Studenci ASP w Krakowie odpowiedzieli na wyzwanie producenta samochodów Rolls-Royce, by zaprojektować futurystyczne sposoby otwierania aut tej marki.

Klucz przyszłości do Rolls-Royce’a - konkurs rozstrzygnięty!

Przewidywanie przyszłości od dawna nie jest już domeną wróżek. Zajmują się tym specjalne instytuty badawcze, które prognozują czekające nas trendy i zjawiska. Na wyzwania przyszłości chcą także odpowiadać producenci. Nie ma jednak jednego nomen omen klucza, jak to zrobić.

Konstruktorzy i designerzy aut marki Rolls-Royce do dyskusji o czekających nas rozwiązaniach postanowili zaprosić tych, którzy projektowania dopiero się uczą. Dlatego nawiązali współpracę w Wydziałem Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wspólnie ogłoszony konkurs spotkał się z ogromnym odzewem adeptów wzornictwa.

Kreatywność zaproponowanych przez studentów rozwiązań zrobiła ogromne wrażenie na jurorach. Od lewej: Aleksandra Karolak, Tycjan Twardowski oraz Anna Jaszczyk.

Jego zadanie polegało na zaprojektowaniu klucza przyszłości do Rolls-Royce’a. W ramach projektu, który trwał przez semestr zimowy roku akademickiego 2022/23, studenci z różnych poziomów brali udział w wyzwaniu, jakim była unikatowa możliwość opracowania swojego własnego projektu dla znanej marki motoryzacyjnej. 

Celem działania było umożliwienie studentom zdobycia wartościowego doświadczenia w obszarze projektowania przemysłowego, od wstępnego konceptu po dostarczenie ostatecznej wersji fizycznego lub cyfrowego projektu.

Anna Jaszczyk z Wieliczki, studentka I roku, której projekt nazwany „The eye of the Spirit of Ecstasy” tworzy swój własny język komunikacji z właścicielem, ma formę materialnego, transparentnego wielokąta.

Podczas uroczystego spotkania w siedzibie głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie ogłoszono nazwiska trojga równorzędnych zwycięzców. Zostali nimi: Anna Jaszczyk, Aleksandra Karolak oraz Tycjan Twardowski. Najlepsze prace zostały wybrane przez ekspertów z Akademii oraz Rolls-Royce Motor Cars spośród aż 95 projektów Kryteriami oceny była między innymi oryginalność, dopasowanie do wartości marki Rolls-Royce oraz fizyczne bądź cyfrowe rzemiosło stanowiące część projektu.

Aleksandra Karolak z Krakowa, studentka II roku. Jej koncept „Lure” rozpoznaje właściciela po jego cechach biochemicznych. Jurorzy byli szczególnie pod wrażeniem tej interpretacji, będącej elementem biżuterii, który zapewnia rozmaite doznania w różnych sytuacjach.

Dr hab. Barbara Widłak prof. ASP, Dziekan Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, powiedziała: „Od studentów wiem, że zdobyte doświadczenie było dla nich nieocenione, a sam projekt stworzył wspaniałą platformę dialogu dla kreatywnej społeczności.” Zaś Fryderyk Zyska, wykładowca ASP, który towarzyszył studentom podczas trwania projektu dodał: „Jestem pod ogromnym wrażeniem różnorodności prac – czy to w wersji cyfrowej, czy rzeczywistej.”.

Tycjan Twardowski z Zamościa, student III roku. Jego projekt „Soulstone” połączył fizyczny przedmiot z personalizowanym zapachem, który komunikuje się z samochodem, co razem zapewnia immersyjne doświadczenie. Samochód jest kluczem do przyjemnych wspomnień właściciela, który wybiera ich zapach w zależności od nastroju.

Na wiosnę trójka laureatów będzie gościć w „Domu Rolls-Royce’a” w angielskim Goodwood. Odwiedzą tamtejsze studio projektowe, spotkają się z zespołem designerów marki i będą mieli okazję zobaczyć, jak powstają ikoniczne samochody.