Wakacje w Krakowie zapowiadają się bardzo aktywnie! Wybraliśmy pięć najciekawszych wystaw, które warto odwiedzić w najbliższym czasie. 

Daj mi wszystko

Wystawa daru Teresy i Andrzeja Starmach dla muzeów krakowskich

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki wraz z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK i Muzeum Fotografii MuFo zapraszają na wystawę daru Teresy i Andrzeja Starmach, która trwać będzie do 1 września 2024 roku w zmodernizowanej siedzibie Bunkra Sztuki przy placu Szczepańskim 3a w Krakowie.

Jesienią 2023 roku Teresa i Andrzej Starmach przekazali na rzecz dwóch krakowskich instytucji znaczącą część swojej kolekcji dzieł sztuki. Ich dar dla MOCAK-u i MuFo, a tak naprawdę dla Krakowa, jest jednym z najbardziej spektakularnych przeniesień sztuki ze sfery prywatnej do sfery publicznej.

Miejsce ekspozycji jest nieprzypadkowe. Wystawa w zmodernizowanej siedzibie Bunkra Sztuki uhonoruje niemal 60-letnią historię galerii, będącej jedną z najważniejszych polskich instytucji prezentujących sztukę współczesną, i zainauguruje powrót działalności wystawienniczej. Na ekspozycji zobaczyć będzie można m.in. Wszystko wisi na włosku Tadeusza Kantora, Gry wojenne Magdaleny Abakanowicz czy projekty teatralne Jerzego Nowosielskiego.

fot. R.Sosin

Czas trwania: do 1.09.2024

Artyści: Magdalena Abakanowicz, Mirosław Bałka, Tomasz Ciecierski, Marek Chlanda, Marta Deskur, Stanisław Dróżdż, Władysław Hasior, Piotr Jaros, Julian Jończyk, Tadeusz Kantor, Edward Krasiński, Andrzej Lachowicz, Piotr Lutyński, Marzena Nowak, Jerzy Nowosielski, Marek Piasecki, Przemysław Pokrycki, Robert Rumas, Jadwiga Sawicka, Mikołaj Smoczyński, Jacek Maria Stokłosa, Grzegorz Sztwiertnia, Jan Tarasin, Andrzej Wełmiński, Krzysztof Zieliński

Organizator: Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie

Współorganizatorzy: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Fotografii MuFo

Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

fot. R.Sosin

Jedzenie w sztuce

11. wystawa z flagowej serii MOCAK-u

Andy Warhol jedzący hamburgera czy ponad osiem tysięcy gipsowych rzeźb reprezentujących potrawy zjedzone przez artystę w ciągu roku - to tylko część prac, które zobaczymy na wystawie Jedzenie w sztuce. W MOCAK-u zderzą się wypowiedzi artystów komentujące takie zjawiska jak konsumpcjonizm, głód, apetyt czy obżarstwo.  

Cywilizacja w sztuce, w której konfrontujemy ważne obszary życia z refleksjami artystów. Wcześniej przyglądaliśmy się takim tematom jak: historia, sport, ekonomia, zbrodnia, gender, medycyna, ojczyzna, sztuka, natura, polityka. Jedzenie w tym kontekście jest wyjątkowe, bo stoi u podstaw życia, przez co ma wpływ na wiele jego aspektów.

Jedzenie to zaspokajanie potrzeby fizjologicznej, znajdującej się u podstaw piramidy Maslowa, a równolegle - szeregu innych potrzeb psychicznych i społecznych, takich jak poczucie przynależności czy bezpieczeństwa. Pokarm jako nieodzowny warunek przetrwania gatunku ukształtował naszą cywilizację. Był zapłatą za pracę, a jego zdobywanie - motorem postępu. Jego poszukiwanie inicjowało wędrówki ludności i tym samym odkrywanie świata. Jego brak rodził konflikty, przyczyniał się do zbrodni. Jedzenie do dziś towarzyszy rytuałom i obrzędom, znajduje się u podstaw każdej wspólnoty, kultury i religii. Stąd też jest tematem często podejmowanym przez artystów.

autorka: Jadwiga Sawicka

Na drugim biegunie tej tematyki mamy głód. Według najnowszych danych UNICEF-u obecnie na świecie doświadcza go 750 milionów ludzi. Sztuka to dostrzega i potrafi się temu gorąco sprzeciwiać, eksponując problem. Na wystawie  zaprezentujemy prace ponad 60 artystów z wielu krajów, w różnych mediach, takich jak malarstwo, fotografia, wideo, obiekt i instalacja. Jedzenie to czynność społeczna, podstawa tożsamości, a nawet narzędzie oporu. Współczesnych artystów niepokoiły tak nadmiar, jak niedostatek pokarmu.

W pierwszym przypadku konsumpcjonizm, marnotrawstwo, zdrowotne skutki obżarstwa, w drugim - głód, nierówność, kryzys humanitarny, degradacja społeczeństwa, upokorzenie. Analizie zostanie poddany zarówno eksponowany w sztuce od wieków estetyczny potencjał jedzenia, jak i jego aspekty etyczne i światopoglądowe. Wystawie towarzyszyć będzie publikacja zawierająca między innymi eseje omawiające socjologiczne aspekty jedzenia oraz wywiady z osobami gotującymi (profesjonalnie i hobbistycznie) odpowiadającymi na pytanie, jak nakarmiłyby artystę. Zamieścimy również wiele przepisów kulinarnych przygotowanych przez artystów i publikowanych w książce Andy Rottenberg Kuchnia towarzyska i uczuciowa.

Kuratorki: Maria Anna Potocka, Martyna Sobczyk

Czas trwania wystawy: do 16.03.2025

Miejsce: MOCAK, budynek A, poziom 0

autor: R.Reutten

Być jak Adam Karaś

Wystawa fotografii

Jego studio fotograficzne było jednocześnie mieszkaniem, lampy studyjne miały swoje imiona, a kolejne aparaty podlegały modyfikacjom i ulepszeniom. Adam Karaś (1896-1986) wokół fotografii zbudował swoje życie, a pierwsza retrospektywna wystawa jego twórczości w Muzeum Fotografii w Krakowie jest jednocześnie zaproszeniem do świata tego ekscentrycznego twórcy, pasjonata fotografii, konstruktora i wynalazcy.

Adam Karaś (1896–1986)
Wybitny polski fotograf, filmowiec, konstruktor i wynalazca, urodzony w Krakowie. Jego kariera fotograficzna rozpoczęła się w 1912 roku, kiedy to jako czeladnik zdobywał doświadczenie w zakładach Antoniego Czajki, a później Józefa Kuczyńskiego i Antoniego Gürtlera. W 1918 roku, po zdaniu egzaminu czeladniczego, wraz z bratem Wiktorem założył zakład fotograficzny „Bracia Karaś”. Adam dokumentował życie miasta Krakowa, uwieczniając takie wydarzenia jak pierwszy przelot samolotu nad miastem w 1910 roku czy proklamację niepodległości Polski w 1918 roku. W 1916 roku stworzył wraz z bratem pierwszą fotoraturę, a w 1928 roku założyli wytwórnię filmową „Bracia Karaś Film”.

Spuścizna Adama Karasia zajmuje w zbiorach Muzeum Fotografii w Krakowie ważne miejsce - przekazana przez jego rodzinę po śmierci twórcy stanowi jeden z największych korpusów prac w MuFo. W sumie ponad 22 000 obiektów (ponad 5400 muzealiów, 17 500 włączonych do materiałów badawczych): odbitki, szklane negatywy, rekwizyty, elementy wyposażenia studio oraz sprzęt fotograficzny - to świadectwo życia i nieustającego twórczego działania bohatera wystawy „Być jak Adam Karaś”.

fot. Mateusz Woźniak, MuFo

Na najnowszym pokazie w Muzeum Fotografii w Krakowie można więc nie tylko zobaczyć stworzone przez Adama Karasia zdjęcia, fotoratury, foto-teksty i elementy identyfikacji wizualnej zakładu, ale także sprzęt: lampy studyjne z własnymi imionami, rekwizyty, pudełka na negatywy, pulpit retuszerski czy aparaty.

Czas trwania: do 29.09.2024

Kuratorki: Monika Kozień, Marta Miskowiec

Miejsce: Muzeum Fotografii w Krakowie

fot. Mateusz Woźniak, MuFo

Współczesna tkanina artystyczna z Kolekcji MOCAK-u

Sploty

W ostatnich latach można zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania współczesnych twórców tkaniną jako medium pozwalającym na rozszerzenie formy i zakresu wypowiedzi. Prace wykonane w tej technice stanowią również ważny obszar dla Kolekcji MOCAK-u. Na wystawie Sploty pokazujemy pięć tkanin, które są wyraziste w sensie artystycznym. Są to dzieła Faiga Ahmeda, Rya Davida Bradleya, Emilii Bohdziewicz, Mony Hatoum oraz Małgorzaty Markiewicz.

Pochodzący z Azerbejdżanu Faig Ahmed odwołuje się do tradycji wełnianych kobierców. W wyniku eksperymentów z klasycznymi wzorami uzyskuje iluzję wielowymiarowego obiektu. Ry David Bradley odwzorowuje fotografię cyfrową i „utrwala” ją w postaci gobelinu, sugerując tym samym nietrwałość pliku komputerowego w porównaniu z produktem techniki tradycyjnej. Emilia Bohdziewicz tworzy monumentalną kompozycję geometryczną, zbudowaną z modułów, pokazującą, jak w masie wszystko zmienia się w abstrakcję.

3. Ry David Bradley, #;5;j7+e, 2018, gobelin (barwiona tkanina bawełniana), 190,5 × 140 cm, fot. Rafał Sosin, Kolekcja MOCAK-u

Mona Hatoum przedstawia kontur kontynentów według koncepcji Galla-Petersa na aksamitnej tkaninie. Praca jest punktem wyjścia do rozważań o tym, czy świat daje się rzeczywiście odwzorować. Małgorzata Markiewicz haftuje na mapie Europy trasy komunikacyjne. Gęsta sieć łącząca kraje całkowicie zaciera granice państw. Na wystawie będzie można zobaczyć takie tkaniny artystyczne jak kobierzec, gobelin, haft czy patchwork. Różnorodność technik i tematów ujawnia szerokie możliwości artystyczne tkaniny, która okazuje się uniwersalnym medium w mówieniu o współczesnych problemach społecznych i politycznych, a także jest obszarem otwartym na eksperymenty formalne.

Kuratorki: Maria Anna Potocka, Dominika Mucha

Czas trwania wystawy: do 15.09.2024

Miejsce: budynek A, galeria Alfa

Złote runo - sztuka Gruzji

Pierwsza w Polsce wystawa sztuki gruzińskiej

Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ale też w Europie tak wszechstronną, panoramiczną i obszerną wystawę sztuki gruzińskiej - od najstarszych śladów ludzkiej aktywności przez zachwycające, starożytne przykłady złota Kolchidy, kamienne stele wczesnego średniowiecza, mieniące się feerią barw średniowieczne kodeksy iluminowane, nowożytne stroje, militaria, przez pejzaże ilustrujące zmieniające się oblicza Tbilisi i malarstwo Pirosmaniego, po sztukę awangardową XX wieku, z uwzględnieniem wkładu w jej rozwój polskich artystów, którzy swoje losy związali z tym pięknym i niezwykłym krajem.

fot. Gregory Michenaud

Miejsce: MNK Gmach Główny

Czas trwania: 18.04.2024-15.09.2024

Godziny trwania: poniedziałek: nieczynne wtorek-niedziela: 10.00-18.00

Kurator i autor scenariusza wystawy - strona polska: prof. dr hab. Mirosław Piotr Kruk

Kurator wystawy - strona gruzińska: prof. George Kalandia 

Autor
5 wystaw w Krakowie, które warto odwiedzić tego lata!
Redakcja portalu
Redakcja portalu CzasNaWnętrze.pl to zespół pasjonatów designu i aranżacji wnętrz. Dzielimy się inspiracjami, poradami i najnowszymi trendami w urządzaniu przestrzeni....