W lutym br. odbyła się edycja online projektu Varsopolis - czwarta i przygotowująca do jubileuszowej piątej edycji projektu, planowanej na lato 2023 roku. Wraz z patronem medialnym "Czasem na wnętrze" zachęcamy do eksplorowania najpiękniejszych polskich tradycji związanych z przemysłem motoryzacyjnym.

Wraz z patronem medialnym "Czasem na Wnętrze" zachęcamy do eksplorowania najpiękniejszych polskich tradycji związanych z przemysłem motoryzacyjnym.

Edycja online - "Skarby przeszłości"

W ramach edycji online przypominamy w mediach społecznościowych projektu wystawę multimedialną "Skarby przeszłości", publikujemy rozmowę z ekspertem o elektromobilności i innowacjach, a także odwołujemy się do poprzednich edycji projektu, w których samochody klasyczne po raz pierwszy przejechały w powojennej historii Polski przez park w Łazienkach Królewskich, a w Konkursie Elegancji mogliśmy podziwiać spektakularne załogi zabytkowych aut, jak i same klasyki oraz ich genialny design. 

Pasjonaci samochodów w okresie międzywojennym

VARSOPOLIS nawiązuje do wydarzeń gromadzących pasjonatów pięknych samochodów w okresie międzywojennym. W aktualnej 4. edycji motywem przewodnim jest myśl intelektualna, innowacje i pionierskie podejście, których symbolem jest inż. Tadeusz Tański, wielki konstruktor i wynalazca, porównywany do braci Renault (z nimi się kształcił w Paryżu) czy Ferdynanda Porsche. W latach 20-tych w Centralnych Warsztatach Samochodowych tworzył on pierwsze samochody całkowicie polskiej konstrukcji, charakteryzujące się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technicznymi. Zarówno silnik, jak i cały samochód, mogły być zmontowane za pomocą jednego klucza płaskiego!

W okresie międzywojennym w Polsce istniało wiele montowni samochodów osobowych. Wybuch II Wojny Światowej nie tylko zahamował, ale doszczętnie zniszczył cały ówczesny dorobek motoryzacyjny kraju. Gdyby nie wybuch wojny, Polska dysponowałaby w 1945 roku, poza dużym i w pełni sprawnym przemysłem motoryzacyjnym, kilkusettysięcznym parkiem samochodowym, co byłoby dużym osiągnięciem.

Imprezy motoryzacyjne

W stolicy odbywały się także cyklicznie prestiżowe imprezy pasjonatów motoryzacji. Cieszyły się ogromną popularnością, bowiem brali w nich udział przedstawiciele elit kulturalnych Warszawy, m.in. Adolf Dymsza, siostry Halama czy Aleksander Żabczyński. Przez Warszawę przejeżdżał Międzynarodowy Rajd do Monte Carlo. W Warszawie zaczynał się i kończył Rajd Samochodowy Kobiet na trasie Warszawa - Gdynia - Warszawa. W Parku Ignacego J. Paderewskiego odbywały się konkursy piękności samochodów. Przed II Wojną Światową odbyło się również 12 Międzynarodowych Rajdów Samochodowych Automobilklubu Polskiego. 

Obecnie polski przemysł motoryzacyjny, stanowiący drugą co do wielkości gałąź przemysłu, a także jego otoczenie biznesowe, stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z problemami urbanistycznymi, ekologicznymi, itp. Kolekcjonerzy samochodów, w tym tych najcenniejszych (wartościowo i sentymentalnie) to grono ludzi o bardzo wymagających standardach, przedstawicieli wolnych zawodów, przedsiębiorców, inwestorów, ludzi świadomych wyzwań stawianych światu przez szybko rozwijające się światowe gospodarki. 

Partnerem 4. edycji VARSOPOLIS, nad którą patronat medialny objął magazyn "Czas na Wnętrze", jest Agencja Rozwoju Przemysłu.