Instalacja jako forma wyrazu artystycznego, od lat cieszy się dużym uznaniem. W projekcie ROTA ET SPECULUM, główną bohaterką stała się ceramika, ulokowana w przestrzeni Pałacu Zamoyskich, czyli siedziby SARP w Warszawie. Jej twórcy, Szymon Hanczar i Przemek Słowik, połączyli doskonale znane produkty łazienkowe z ogromną taflą lustra, światłem i muzyką. Pracę odsłonięto podczas bankietu Geberit Thinking Forward, zorganizowanego przez firmę Geberit, który był zwieńczeniem konferencji "Shigeru Ban i architektura dla uchodźców". Partnerem wydarzenia został Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP.
Transformacja produktów
28 września, w Pawilonie SARP w Warszawie, można było podziwiać premierową odsłonę dzieła Hanczar Studio, jednej z najbardziej znanych na polskiej scenie pracowni projektowej. Instalacja cieszyła się dużym zainteresowaniem gości, tworząc doskonałe tło do dyskusji na temat strategicznych zmian w Geberit. ROTA ET SPECULUM została bowiem zainspirowana transformacją części produktów z marki Koło do portfolio Geberit.
Podczas wydarzenia, o strategicznych zmianach opowiedział Adrian Burzyk, Dyrektor Projekty i Technologie: "Trzydzieści lat serie ceramiki łazienkowej Nova, a następnie Nova Top i Nova Pro marki Koło, były i są najbardziej popularnymi modelami, obecnymi w łazienkach użyteczności publicznej. Niemal każdy z mieszkańców naszego kraju zetknął się z naszymi miskami wiszącymi, kompaktami, umywalkami i pisuarami w urzędach, biurach, szkołach, uczelniach wyższych lub szpitalach i przychodniach. Nasza ceramika towarzyszyła przemianom na rynku budowlanym przed i po wejściu do Unii Europejskiej. Od kwietnia 2023 seria ta zmienia nazwę na Selnova, zmienia się także brand! Staje się ceramiką uznanego producenta stelaży podtynkowych, szwajcarskiej firmy Geberit. Połączenie rozpoznawalnej i budzącej zaufanie ceramiki z niezawodnymi stelażami podtynkowymi otwiera nowy rozdział w naszej firmie".
Lustro integralną częścią instalacji
Miejscem wyznaczonym na prezentację dzieła została Sala Lustrzana w Pałacu Zamoyskich. Autorzy, chcąc podkreślić wyjątkowość tego miejsca, sięgnęli po lustro jako jedną z integralnych części instalacji. Właściwości tego tworzywa niosą ze sobą od zawsze niezliczone symboliczne konotacje. Bez względu na motywację, użycie lustra często ułatwia artystom tworzenie narracji wokół postrzegania siebie, rozumienia świata i przedmiotów, jakimi otaczamy się na co dzień. To właśnie lustro (w tym przypadku laminat prod. REHAU) pomogło odczarować swoistą "trywialność" obiektów, jakimi były poszczególne modele ceramiki sanitarnej.
Odbicia, układ form ceramicznych w innej orientacji, "podglądanie" jej pod różnymi kontami, czy zmultiplikowanie w tafli lustrzanej…wszystko to stworzyło absolutnie nową jakość wizualną produktów znanych nam z domowych łazienek. Poza lustrem, drugą materią, która współtworzyła instalacje, okazało się oświetlenie. Odcięcie światła naturalnego za pomocą wewnętrznych okiennic i ograniczenie jego źródła do jednej długiej nisko zwieszonej oprawy nad obiektami, którą przygotowała firma LedLine, wydobyło obiekty z półmroku, w jakim skąpane było pomieszczenie. Kolor światła nie mógł być przypadkowy - niebieska barwa nawiązywała do identyfikacji firmy Geberit.
Zerwanie z domyślnym kształtem koła
Podczas pierwszych spotkań, dotyczących koncepcji artystycznej, projektanci zostali poinformowani, że marka Koło wkrótce stanie się marką techniczną, a większość jej oferty przejmie firma Geberit. Tym sposobem autorzy podczas prac koncepcyjnych zerwali z domyślnym kształtem koła, na rzecz owalu, który idealnie wpisał się przy okazji w kształt pomieszczenia. Usytuowanie go w obu osiach Sali Lustrzanej, pomogło zdominować wizualnie przestrzeń. Ostatnim elementem performance’u była nastrojowa muzyka. Całość stworzyła obraz, który został z gośćmi Geberit na dłużej.
"Ze swojej strony mogę dodać, że miałem na początku spory dylemat, po jakie środki sięgnąć by z ekspozycji umywalek i misek WC nie zrobić ekspozycji targowej, szczególnie w obiekcie tej rangi. Nie ukrywam, że w mojej pracy właśnie to lubię najbardziej, że podejmujemy się nieznanego i nie mamy w głowie dziesiątek gotowych pomysłów, które tylko czekają na zwizualizowanie. Każdy projekt ekspozycji czy wnętrza, powstaje pod szczególne okoliczności, tak było też w przypadku instalacji dla firmy Geberit" - dodaje Szymon Hanczar.
Instalacja była dostępna dla zwiedzających podczas bankietu Geberit, a także w trakcie premiery nowego wydania magazynu Architecture Snob, które odbyło się 30 września w Pawilonie SARP w Warszawie.
Partnerami instalacji były firmy: REHAU Polska oraz LEDLine.
Zachęcamy do obejrzenia relacji z wydarzeń: www.geberit.pl
Więcej informacji na: www.geberit.pl