artystycznej, których dzieła zostaną włączone do kolekcji ING. Nagroda zostanie przyznana przez jury złożone z międzynarodowych przedstawicieli.

Warsaw Gallery Weekend co roku umacnia swoją pozycję jako platforma prezentująca nową sztukę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Każda kolejna edycja cyklicznego przeglądu nowej sztuki w Polsce cieszy się coraz większym sukcesem frekwencyjnym. By jeszcze bardziej odpowiadać na potrzeby odbiorców, festiwal rozbudowuje swój program i otwiera się na nowe kierunki. Różnorodny cykl wydarzeń towarzyszących - w tym cykl spotkań, debaty i panele dyskusyjne - które odbywać się będą do końca października, pozwoli odbiorcom poszerzyć perspektywę i jeszcze głębiej wejść w świat sztuki współczesnej.

PROGRAM 13. EDYCJI WARSAW GALLERY WEEKEND:

  • Asymetria / „Plansze archeologiczne” / Zbigniew Libera, Mariola Przyjemska
  • Bacalarte / „Szlak” / Anna Klimczak
  • Biuro Wystaw / „Wobec Innego” / Dominik Jałowiński
  • BWA Warszawa / „Pochwała nudy” / Josep Maynou, Zygmunt Rytka, Małgorzata Szymankiewicz
  • Dawid Radziszewski / TBA / Tomasz Kowalski
  • ESTA / „I have outgrown my skin” / Natalia Bażowska
  • Ewa Opałka / „Trick at Mecone” / Mariola Przyjemska
  • Fundacja Galerii Foksal / „Jangare” / Małgorzata Mirga-Tas
  • Fundacja Profile / „Czerwone przedmioty bez uzasadnienia” / Jarosław Kozłowski
  • Gunia Nowik Gallery / „Chłopaki” / Krzysztof Jung Gunia Nowik Gallery (Muzeum Ziemi Willa Pniewskiego) / „Zaświaty” / Anna Orłowska
  • HOS / „Hold Me Closer” / Marta Niedbał, Paweł Olszczyński
  • Import Export / TBA / Veronika Hapchenko
  • Jednostka / „Trans-line: What If I Never Use It Again?” / Linda Lach
  • Krupa / „Umierająca Gaja” / Paweł Baśnik
  • Le Guern / „Morfa” / Krzysztof Franaszek Le Guern (Audi City Warszawa) / „Kształty bliskoznaczne” / Tomasz Ciecierski, Natalia Załuska
  • LETO / „O, Lie on Me” / Angelika Markul LETO (Emilii Plater 14) / „Mansarda Emilii / Joanna Braun, Lera Dubitskaya. Maria Kozak, Alex Urban, Aleksandra Waliszewska, Igor Kubik, Marcin Janusz, Wojciech Ireneusz Sobczyk, Maurycy Gomulicki, Sasza Wiktor, Xawery Wolski
  • lokal_30 / „Zbliżenie” / Jolanta Marcolla, Izabella Gustowska
  • Łęctwo / „Oczy patrzące z wnętrza głowy” / Przemysław Piniak
  • m2 / „(Bez)Błędne Rycerki” / Viola Głowacka
  • Monopol / „Słońce było pierwsze” / Bartłomiej Hajduk, Tomasz Mróz, Teofil Ociepka
  • Olszewski / „Chlust” / Stanisław Ignacy Witkiewicz
  • Piana / „Shell Tears” / Szymon Kobylarz, Kamil Kukla, Michał Zawada
  • Piktogram / „The Dream House” / Agata Ingarden
  • Pola Magnetyczne / „Ucieczka z Alcatraz” / Sebastian Winkler
  • Polana Institute / „Panoramy” / Dominika Kowynia, Mikołaj Sobczak
  • Propaganda / „Everything Not Saved Will Be Lost” / Kijewski/Kocur
  • Raster / „SZESNASTY ŚWIAT” / Janek Simon Raster / „Ogród rzeźby” / Oskar Zięta
  • Stereo / „Parę szczegółów” / Wojciech Bąkowski
  • Szara / „Płatki rżnięte” / Monika Falkus
  • Szydłowski / „FIVE” / Sławomir Elsner, Uwe Wittwer
  • Śmierć Człowieka / „Siebie, przecież, nie jestem głodna” / Małgorzata Widomska
  • Turnus / „Randka z WGW” / Paweł D Zięba i Adam Nehring, Sebastian Mikoś i Klaudia Figura, Michał Maliński i Weronika Guenther, Wiktoria Kieniksman i Mikołaj Sobotka, Olivia Rosa i Piotr Kowalski
  • wanda / „Ear Piece” / Ksenia Gryckiewicz, Antonina Nowacka
  • Wizytująca / „Każdy jest u siebie” / Martyna Ścibior, Kinga Popiela, Michał Frydrych
  • Wschód / „Tkanka łączna” / Karolina Bielawska Wschód (Clay.Warsaw) / „Remont” / Paweł Śliwiński
  • The Naked Room / TBA / Anna Zvyagintseva
  • Voloshyn Gallery / „Optical Prostheses” / Danylo Halkin
  • Polana Institute, LETO, Gunia Nowik Gallery / „BEL(L)A” / Hannah Sophie Dunkelberg, Kaja Gadomska, Magdalena Karpińska, Marta Nadolle, Paulina Włostowska
Warsaw Gallery Weekend 2023, LISTA GALERII

13. edycja Warsaw Gallery Weekend odbędzie się w dniach 28.09-01.10.2023. Program wydarzeń towarzyszących potrwa do końca października. Wstęp na wszystkie wystawy i spotkania jest bezpłatny. Patronem wydarzenia jest Miasto Stołeczne Warszawa.