Wrzesień jest najbardziej pracowitym okresem w fińskim świecie designu. Dlaczego? Bo to właśnie w tym miesiącu odbywa się Helsinki Design Week, czyli największe w Północnej Europie, coroczne wydarzenie, prezentujące projekty z wielu dziedzin, m.in. mody, architektury czy kultury miejskiej.
W całym mieście prezentowane będą wystawy - w tym również wyjątkowa polska ekspozycja, The Nature of Things - a na niej, 14 produktów odzwierciedlających polskie rzemieślnictwo, lokalną tradycję, a jednocześnie, innowacyjność. Wystawa będzie dostępna w Messukeskus w Helsinkach, od 12 do 16 września.
Które polskie marki zobaczymy w Finlandii?
Fiński design kojarzy się przede wszystkim z prostotą, wysokiej jakości rzemiosłem i nawiązywaniem do natury. To sprawia, że polskie produkty doskonale wpisują się w tamtejszy sposób projektowania.
Wystawa The Nature of Things, prezentująca współczesne polskie projekty, to rozważanie na temat unikatowości przedmiotu, jego funkcji i formy. Ekspozycja ma na celu przybliżenie międzynarodowej społeczności współczesnego polskiego wzornictwa i jego specyfiki.
Polska reprezentacja w Finlandii
Ręcznie tkane Kilimy z Polski, ikona lat 60 w postaci fotela 366 Metal czy kolekcja plakatów od łódzkiego Studia Warto, to tylko kilka z 14 produktów polskich marek, które znajdą się na wystawie.
Wybrane przedmioty prezentowane są przez pryzmat trzech uzupełniających się nurtów będących źródłem inspiracji dla rodzimych twórców.
Lokalność, tradycja i innowacja
Pierwszy z nurtów, lokalność - skupia się na wykorzystaniu form, technik rzemieślniczych i materiałów wyrastających z lokalnych tradycji, tak jak w przypadku kilimów od Tartaruga, ceramicznych naczyń od Mleko Living lub August Design Studio.
Kolejnym źródłem inspiracji jest tradycja - czerpanie z kultury poprzednich pokoleń, nawiązanie dialogu z przeszłością, ale także stworzenie nowych definicji dla gotowych rozwiązań, charakterystyczne dla projektów 366 Concept i Projekt68.
- Od początku istnienia naszej firmy stawiamy na jakość materiałów i ich lokalne źródła. Polska ma niesamowitą tradycje włókienniczą, dlatego warto wykorzystywać jej dorobek. Dodatkowo dzięki zaangażowaniu Łódź Design Festival i takim okazjom, jak wystawa The Nature of Things, mamy możliwość prezentacji naszych koców z kolekcji YETI na arenie międzynarodowej - mówi Konrad Hulak z HOP DESIGN.
Innowacja natomiast, to odważne spojrzenie w przyszłość przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Jest to obszar eksploracji, w którym polscy projektanci dotykają tych samych problemów i mówią tym samym językiem, co najlepsi reprezentanci tej dyscypliny na świecie.
- Dziś mocniej niż kiedykolwiek znaczenia nabiera tradycja lokalna, historia, świadomość odrębności. Jednocześnie intensywny rozwój technologii nie pozwala zapomnieć o konieczności reagowania na wciąż nowe rozwiązania. Marki, które będziemy mieć okazję oglądać podczas wystawy doskonale łączy w swoich projektach te cechy - mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.
Wyróżnione trzy nurty definiujące naturę polskiego wzornictwa, analizowane wspólnie pozwalają zobaczyć zjawiska, które budują tożsamość kulturową oraz wpisują polskie projektowanie w kontekst międzynarodowy. Wystawa dostępna będzie od 12 do 16 września 2018 roku w Messukeskus, zlokalizowanym w Helsinkach.
Zobaczymy na niej także: ZACZYN, JULIA, WellDone® Dobre Rzeczy, LUMIO, Two or three things, Wood&Paper, Goldie&Oldie.