Aż 7 tysięcy metrów kwadratowych ścian zapełnionych specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi. Ponad 4 tysiące metrów kwadratowych powierzchni dostępnej dla zwiedzających. 1,5 tysiąca sztuk elementów oświetlenia typu LED oraz 250 komponentów sprzętu multimedialnego. Tak w liczbach prezentuje się wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Największa zrealizowana dotąd w Polsce narracyjna ekspozycja historyczna została otwarta 28 października 2014 roku. Nad realizacją wystawy stałej Muzeum POLIN, prezentującej tysiącletnią historię narodu żydowskiego na ziemiach polskich, pracowało studio architektoniczne Nizio Design International.
![]() |
Galeria "Pierwsze spotkania", fot. M. Starowieyska, D. Golik |
Osiem muzealnych galerii wypełnia przygotowana specjalnie na potrzeby ekspozycji scenografia. Specyfika historii opowiadanej w przestrzeni wystawy i stosunkowo niewielka ilość zachowanych zabytkowych obiektów wymagały od projektantów stworzenia od podstaw form, przedmiotów i materiałów nawiązujących do tych sprzed stuleci. Wymagały także odtwarzania historii przy użyciu nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych, a tym już istniejącym, nadawania nowych funkcji, form i zastosowań.
Duża część elementów wystawy to unikatowe prototypy, które nigdy wcześniej nie były wykorzystywane w tego typu ekspozycjach. Wystawa bazuje na pasywnych i aktywnych stanowiskach multimedialnych, meblach, malowidłach i elementach dekoracyjnych, a także nielicznych zabytkowych obiektach. Wszystkie części składowe ekspozycji wykonywane były przez wyselekcjonowane zespoły architektów, historyków, grafików, rzemieślników, artystów plastyków, animatorów oraz wizualizatorów. Scenografia każdej galerii układa się w odrębną pod względem formy oraz treści opowieść, a jej poszczególne elementy stylizowane są na daną epokę.
Studio architekta Mirosława Nizio pracowało nad projektem i realizacją wystawy stałej w latach 2011-2014. Zarówno aranżacja przestrzeni, jak też zastosowane materiały podporządkowane są logice narracji historycznej.
Otwierająca ekspozycję galeria "Las” to instalacja inspirowana legendami związanymi z przybyciem i osiedleniem się Żydów na polskich ziemiach. W galerii "Pierwsze spotkania" wykonane ręcznie przez polskich artystów i konserwatorów malowidła oraz zdobienia stanowią tło dla opowieści o losach żydowskich osadników na przestrzeni kilku stuleci, od 960 do 1500 roku. Malowidła powstawały na komputerach, następnie artyści przenosili je w skali 1:50 na papier. Ostatnim etapem tworzenia było odwzorowanie kreski na tynku mineralnym.
![]() |
Galeria "Paradisus Iudaeorum", fot. M. Starowieyska, D. Golik |
Najistotniejszym elementem scenograficznym galerii "Paradisus Iudaeorum", ukazującej Złoty Wiek społeczności żydowskiej, jest tworzona przez 6 miesięcy interaktywna makieta Krakowa i Kazimierza.
-Misterna konstrukcja składa się z ponad tysiąca elementów. Umieściliśmy w niej interaktywne ekrany, a na makietę rzucane są multimedialne projekcje. Całość pokazuje, jak działała żydowska gmina - mówi Mirosław Nizio.
![]() |
Galeria "Miasteczko", fot. M. Starowieyska, D. Golik |
Poświęconą XVII- i XVIII-wiecznej historii galerię "Miasteczko" wypełniają konstrukcje typowego wnętrza domu, karczmy, straganów z żydowskiego targowiska, zbudowane z dębowego drewna przez współpracujących z NDI rzemieślników. Umieszczone tu multimedia, rekwizyty i animacje przedstawiają sceny z codziennego życia Żydów. Centralnym punktem galerii jest zrekonstruowana drewniana bima oraz unoszący się nad nią dach i zdobione sklepienie synagogi z Gwoźdźca.
Galeria "Wyzwania Nowoczesności" pokazuje okres od pierwszego rozbioru Polski aż do 1914 roku.
- Zwiedzanie rozpoczynamy zasiadając przy interaktywnym stole, pokazującym historię geopolitycznych podziałów w okresie rozbiorów - opowiada architekt.
Uwagę przyciąga symboliczny pusty tron wykonany przez rzemieślników w całości z emaliowanego szkła. W dalszej części galerii znajduje się sala stylizowana na halę dworca kolejowego. Umieszczona tu multimedialna prezentacja pokazuje wkład Żydów w budowanie sieci kolejowej, ale też masowe migracje. Można tu także zobaczyć wykonaną ze specjalnie wypalanych cegieł kopię bramy fabryki Izraela Poznańskiego w Łodzi oraz prezentację dotyczącą rozwoju przemysłu w XIX wieku.
![]() |
Galeria "Na żydowskiej ulicy", , fot. M. Starowieyska, D. Golik |
Galeria "Na żydowskiej ulicy" dedykowana jest dwudziestoleciu międzywojennemu. Jej sercem jest zrekonstruowana w muzealnej przestrzeni dawna ulica Zamenhofa. Sześciometrowe białe elewacje kamienic stają się płaszczyzną do wyświetlania projekcji przedstawiających dawne fasady budynków z szyldami restauracji, warsztatów i sklepików. Wprost z ulicy można wejść do pomieszczeń, w których kryją się sale stylizowane na kino czy kawiarnię, poświęcone życiu kulturalnemu i politycznemu międzywojnia. Osobne pomieszczenia poświęcone są dzieciństwu i edukacji.
Galeria "Zagłada" odnosi się do okresu II wojny światowej. Wykorzystane tu środki plastyczne i ikonografia bardziej niż w innych galeriach bazują na symbolicznym ujęciu trudnego tematu. Projektanci unikają dosłowności i epatowania grozą w ukazywaniu tragicznych losów Żydów. Inna jest konstrukcja sal galerii. Wąskie korytarze, pochylone ściany, ciemniejsza kolorystyka i stłumione światło, a także zastosowane materiały, takie jak beton czy rdzewiejąca stal, wzmagają nastrój niepokoju, dramatu i osaczenia. Budują one wyraźny kontrast między tą a pozostałymi częściami ekspozycji.
Ostatnia galeria "Powojnie" poświęcona jest okresowi po 1945 roku. Tutaj prezentowana jest m.in. działalność klubów Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce oraz skutki powojennych pogromów i antysemickiej nagonki władz PRL.
W pracach nad projektowaniem i konstruowaniem ekspozycji w latach 2011-2014 uczestniczyło w sumie 140 osób. Zespół projektowy pod wodzą Mirosława Nizio dedykowany do stworzenia ekspozycji liczył 40 osób. W realizacji i pracach budowlanych brało udział około 100 osób ze strony podwykonawców.
-Projektując i realizujące ekspozycję stałą dbaliśmy o zastosowanie najlepszych materiałów, które spełniają wszelkie normy jakości, estetyki i bezpieczeństwa - mówi Mirosław Nizio.
Wykorzystane w konstruowaniu materiały takie jak drewno, beton czy stal będą w szlachetny sposób się starzeć i nabierać wyrazu wraz z upływem czasu. Troska o wykończeniowe detale, zastosowanie najnowocześniejszych, funkcjonalnych rozwiązań wystawienniczych, zaowocowało powstaniem największej i jednej z najbardziej spektakularnych narracyjnych ekspozycji w Polsce. Same prace projektowe trwały półtora roku, natomiast budowa ekspozycji zajęła ponad dwa lata.
Wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN została otwarta 28 października 2014 roku.