Z początkiem maja br. została uruchomiona platforma internetowa skupiająca najbardziej obiecujących i tych docenionych już na świecie polskich designerów. Jej inicjatorzy związani ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) i Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach zapowiadają, że jeszcze w tym roku platforma posłuży do promocji polskich projektantów na rynku Stanów Zjednoczonych. Za dobór wystawców odpowiadali m.in. Tomek Rygalik i Lidia Popiel.

Dla kogo jest Gust Gust?

Do dołączenia do Gust Gust zostało na początek zaproszonych kilkuset najbardziej obiecujących polskich designerów. W zamyśle twórców, www.gustgust.com dla Polaków ma być adresem, pod którym w jednym miejscu znajdą starannie wybrane, wysokiej jakości produkty polskich projektantów. Dla obcokrajowców natomiast platforma ma być wizytówką polskiego designu i jednocześnie narzędziem, dzięki któremu będą mogli nabyć prace projektantów i cieszyć się designem znad Wisły we własnych domach.

- Od lat śledzimy polski rynek designu. Choć poziom prac polskich projektów nie odbiega od projektów na przykład Skandynawów, to o rodzimych artystach mówi się na świecie nieporównywalnie mniej. Doszliśmy do wniosku, że ten ogromny potencjał to szansa na promocję naszych twórców, całej branży i w ten sposób kraju, bo wierzymy, że design to może być kolejna silna strona Polski na świecie. - tłumaczy Dawid Korzekwa, inicjator platformy Gust Gust, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej i prof. Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. - Podeszliśmy do projektu prorynkowo. Na naszej platformie nie tylko pokazujemy twórców i eksponujemy ich najlepsze projekty. Poszliśmy też krok dalej i umożliwiamy ich zakup - docelowo na całym świecie. - dodaje Dawid Korzekwa.

Promowanie polskich marek

Liczba twórców obecnych na Gust Gust stale rośnie. Za ich dobór odpowiada zespół, w którego skład wchodzą Tomek Rygalik, projektant przemysłowy i pedagog, dyrektor artystyczny marki Comforty, który prowadzi też pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Lidia Popiel, fotografka i modelka, Ewa Solarz, dziennikarka specjalizująca się w tematyce designu, autorka m.in. „Ilustrowanego poradnika polskiego dizajnu”, Dominika Roman, stylistka i Dawid Korzekwa, pomysłodawca inicjatywy, prezes STGU i profesor na ASP w Katowicach.

- W świecie ogromnej liczby przedmiotów i przy małej ilości czasu dokonanie wyboru nie jest łatwą sprawą. Miejsce, które skupia utalentowanych twórców, wyselekcjonowanych wg jakości, estetyki, wartości ponadczasowych, spełnia współczesne potrzeby. Mam nadzieję, że moje osobiste preferencje pomogą organizującym swój świat w doborze najlepszych dla nich obiektów. - mówi Lidia Popiel.

Na GustGust.com znajdziemy kilkaset polskich marek, m.in. Lazy Monkey, marki ubrań stworzonej przez Magę, aktorkę i choreografkę, Boguslavskaya (wyposażenie wnętrz), marki której twórczyni proponuje ręcznie wypalane deski ceramiczne, czy UAU Project (wyposażenie wnętrz), multidyscyplinarnego studia projektowego tworzonego przez duet projektantów - Justynę Fałdzińską i Miłosza Dąbrowskiego - projektującego szeroką gamę produktów od wyjątkowych i nagradzanych
mebli po mini szklarnie dla hodowców roślin w małych mieszkaniach.

Pięć różnych kategorii na Gust Gust

Twórcy platformy ułatwili przeglądanie produktów dzieląc je na pięć głównych kategorii: ona, on, dziecko, beauty i wnętrza. Na świecie polscy twórcy wyróżniają się w projektowaniu mebli (Tomek Rygalik, Oskar Zięta), projektowaniu graficznym, ilustracji, grafice edytorskiej (Jan Bajtlik), czy plakacie. W ramach tej ostatniej kategorii w Polsce organizowane jest Międzynarodowe Biennale Plakatu, najbardziej cenione tego typu wydarzenie na świecie. Jego kolejna, 26. już edycja odbędzie się w tym roku, w dniach 9 czerwca - 15 lipca, jak zawsze w Warszawie.