Od pewnego czasu obserwujemy na polskim rynku marki i projektantów, coraz bardziej świadomych potrzeb swoich Klientów. Świetnym przykładem jest marka DO_M, oferująca meble charakteryzujące się sprytnymi rozwiązaniami, także do niewielkich mieszkań. Pomysły na projekty mebli powstawały podczas rozmów o projektowaniu wnętrz. Dlatego marka DO_M przy procesie projektowym współpracowała z socjologami i badała potrzeby osób, które urządzają swoje mieszkania.
A wszystko zaczęło się od...
Badania, które zostało przygotowane w formie pogłębionych wywiadów, dzięki któremu okazało się, że wybór mebli do polskich domów czy mieszkań jest procesem złożonym, a funkcjonalność jest przedkładana ponad estetyczne preferencje. Efektem badań było opracowanie koncepcji, która jest wypadkową tymczasowości, sytuacyjności, preferencji estetycznych i upodobań osób właśnie się meblujących.
Określona została grupa docelowa - ludzie urządzający mieszkanie oraz często zmieniający miejsce zamieszkania. Część wywiadów prowadzili sami projektanci, odwiedzając mieszkania potencjalnych użytkowników dowiadywali się, z jakimi problemami borykają się ludzie, którzy już niebawem będą podejmowali decyzje zakupowe. Okazało się, że dla grupy docelowej najważniejsza jest funkcjonalność mebla, rozumiana w wymiarze ergonomii, elastyczności, uniwersalności i udogodnień.
Meble mają spełniać swoją funkcję , istotnym aspektem jest również estetyka i uniwersalność mebla. A jaki styl jest najbardziej pożądany? Zdecydowanie skandynawski, czyli połączenie nowoczesności z minimalizmem.
Dokładnie 4 października 2013 r. odbyło się pierwsze spotkanie, podczas którego projektanci i reprezentanci producentów mebli, starali się wypracować założenia projektowe do nowej koncepcji mebli pod marką DO_M. Już miesiąc później odbyło się drugie spotkanie zespołu, podczas którego określono strategię marketingową dla wprowadzenia nowej kolekcji mebli na rynek.
W spotkaniu uczestniczyli młodzi projektanci warsztatów Dobry Tydzień Projektanta w Dobrodzieniu oraz socjologowie Uniwersytetu Opolskiego. W tym przypadku socjologowie byli odpowiedzialni za analizę rynku konsumenckiego dla opracowywanych koncepcji.
W 2016 roku podczas targów MEBLE POLSKA nastąpiła oficjalna premiera marki DO_M. A skąd pomysł na taką nazwę?
"Nazwę wymyśliła manager projektu Katarzyna Pełka - daje ona pole do rozmaitych interpretacji "dobrodzieńskie meble", "dobre meble", "do mieszkania" - mówi Martin Czyrnia z DO_M. Z założenia, meble DO_M mają być polską alternatywą dla produkowanych masowo mebli z tektury, które można znaleźć w większości domów.
"Zdecydowanie zwracamy się do prostych i funkcjonalnych mebli w klimatach skandynawskich, a także tak dzisiaj popularnych mebli lat 60. A czemu akurat drewno? Staramy się zachować "szczerość" materiałów, a także korzystać z surowców naturalnych nisko przetworzonych. Poza tym drewno dodaje ciepła wnętrzom" - dodaje Martin Czyrnia.
Projektantom zależało, żeby meble DO_M były sprytne, wielofunkcyjne, mobilne - pozwalały na łatwe przemeblowania, zabierały mało miejsca we wnętrzu.
"Projektanci, którzy z nami pracują to często uczestnicy konkursów i warsztatów, również tych, które od wielu lat organizuje projektant Jan Cegiełka - Dyrektor Kreatywny Dobroteki. Dla tych młodych ludzi niezwykle ważna jest możliwość – a taką otrzymują uczestnicząc w organizowanych przez nas warsztatach projektowych Dobry Tydzień Projektanta - bezpośredniej współpracy z producentami mebli. Dzięki temu nabywają niezwykle cennego doświadczenia zawodowego" - mówi Martin Czyrnia.
DO_M to również rzeźby - skąd taki pomysł?
DO_M poleca rzeźbiarskie formy użytkowe, powstałe podczas plenerów dla artystów rzeźbiarzy - NAJSZLACHETNIEJSZA FORMA PRZETWORZENIA DREWNA, które od pięciu lat organizuje Dyrektor Kreatywny Dobroteki Jan Cegiełka. Do organizacji plenerów Dobrotekę zainspirowała oferta włoskiej firmy RIVA1920, z sukcesem tworząca limitowane serie, sprzedawane na całym świecie.
Powstałe podczas plenerów formy użytkowe świadczą o wysokim poziomie profesjonalizmu rzeźbiarzy uczestniczących w plenerach. Wśród produktów wysoko przetworzonych, które wypełniają nasze wnętrza, rzeźbiarska forma unikatowa nadaje indywidualnego charakteru całemu wnętrzu.
Marka DO_M dostępna jest w GOOD INSIDE. Jest również częścią kampanii #WybieramPolskiDesign. To ogólnopolska kampania, której celem jest promowanie młodych, polskich marek. Do projektu zaproszono 10 producentów mebli oraz oświetlenia, którzy wpisują się w definicje "dobrego, polskiego designu". Funkcjonalność, unikatowość wzornicza, jakość materiałów oraz made in Poland.