Magdalena Abakanowicz to jedna z najważniejszych artystek XX wieku. Sławę zyskała dzięki abakanom – przestrzennym, traktowanym po rzeźbiarsku tkaninom, które tworzyła od początku lat 60. Słynne są także jej „Tłumy” odpersonalizowane, bezgłowe sylwetki, symbolizujące współczesnego, zagubionego w masie człowieka. Początek jej artystycznej drogi stanowiła jednak fascynacja tkaniną.

Podkreśla to ekspozycja przygotowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Na wystawie zaprezentowane zostały prace z kolekcji własnej muzeum oraz wypożyczone z innych instytucji. Są wśród nich wczesne dzieła Abakanowicz, a także tkaniny strukturalne, o coraz bardziej rzeźbiarskich formach. Oczywiście nie zabrakło i abakanów. Wystawa ma dwie odsłony: pierwsza trwa do 1 kwietnia, druga będzie prezentowana od 26 kwietnia do 2 września br. Spektakularnie zapowiada się zwłaszcza ta druga, na której zobaczymy dzieła artystki niepokazywane wcześniej w Polsce, udostępnione dzięki uprzejmości szwajcarskiej Fundacji Toms&Pauli. Fundacja gromadzi dzieła i dokumenty związane z Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, na którym Abakanowicz zadebiutowała w 1962 roku, tym samym dając się poznać światowej publiczności.