Pula nagród regulaminowych w porównaniu do lat ubiegłych wzrosła, a do tego dołączyły zupełnie nowe nagrody specjalne ufundowane przez firmy Electrolux, hansgrohe i nobonobo. Cenne gratyfikacje to jednak nie wszystko, co można zyskać, biorąc udział w Konkursie Wnętrze Roku SAW. Projektanci z pracowni ACOS, MUS ARCHITECTS, NArchitekTURA i NOKE Architects zdradzają, co jeszcze przyniosła im pierwsza nagroda.
Najbardziej prestiżowy konkurs dla architektów wnętrz w Polsce z roku na rok dynamicznie się rozwija. Przypomnijmy, że podobnie jak w poprzednich edycjach, gremium złożone z reprezentantów różnych dziedzin kreatywnych wyłoni najlepsze realizacje zarówno w kategorii wnętrz prywatnych, jak i wnętrz użyteczności publicznej. Zwycięzcy każdej z tych kategorii otrzymają nagrody pieniężne oraz działania promocyjne w mediach o łącznej wartości 30 000 złotych. Nagrodzeni zostaną również zdobywcy drugiego i trzeciego miejsca. Łączna pula nagród regulaminowych wynosi imponujące 110 000 złotych. Co więcej, udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny.
Kolejne prezenty, czeki i vouchery
Ponieważ jednak Stowarzyszenie Architektów Wnętrz dostrzega wagę i potrzebę balansowania architektury wnętrz z racjonalnym, oszczędnym podejściem do zasobów naturalnych, w tym roku debiutuje dodatkowa kategoria konkursowa: zrównoważone projektowanie. Jury poszerzone o reprezentanta firmy Electrolux, patrona tej kategorii, przyzna nagrodę pieniężną oraz voucher na produkty marki - o łącznej wartości 10 000 zł.
W deszczu prezentów od mecenasów Konkursu znalazł się też voucher produktowy o wartości 3 000 zł na rozwiązania od marki hansgrohe. Lider łazienkowych i kuchennych innowacji tworzy technologie oszczędzające wodę i energię, które jednocześnie zapewniają najwyższy komfort i przyjemność użytkowania. Do laureata trafią produkty, które są wytwarzane w zrównoważony sposób i nowatorsko wykorzystują surowce z recyklingu. Dodatkowa nagroda to zachęta, by takie rozwiązania wprowadzać do swoich projektów - zaawansowane, inteligentne technologie przyjazne dla naszej Planety i naszego dobrostanu. Zwłaszcza że za ich designem stoją cenieni projektanci z pracowni Phoenix Design.
Odrębną nagrodę przygotowała także firma Nobonobo, polska marka meblarska coraz szerzej znana na świecie. Dla triumfatora kategorii wnętrz prywatnych ufundowała stolik kawowy lub pomocniczy Flesia. Dzieło hiszpańskiego projektanta Chrisa Stanfela i Szkoły Designu EASD Valencia na targach Salone del Mobile 2024 zdobyło niezwykle prestiżową nagrodę Iconic Award. Stolik jest tym cenniejszy, że zostanie wykonany w limitowanej wersji kolekcjonerskiej, tzw. galeryjnej, i opatrzony certyfikatem oryginalności z unikalnym numerem 0003. Oznacza to, że w całej historii produkcji modelu dokładnie tę wersję otrzyma tylko 10 klientów.
Inny wymiar nagród
Nagrody pieniężne i rzeczowe oraz konkretne świadczenia promocyjne to wciąż nie wszystko, co czeka na laureatów. Przekonali się o tym wyraźnie triumfatorzy wcześniejszych edycji Konkursu Wnętrze Roku SAW - projektanci z pracowni MUS ARCHITECTS (zdobywcy I miejsca w kategorii wnętrz prywatnych w I edycji konkursu), ACOS (zwycięzcy w tej samej kategorii w II edycji konkursu) oraz NArchitekTURA (laureaci I nagrody za projekt wystawy, należącej do kategorii wnętrza użyteczności publicznej, w I edycji konkursu) i NOKE Architects (zdobywcy I nagrody za projekt wnętrza użyteczności publicznej).
-Każde zlecenie jako odrębna historia inspiruje nas do eksperymentowania z rozwiązaniami przestrzennymi, technologicznymi i materiałowymi. Cieszy nas, że holistyczne podejście do tworzenia szczerych, konsekwentnie skomponowanych przestrzeni życia, zdobyło uznanie nie tylko klientów, ale i profesjonalistów - zaznacza Anna Stojčev-Młyńska (ACOS).
W podobnym duchu wypowiada się Justyna Puchalska (NOKE Architects). - W projekcie foodhallu w Browarach Warszawskich musieliśmy połączyć historię tego miejsca ze współczesnymi potrzebami użytkowników, co wymagało zarówno kreatywności, jak i ogromnej dbałości o detale. Zwycięstwo pokazało nam, że nasza interpretacja tych założeń została dostrzeżona i pozytywnie oceniona przez ekspertów branży - podkreśla.
- Pierwsza statuetka konkursu Wnętrze Roku SAW 2019 to dla nas rodzaj „amuletu”, bo rozpoczęła serię nagród i wyróżnień, które otrzymaliśmy w późniejszych latach za realizacje w różnej skali. Dostrzeżenie naszej pracy przez jurorów, których twórczość znamy i doceniamy, to dla nas duża nobilitacja i mobilizacja do dalszych kreatywnych poszukiwań na styku architektury i sztuki - mówi Bartosz Haduch (NArchitekTURA).
-Zostaliśmy docenieni, a tego docenienia na rynku brakuje - dodaje Karol Pasternak (NOKE Architects). - Myślę też, że zdobyta nagroda uplasowała nas w branży jako bardzo dobrych projektantów, zapewniła szacunek w środowisku i dała mocny głos - kontynuuje.
Szerszy horyzont
Udział w konkursie to także szansa na zdobycie rozgłosu w całej Polsce, a nawet za granicą. Liczne publikacje potrafią przełożyć się na nowe atrakcyjne tematy projektowe.
-Efekty naszych codziennych zmagań o jak najwyższą jakość projektu widoczne są tylko dla garstki zainteresowanych. Udział w konkursie diametralnie zmienia sytuację, dzięki niemu nasza praca mogła zostać dostrzeżona przez szerokie grono odbiorców - mówi Adam Zwierzyński (MUS ARCHITECTS).
-Nagroda była też ważnym wsparciem w budowaniu siły i rozpoznawalności naszej marki. Pomogła nam docierać do szerszego grona potencjalnych klientów, a więc osób o konkretnym guście, zainteresowanych takimi rozwiązaniami, jakie staramy się realizować - dodaje Anna Porębska (MUS ARCHITECTS).
- Od momentu zdobycia nagrody mamy zapytania od operatorów foodhalli z Polski i ze świata, głównie Niemiec. Nie podpisaliśmy żadnego nowego kontraktu tego typu, czekamy na klienta gotowego wykroczyć poza utarte schematy. Udało się natomiast nam wejść mocno w rynek projektowania restauracji - przyznaje Karol Pasternak (NOKE Architects).
Dla samych siebie i dla całej branży
Powodów, dla których warto nadesłać zgłoszenie konkursowe, laureaci wymieniają znacznie więcej.
-Nagroda była dla nas bardzo miłym podsumowaniem arcytrudnego projektu - zaznacza Karol Pasternak. - Najważniejsze, że był to projekt zespołowy i radość z nagrody również była zespołowa - podkreśla. Istotnie, na scenie pracownia prezentowała się w pełnym składzie. A skoro o relacjach międzyludzkich mowa, warto dodać, że gala podsumowująca każdą edycję konkursu jest okazją do spotkania w szerokim kręgu architektów wnętrz z całej Polski, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów.
Dziękując za statuetkę dla NOKE Architects, Karol Pasternak akcentował też zalety współpracy SAW ze sponsorami, dzięki którym udział w konkursie pozostaje nieodpłatny, a zarazem nieobwarowany żadnymi wymogami w zakresie np. wykorzystania określonych produktów - jak ma to miejsce w szeregu innych konkursów architektonicznych na świecie.
-Wcześniej pracowaliśmy za granicą, w Polsce działamy od zaledwie kilku lat. Dzięki temu widzimy wyraźnie, że organizacja konkursu stoi na naprawdę wysokim poziomie. Warto to docenić, podobnie jak inne starania SAW-u na rzecz budowy odpowiedniej pozycji architektów wnętrz w relacjach z inwestorami - dodaje Stanisław Młyński z pracowni ACOS.
Czas na zgłoszenia do końca października
Elektroniczne nadsyłanie zgłoszeń trwa do 31 października 2024 r. W listopadzie odbędą się obrady jurorów, którzy wytypują laureatów pierwszego etapu i zaproszą ich do przesłania plansz konkursowych - do 14 lutego 2025. Na tej podstawie następnie zostaną wybrani zwycięzcy. Poznamy ich podczas uroczystej gali w kwietniu 2025 r.
Regulamin konkursu i wszystkie informacje organizacyjne można znaleźć na www.saw.org.pl/konkurs.
Patronat medialny nad konkursem Wnętrze Roku SAW objęły redakcje Onet, Elle Decoration, Label Magazine, Design Alive, Architecture Snob, Czas na Wnętrze, White Mad, Weranda, Point of Design, &Living, Domosfera, Magazif, RMF Classic, Architektura & Biznes, Architektura Murator, Bryła, PLN Design, Designdoc.pl . Konkurs odbywa się pod patronatem honorowym Stowarzyszenia Przyjaciół Muzeum Narodowego. Sponsoring nad konkursem objęły marki Electrolux, hansgrohe, XAL i Nobonobo, a partnerem organizacyjnym jest Home Sweet Home PR.