To już 10. odsłona międzynarodowego konkursu jumpthegap®, organizowanego cyklicznie przez markę ROCA we współpracy z Centrum Designu w Barcelonie, dla wizjonerskich designerów, projektantów przedmiotów użytkowych i studentów wzornictwa. W poprzednich edycjach wzięło udział ponad 26 000 uczestników ze 150 krajów świata. W tym roku wyzwanie konkursowe polega na zaprojektowaniu innowacyjnych rozwiązań łazienkowych w zgodzie z Agendą ONZ 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Konkurs ruszył 3 maja, a zgłoszenia można przesyłać online do 6 września br. poprzez formularz konkursowy na https://www.jumpthegap.net/. Przewidzianych jest aż 13 nagród pieniężnych o łącznej wartości 17 000 euro.

Przełom 2020 i 2021 roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, przyniósł wiele zmian w życiu gospodarczym i społecznym niemal wszystkich krajów świata. Dlatego każda aktualnie realizowana inicjatywa musi brać pod uwagę nowe wyzwania w pocovidowej rzeczywistości i patrzeć w przyszłość.

Tak też jest w przypadku konkursu jumpthegap®, który w ramach 10. edycji nawiązuje do Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 w zakresie opieki zdrowotnej, higieny, ochrony planety, poszanowania różnorodności lub równego dostępu do postępu technologicznego. Dziesiąta edycja wyznacza nowy etap w rozwoju międzynarodowego konkursu projektowego Roca, napędzany kluczowymi wyzwaniami, przed którymi stoimy dzisiaj zarówno jako jednostki, jak i jako społeczeństwo.

- Koncepcja„ przyszłości uległa zmianie - mówi Marc Viardot, dyrektor ds. Marketingu i projektowania korporacyjnego Grupy Roca. -Pojawiają się nowe wyzwania związane z pandemią, podczas gdy inne mają rosnące i żywotne znaczenie, takie jak ochrona planety, wspieranie jej różnorodności czy walka z nierównościami. jumpthegap® ewoluował, aby bardziej bezpośrednio reagować na te problemy, poszukując pomysłów, które są technicznie wykonalne, wnoszą wartość dodaną do innowacji i pokazują różnorodność, zrównoważony rozwój, ponadczasowość i zdolność adaptacji - wartości, które zawsze były częścią DNA Roca - dodaje.

Konkurs został podzielony na cztery nowe kategorie: Wellness & Health - obejmuje projekty zapewniające użytkownikom nowy poziom komfortu i spokoju, odnoszące się do takich wartości jak równowaga i harmonia; [Un]neutral design - projekty podkreślające indywidualizm natury ludzkiej i chęć niezależności, które w kreatywny sposób nawiązują do różnorodnych uzdolnień ludzi; Water & Energy - projekty w duchu eko, które doceniają potrzebę inteligentnego i świadomego wykorzystania zasobów naszej planety; Crisis & Emergency - projekty, które, dzięki wykorzystaniu elastycznych i powtarzalnych materiałów i technologii, stanowią odpowiedź na wyzwania związane z permanentnym kryzysem i sytuacjami nadzwyczajnymi.

Najważniejsze daty i nagrody

Projekty konkursowe - indywidualne bądź grupowe (maksymalnie 2 osoby), można wysyłać do 6 września br. (konkurs wystartował 3 maja), za pośrednictwem strony: www.jumpthegap.net. Po preselekcji dokonanej przez przedstawicieli Roca Design Center i Roca Global Innovation Hub, jury oceni zgłoszenia w dwóch turach, a wyłonieni zwycięzcy zostaną wybrani do 30 września, najlepszy projekt zostanie wybrany do 7 października.  

Ogłoszenie zwycięzców nastąpi podczas wirtualnej ceremonii rozdania nagród, która zaplanowana jest na 14 października br. Jury wyłoni w tym roku aż 13 laureatów. Przyznane zostaną aż 4 nagrody po 2000 euro dla zwycięzcy w każdej kategorii, 8 nagród po 500 euro dla pierwszego i drugiego wicemistrza w każdej kategorii, oraz nagroda główna w wysokości 5000 euro dla projektu „Best of the Best”, wybranego spośród czterech zwycięzców.

Należy dodać ze 10 edycja jumpthegap® nie zakończy się jednak ceremonią wręczenia nagród. Będzie on kontynuowany aż do 2022 roku z serią publicznych okrągłych stołów i debat, podczas których będą badane innowacyjne rozwiązania zapewniające bardziej zrównoważoną przyszłość, podczas których tegoroczni finaliści i zwycięzcy będą mieli możliwość omówienia swoich przełomowych projektów.

Projekty konkursowe oceniać będzie jury w składzie:

  • Shigeru  Ban - japoński architekt i zdobywca nagrody Pritzkera z 2014 roku, przewodnicząca kapituły konkursowej (Japanese architect and 2014 Pritzker Prize winner, Jury President);
  • Somi Kim - starszy dyrektor ds. rozwiązań opieki zdrowotnej w Johnson & Johnson (J&J) (Design Senior Director, Healthcare Solutions at Johnson & Johnson (J&J) Design);
  • Paul Priestman - projektant, prezes PriestmanGoode (Designer, Chairman of PriestmanGoode);
  • Andrea Trimarchi and Simone Farresin - założyciele studia projektowego Formafantasma (Founders of Formafantasma design studio);
  • Deborah Seward - dyrektor Regionalnego Centrum Informacyjnego ONZ w Belgii (Director of United Nations Regional Information Centre in Belgium);
  • Mariana Amatullo - prezes Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media (President of Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media);
  • Isabel Roig - dyrektor wykonawczy Centrum Designu w Barcelonie i prezes World Design Weeks (Executive Director of BcD Barcelona Design centre and President of World Design Weeks);
  • Marc Viardot - dyrektor ds. marketingu i projektowania korporacyjnego Grupy Roca (Roca Group’s Corporate Marketing and Design Director).    

Więcej informacji o konkursie pod adresem: www.jumpthegap.net

O jumpthegap®

To międzynarodowy konkurs projektowy promowany przez Roca od 2004 roku. Głównym celem jumpthegap® jest zaoferowanie międzynarodowej platformy dla młodych utalentowanych architektów i projektantów. Na tej platformie profesjonaliści z zakresu architektury i projektanci oraz studenci z całego świata mogą rozwijać i prezentować swoje talenty, tworzyć kreatywne rozwiązania dla przestrzeni łazienkowej.

Nowe spojrzenie jumpthegap® w przyszłość wywodzi się z przekrojowych wyzwań, jakie stawia Agenda ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 w zakresie opieki zdrowotnej i higieny, ochrony planety, poszanowania różnorodności lub równego dostępu do postępu technologicznego.

W związku z tym konkurs stanowi wyzwanie dla nowych pokoleń projektantów i architektów, aby wymyślili rzeczywiste i innowacyjne rozwiązania dla przestrzeni łazienkowej, zarówno publicznej, jak i prywatnej, z prawdziwie społecznym, integracyjnym i zrównoważonym nastawieniem. Ostatecznym celem dla wszystkich uczestników jest zaprojektowanie produktu lub usługi, które rozwiązują którekolwiek z wyzwań zawartych w Agendzie 2030, zapewniają innowacyjną wartość dodaną i są technologicznie wykonalne.