Dwa odmienne życiorysy. Dwie drogi twórcze, które łączy wspólny mianownik - malarstwo abstrakcyjne. Wystawa „Beyond the Line” zestawia twórczość Stefana Gierowskiego oraz Seana Scully’ego.

Wystawa „Beyond the Line: Stefan Gierowski i Sean Scully - od skończoności do nieskończoności; od fizyki do metafizyki” to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć prace dwóch artystów, którzy przez dekady kształtowali współczesne malarstwo abstrakcyjne. Kurator wystawy, Joachim Pissarro, odkrywa głębokie powiązania między dziełami Stefana Gierowskiego i Seana Scully’ego mimo różnic dzielących obydwu artystów.

Sean Scully, „Orange Blue”, 2009 r.

Sean Scully

Sean Scully ur. 1945 r. to artysta pochodzenia irlandzkiego. Jego malarstwo wyróżnia się charakterystycznymi blokami koloru, które niosą głęboką emocjonalną treść. Scully stworzył swój własny, niepowtarzalny język wizualny, łącząc elementy europejskiej tradycji z amerykańską awangardą. Jego prace znajdują się w najważniejszych światowych kolekcjach, m.in. w Tate Modern w Londynie, Guggenheim Museum w Nowym Jorku oraz LACMA w Los Angeles.

Sean Scully, artysta irlandzkiego pochodzenia, rozwijał swoją twórczość głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie, fot. Oliver Mark

Stefan Gierowski

Stefan Gierowski (1925-2022) stał się kluczową postacią polskiej sztuki nowoczesnej. Jego twórczość była odpowiedzią na duchową pustkę spowodowaną dominacją socrealizmu w Polsce. Gierowski odrzucił narzucany w Polsce socrealizm i przez dekady tworzył prace, które badały przestrzeń i światło, wyrażając nieskończoność za pomocą prostych środków - koloru i formy. Jego prace znajdują się w kolekcjach takich instytucji jak Centre Pompidou w Paryżu czy Olomouc Museum of Art.

Stefan Gierowski, urodzony w Polsce, po II wojnie światowej stał się kluczową postacią polskiej sztuki nowoczesnej, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Stefana Gierowskiego

Wystawa Beyond the Line: Stefan Gierowski i Sean Scully

Prace zaprezentowane na wystawie w Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie podkreślają wspólne dążenie obu artystów do wyrażania przestrzeni, światła i koloru w sposób unikalny, będący odpowiedzią na tradycje malarstwa abstrakcyjnego. Gierowski, który był czołową postacią polskiej awangardy, i Scully, rozwijający swoje prace na scenie międzynarodowej - obaj dzielą podobną filozofię twórczą, mimo że ich artystyczne ścieżki przebiegały inaczej.

Stefan Gierowski, obraz CCXXI, 1968 rok, olej na płótnie, 120x80 cm, fot. Adam Gut

Kuratorem wystawy jest Joachim Pissarro, znany na całym świecie kurator i krytyk, który skupił się na niezależności i artystycznej wolności obu twórców. Wystawa pokazuje i podkreśla, że zarówno Gierowski, jak i Scully rozwijali swoje koncepcje, odrzucając dominujące trendy, tworząc dzieła o unikatowym charakterze i znaczeniu.

Stefan Gierowski, obraz DCCXXVIII, 1998 rok, olej na płótnie, 200x135 cm, fot. Adam Gut

Wystawa: Beyond the Line: Stefan Gierowski i Sean Scully - od skończoności do nieskończoności; od fizyki do metafizyki

  • Miejsce: Fundacja Stefana Gierowskiego, pl. Dąbrowskiego 8/11, Warszawa
  • Termin: Wystawę można oglądać do 24 listopada 2024 roku
  • Wstęp: wolny
Sean Scully, „Empty Heart”, 1987 r.
Autor
Wystawa prac Stefana Gierowskiego i Seana Scully’ego: dialog w abstrakcji
Anna Grużewska
Dziennikarka, redaktorka, miłośniczka designu i malarstwa. Skończyła warszawską ASP i Wydział Dziennikarstwa UW. Redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze. Ogląda sesje,...