Latem 2019 roku, szwedzka marka Electrolux we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie zorganizowała ogólnopolski konkurs dla studentów i absolwentów ASP. Zadaniem konkursowym było przygotowanie plakatu najlepiej obrazującego hasło marki Electrolux „For Better Living From Sweden”.

Idea konkursu

Szwedzi cenią prostotę, autentyczność, otwartość i umiar. Cieszą się tym, co mają, jednocześnie zwracając uwagę na ludzi i środowisko. Często używają słowa Lagom oznaczającego „tyle ile trzeba”, „w sam raz”. Dzięki takiemu podejściu ich życie staje się lepsze i bardziej zrównoważone. Szwedzkie wartości znajdują również wyraz w projektowaniu, w którym punktem centralnym jest człowiek i jego potrzeby. Przykładem mogą być urządzenia szwedzkiej marki Electrolux, tworzone w taki sposób, aby korzystanie z nich było intuicyjne, nie wymagało wysiłku, dawało więcej przyjemności i możliwości, pozwalało na odkrywanie smaków i przeżywanie nowych doświadczeń kulinarnych.

- Szwedzkość wpisana jest w nasze DNA - co widać zarówno w podejściu do projektowania urządzeń, jak i w podejmowanych przez nas inicjatywach społecznych. Dbamy o to, aby proponowane przez nas rozwiązania wspierały codzienne życie naszych użytkowników, pozwalając im i ich najbliższym osiągać więcej, w sposób bardziej zrównoważony. I nie są to jedynie deklaracje. Od lat jesteśmy nagradzani w światowych rankingach, jako firma prowadząca biznes w sposób zrównoważony. – mówi Krzysztof Kudlek, Dyrektor Generalny Electrolux Poland.

Skład jury

Konkurs ASP i Electrolux trwał od 10 lipca do końca września 2019 roku. Wpłynęło na niego 250 prac, z których jury w składzie:

• dr Magdalena Małczyńska-Umeda - Wydział Wzornictwa, ASP w Warszawie,

• mgr Justyna Czerniakowska - Wydział Grafiki, ASP Warszawie,

• Paweł Miziołowski - Head of Marketing Electrolux Poland,

• Sebastian Niemirski –Head of Marketing for Central and Eastern Europe at Electrolux wybrało trzech zwycięzców.

Konkurs stał na bardzo wysokim poziomie, dlatego jury zdecydowało dodatkowo wyróżnić 2 prace udziałem w kampanii outdoorowej.

Przy ocenie i wyborze prac członkowie jury kierowali się zgodnością z tematem konkursu, pomysłowością autora, wybraną techniką i walorami estetycznymi prac.

- Zwracaliśmy także uwagę na kwestie użytkowo - projektowe. Zwycięski plakat ma zostać pokazany w przestrzeni miejskiej, dlatego musi do niej pasować. Patrzyliśmy, czy prace mają wystarczająco mocną formę, aby przebić się w zgiełku komunikatów docierających do nas każdego dnia na ulicy. Szukaliśmy projektów oszczędnych w formie i wyrazistych w treści. Takich, które przyciągają wzrok, zaciekawiają i dobrze oddają znaczenie konkursowego hasła: „For Better Living. From Sweden. - tłumaczy dr Magdalena Małczyńska-Umeda.

Nagrodzone prace wezmą udział w kampanii outdoorowe marki Electrolux w okresie od 1 do 30 listopada 2019. Plakaty będzie można podziwiać w czterech miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. Dodatkowo, laureaci pierwszych trzech miejsc otrzymają nagrody pieniężne, odpowiednio 10 000 zł za zajęcie I miejsca, 6 000 zł za drugie miejsce i 2 000 zł za trzecie. Więcej informacji na stronie www.fromsweden.pl.

Laureatami konkursu zostali:

I miejsce Piotr Depta Kleśta

Jury doceniło wyrazistą formę graficzną plakatu oraz jego pro-ludzkie i proekologiczne przesłanie. Człowiek został w nim umieszczony w centrum, ponieważ to jemu mają służyć sprzęty marki Electrolux, a on powinien z nich korzystać bezproblemowo, z uśmiechem i w zgodzie z naturą. Plakat ma pozytywny wydźwięk, a uśmiechnięta twarz niesie ze sobą mocną warstwę emocjonalną. W tym projekcie człowiek, przyroda i urządzenia Electrolux istniejące w warstwie domyślnej, dzięki fragmentowi linii twarzy przypominającej kabel z wtyczką, stanowią harmonijną całość i wzajemnie na siebie oddziałują.

I miejsce Piotr Depta Kleśta

II miejsce Dawid Celek

To plakat oszczędny, surowy i nie aż tak emocjonalny. Jury spodobała się jego wręcz uderzająca prostota, wzmacniająca przekaz. Udało się w niej zawrzeć myśl przewodnią – zwrócenie uwagi na naturę i człowieka, który wpływa na nią poprzez swoje działania. Plakat zachęca do podejmowania świadomych wyborów i naciskanie odpowiednich przycisków. Tak pokazany przycisk, który kojarzy się z włącznikami urządzeń AGD, jest symbolem łączącym szwedzkie wartości i ekologiczne podejście ze sprzętem Electrolux. Kolorystyka plakatu nawiązuje do barw szwedzkiej flagi.

II miejsce Dawid Celek

III miejsce Maja Żurawiecka

Jury doceniło również ten projekt, formalnie różny od poprzednich i wykorzystujący nieco inne techniki. Plakat ma formę kolażu, oszczędnego w formie, w którym napis jest zbudowany z naturalnych elementów, kojarzących się z przyrodą. Autorka znalazła je w ogrodzie rodzinnego domu i wkomponowała w projekt, chcąc pokazać, że można kreować rzeczy funkcjonalne korzystając z tego co nas otacza. Ręka widoczna na pierwszym planie, z jednej strony nawiązuje do człowieczeństwa i siły sprawczej jaką mamy, z drugiej, w podtekście, łączy się z Electrolux, dzięki przedstawieniu technologii jako przeźroczystego elementu ukrytego w naturze.

III miejsce Maja Żurawiecka

Prace wyróżnione udziałem w kampanii outdoorowej:

Aleksiej Cecocho
Piotr Depta Kleśta