Nowy Katalog IKEA 2018 pod hasłem "Zrób miejsce na życie" inspiruje i pokazuje setki pomysłów na to, jak zmienić swój dom w prosty i przystępny cenowo sposób. Chodzi o spojrzenie poza ściany domu, by nie ograniczały naszych pragnień i pomysłów na to, czym nasz dom mógłby być. Premiera katalogu to jednak nie wszystko - marka wprowadza także zmiany w komunikacji marketingowej i rozpoczyna nowy sezon z mottem "IKEA. Niech Żyje Dom!".

Katalog IKEA 2018 liczy 324 strony i 4 strony okładki. Został wydrukowany w nakładzie 203 milionów egzemplarzy w 35 językach i jest dostępny w 52 krajach. Liczba egzemplarzy dystrybuowanych w Polsce to blisko 7 mln sztuk. Tegoroczna edycja katalogu skupia się na pokoju dziennym – to miejsce w domu, w którym przez całą dobę tętni życie. Mnogość funkcji, jakie spełnia, sprawia, że salon zmienia się nieustannie, robiąc miejsce na czynności związane z codziennym życiem: sen, zabawę, jedzenie, pracę lub relaks. Nie warto rezygnować z żadnej z nich, tylko odpowiednio przystosować do tego przestrzeń.

IKEA przekonuje, że niezależnie od zasobności portfela czy powierzchni mieszkalnej, rok 2018 to dobry moment, by zrobić w swoim życiu więcej miejsca na rzeczy, które kochasz i zbliżyć się tym samym do domu swoich marzeń. Mówiąc krótko, zrobić miejsce na życie, także to zupełnie zwyczajne, codzienne: przyjaciół wpadających regularnie w odwiedziny, popołudniową zabawę z dziećmi, niedzielne seanse filmowe, błogie lenistwo z bliskimi lub też w samotności.

Zmiana - to słowo klucz do zrozumienia idei tegorocznego katalogu IKEA 2018. Urbanizacja, łatwość przemieszczania się i zmiany w trybie pracy sprawiły, że domy oraz mieszkania, a szczególnie pokoje dzienne spełniają teraz znacznie więcej funkcji niż w przeszłości. IKEA wychodzi naprzeciw potrzebom ich mieszkańców. Oferuje jeszcze więcej prostych i przystępnych cenowo rozwiązań, aby w domu znalazło się miejsce na wszystko to, co kochamy oraz czego potrzebujemy. W naszej komunikacji skupiamy się na zwykłych ludziach i codziennych sytuacjach. Tym razem pokazujemy życie przez pryzmat zmian - niekoniecznie tylko tych diametralnych, jak np. narodziny dziecka, gdy dla każdego oczywiste jest w konsekwencji przearanżowanie wnętrza, ale także tych niewielkich, z pozoru słabo zauważalnych. Mowa tu chociażby o zmianie pory roku czy dnia, co również może i powinno inicjować nowe myślenie o wyposażeniu naszych mieszkań - podkreśla Michał Pronobis-Proński, lider komunikacji IKEA Retail w Polsce, odpowiedzialny za kampanię katalogową.

Ponadto cyfrowa wersja katalogu IKEA i aplikacja Katalog IKEA uzupełniają wersją drukowaną sprawiając, że jest aktualna i "żyje" przez cały rok. Wariant cyfrowy występuje w 69 odmianach językowych oraz 3 różnych layoutach zoptymalizowanych pod kątem różnych rodzajów mediów (komputer stacjonarny/laptop, smartfon/tablet i Apple TV). Z kolei aplikacja Katalog IKEA zawiera pogłębione treści, w tym filmy nawiązujące do wersji drukowanej katalogu, które dostarczają więcej informacji na temat przedstawianych rozwiązań.

Komunikacyjne zmiany

Jeśli mowa o zmianach, to takie zaszły także w obszarze komunikacji marki. Od 21 sierpnia IKEA we współpracy z polskim oddziałem agencji Saatchi & Saatchi IS rozpoczyna działania w ramach nowej platformy komunikacyjnej "IKEA. Niech Żyje Dom!". Jej otwarciem jest kampania pod hasłem "Życie to zmiany, zrób na nie miejsce. IKEA. Niech Żyje Dom!".

Poprzednie hasło platformy komunikacyjnej IKEA brzmiało "IKEA. Ty tu urządzisz", a dotychczasowe działania marki były ściśle z nią związane. Hasło "IKEA. Niech Żyje Dom!" ucieleśnia nową wizję IKEA na polskim rynku. Jego znaczenie opiera się na dwuznaczności - z jednej strony na celebracji domowego życia, w której marka IKEA chce pomóc, ale także na dopasowaniu swojego domu do stale zmieniających się warunków. Co ciekawe bowiem, wiele zmian, z których składa się nasze życie, nie znajduje odzwierciedlenia w naszych domach. IKEA chce, by polskie domy były pełne życia, by żyły wraz ze swoimi domownikami - komentuje Filip Fiedorow, Dyrektor marketingu IKEA Retail w Polsce.

Najnowszy spot IKEA jest powiązany z ideą nowej platformy komunikacyjnej marki oraz hasłem nowego Katalogu IKEA 2018. Spot pokazuje, że życie składa się z dużych i małych zmian, na które warto zrobić miejsce w swoim domu, by w pełni cieszyć się każdą spędzoną w nim chwilą. Format zaskakuje także nietypową narracją i muzyką, która jest wynikiem współpracy IKEA z twórcami Bartoszem „Fiszem” Waglewskim oraz Piotrem "Duitem" Krygierem.

Spot wizerunkowy trwa 45''. Materiał występuje również w krótszej wersji trwającej 30''. Poza kampanią wizerunkową w mediach pojawią się dwa spoty produktowe, 15'', o nowościach katalogowych oraz o produktach z katalogu, które w tej edycji mają obniżone ceny. Oba nurty kampanii prowadzone są w TV, internecie, social mediach poprzez współpracę z influencerami, w prasie, radiu, OOH i wybranych kinach.

Spot 45'': https://www.youtube.com/watch?v=P7LYH5nC-OA&feature=youtu.be
Spot 70'': https://www.youtube.com/watch?v=rAHnx3dsRvk&feature=youtu.be

Za kreację kampanii, w tym także spotów reklamowych oraz komunikację w internecie odpowiada agencja Saatchi & Saatchi IS. Zakup mediów do kampanii koordynuje w całości dom mediowy MEC. Za całość działań PR odpowiada agencja Garden of Words, współpracą z influencerami kieruje agencja Hash.fm.

Życie to zmiany, zrób na nie miejsce.
IKEA. Niech Żyje Dom!
#niechzyjedom #katalogIKEA2018