Stale niedoceniany, choć wart w Polsce już 17,5 mld zł, zatrudniający 195 000 pracowników i rozwijający się w naszym kraju w średnim tempie ponad 12 % rocznie (jak podaje prestiżowy, amerykański Instytut Badawczy IBIS World) - sektor czystościowy miał swój dzień. 19. października obchodzony był Thank Your Cleaner Day. To międzynarodowe święto zapoczątkowane w 2015 roku w Nowej Zelandii przez firmę Karcher. Obecnie na pokładzie projektu jest już 46 krajów pod każdą szerokością geograficzną: od Australii po Dominikanę, od Singapuru po USA. W Polsce TYCD obchodzony jest od 2019 roku. W tym roku, w ramach podziękowań, pracownicy Karcher odwrócili role. Zakasali rękawy i sami chwycili za mopy i ściereczki mierząc się ze sprzątaniem swych miejsc pracy, by pokazać, że cenią i zauważają ważną pracę osób, które zajmują się tym na co dzień. Jak im poszło? Przekonajmy się!
Dzień inny niż wszystkie - czyli TYCD
19. października był dla polskiego oddziału Karcher wyjątkowy, i to pod wieloma względami. Pracownicy postanowili uhonorować osoby, które spotykają codziennie, z którymi zawsze zamieniają parę słów w firmowej kuchni czy na korytarzu. Gdy kończy się biurowy dzień i zatrudnieni w Karcher pracownicy idą do domów, te osoby swoją pracę rozpoczynają. Personel sprzątający w siedzibie lidera branży czystościowej czekała tego dnia miła niespodzianka. Okazało się, że gdy panie sprzątające przybyły do firmy, jak co dzień, ich praca była już wykonana. I nawet przeprowadzony obowiązkowo test białej rękawiczki został zdany pomyślnie. Wszystko lśniło czystością a na bohaterki dnia czekała uroczystość przygotowana specjalnie dla nich. Z tortem, słodkościami, podziękowaniami i prezentami.
Relację z przebiegu niełatwych zmagań pracowników biurowych Karcher z wymagającym zajęciem jakim jest profesjonalne utrzymanie czystości w przestrzeni publicznej można zobaczyć na specjalnie przygotowanym filmie:
Na filmie najlepiej widać, jak wiele pozytywnych emocji towarzyszyło temu wydarzeniu. Była więc dobra zabawa, integracja oraz doskonale zrobiona, jak oceniły same ekspertki wykonujące te zadania na co dzień - praca.
Wydarzeniem objęła patronatem instytucjonalnym Polska Izba Gospodarcza Czystości.
Dzień jak co dzień - czyli branża czystościowa w Polsce
Branża utrzymania czystości w naszym kraju dynamicznie się rozwija. Według danych prezentowanych przez Instytut Badawczy Ibis World sektor ten jest na wysokim, ósmym miejscu w Europie pod względem przychodów ocenionych na 3,7 mld Euro. Prym wiodą Francja, Włochy i Hiszpania, gdzie jego wartość wynosi odpowiednio: 17,5 mld, 14,8 mld i 11,6 mld Euro.
Mimo jej strategicznej wagi dla funkcjonowania społeczeństwa, co potwierdziła tym mocniej pandemia, jest ona wciąż niedostatecznie doceniania. Natomiast osoby w niej pracujące często pozostają niezauważane, a ich wysiłki byśmy mogli pracować czy choćby korzystać komfortowo z urzędów, placówek oświaty czy galerii handlowych - pomijane.
Współcześnie branża ta jest wysoce zaawansowana technologicznie. Praca w niej wymaga wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Czasy, gdy osoby sprzątające dysponowały wiaderkiem z wodą i ścierką, są już - zdecydowanie słusznie - minione.
Podczas TYCD, co widać także na filmie, pracowały zaawansowane sprzęty, takie jak szorowarki do posadzek w tym pierwsza w pełni autonomiczna maszyna tego typu na rynku, czyli KIRA B 50. Automatyzacja, technologiczne zaawansowanie, urządzenia bateryjne, to kierunki w których branża będzie się według wszystkich prognostyków nadal bardzo szybko rozwijać.
Warto wprowadzać ten temat do debaty publicznej, gdyż zdaniem firmy Karcher, każda praca, a szczególnie tak potrzebna i znacząca, jak utrzymanie czystości zasługuje na docenienie i zauważenie. TYCD to tylko symbol, który ma zachęcić do zwykłego, prostego powiedzenia kilku miłych, życzliwych słów osobom, które dbają o prządek. Do czego namawiamy nie tylko w TYCD, ale każdego dnia!
Więcej informacji na: www.kaercher.com