Visionary Lab zaprosiło do współpracy projektantów mody oraz designerów, którzy mieli za zadanie tchnąć nowe życie w używane krzesła Vitra - wykorzystując do tego ponownie wykorzystany denim Levi's®. Projekt zachęca przede wszystkim do tego, aby szerzej spojrzeć na metody upcyclingu. Efekty ich pracy zostaną przedstawione podczas Dutch Design Week. 

Modowe spojrzenie na meble

W czasach, gdy hałdy odpadów tekstylnych wciąż się piętrzą, ważne jest, abyśmy skupili się na przyszłości i znaleźli kreatywne sposoby na przedłużenie życia naszych materiałów, dając im drugie życie. Icons Re/Outfitted, zainicjowana przez studio kreatywne The Visionary Lab, łączy prawdziwe ikony mody i mebli.

Projektanci zostali zaproszeni do przekształcenia używanych perełek od producenta wysokiej klasy mebli Vitra, w tym m.in. krzeseł takich postaci jak Charles & Ray Eames, Verner Panton czy George Nelson, w odważne i całkiem nowe wersje wykonane w 100% z używanego denimu od Levi's®, który obchodzi właśnie 150. rocznicę modelu swoich kultowych jeansów 501®. W tym innowacyjnym przedsięwzięciu moda i projektowanie mebli łączą się, aby wyznaczyć nam ścieżkę w kierunku zrównoważonej przyszłości.  

Opowiadanie historii poprzez design

Każda kreacja jest świadectwem naszego zaangażowania w redukcję odpadów i odnajdywanie piękna w nieoczekiwanych miejscach. Icons Re/Outfitted to nie tylko artystyczna oda do innowacji, rzemiosła i dobrostanu naszej planety, ale także przykład nieograniczonego potencjału denimu wycofanego z eksploatacji zarówno dla branży modowej, jak i wnętrzarskiej. Każdy kultowy model krzesła stał się artystycznym obiektem projektowym w rękach innego kreatywnego umysłu. Nkwo Onwuka, Hannah Brabon, Kelly Konings, Tim Dekkers, Sophie Cagniart, Barbara Polderman, Sarmite Polakova i Norman Monsanto podjęli postawione im wyzwanie. Kolekcja krzeseł prezentuje bogaty wachlarz innowacyjnych technik (w tym cyfrowe tkanie 3D, biotekstylia i filc denimowy z recyklingu produkowany przez fabrykę społeczną i-did) w połączeniu z tradycyjnym rzemiosłem.

Te artystyczne upcyklingowe krzesła nie tylko przyciągają wzrok, ale także prowokują do rozmowy na temat zrównoważonego rozwoju. Każda kreacja jest świadectwem naszego zaangażowania w redukcję odpadów i odnajdywanie piękna w nieoczekiwanych miejscach. Icons Re/Outfitted to nie tylko artystyczna oda do innowacji, rzemiosła i dobrostanu naszej planety, ale także przykład nieograniczonego potencjału denimu wycofanego z eksploatacji zarówno dla branży modowej, jak i wnętrzarskiej.

Wystawa „Icons Re/Outfitted”

Krzesła będą prezentowane podczas Dutch Design Week w Eindhoven od 21 do 29 października. Zlokalizowane w przemysłowym warsztacie stolarskim, którego otoczenie staje się integralną częścią artystycznej narracji tworząc nastrojowe tło.

Design for the future

Denim to ponadczasowa ikona mody przekraczająca granice, doceniana na całym świecie przez ludzi w każdym wieku, każdej rasy i płci. Levi's® to pionier w dziedzinie innowacji denimu, zaangażowany w stymulowanie pozytywnych zmian. Marka z dumą dołącza do Icons Re/Outfitted, aby zwrócić uwagę na ogromny potencjał drugiego życia dla denimu. Ten artystyczny projekt wyłania się z misji The Visionary Lab, polegającej na zmianie pojmowania odpadów poprzez tworzenie unikatów z rzeczy które mogłyby zostać wrzucone.

Vitra wspiera to kreatywne przedsięwzięcie, uznając je za estetyczną i innowacyjną deklarację na rzecz obiegu zamkniętego. Każdy nowy wniosek wynikający z tego projektu jest postrzegany jako szansa na dalszy rozwój, przesuwający granice twórczej eksploracji. Ostatecznie projekt ten ma na celu zmianę naszych relacji z tekstyliami i wzornictwem oraz służy jako świadectwo naszego zaangażowania w bardziej zrównoważoną przyszłość.

„Naszą misją jest przedefiniowanie pojęcia odpadów i ujawnienie piękna ukrytego w nieoczekiwanych miejscach. Jesteśmy niezmiernie dumni z realizacji tego artystycznego projektu”. The Visionary Lab

„Jesteśmy podekscytowani tą artystyczną eksploracją cyrkularnego designu. Icons Re/Outfitted zaowocowało unikalnymi elementami, które w kreatywny sposób pokazują, jak można zastosować zasady projektowania cyrkularnego i innowacyjne techniki w celu zminimalizowania ilości odpadów”. Vitra - Torsten Stadles, Regional Leader Benelux & France

„Cieszymy się, że możemy być częścią Icons Re/Outfitted, które nie tylko promuje innowacje i rzemiosło, ale także pokazuje, jak można przedłużyć żywotność naszych tekstyliów dzięki innowacyjnym metodom projektowania” - powiedział Anit Van Eynde, wiceprezes ds. marketingu i BX w Europie Północnej w Levi Strauss & Co.

„W tym roku przypada 150. rocznica powstania modelu Levi's® 501®, a gdy świętujemy niesamowitą historię tego kultowego produktu, te jedyne w swoim rodzaju, artystyczne krzesła zachęcają nas do rozważenia kreatywnego potencjału ponownego wyobrażenia sobie jeansu”.

The Coconut Chair Re/Outfitted

Działając na przecięciu mody i sztuki, holenderski projektant mody Tim Dekkers stawia eksperymenty materiałowe na czele swojej pracy. Szczególnie pociągają go materiały, które rozwijają się naturalnie, takie jak paprocie, kora i kryształy. Aby tchnąć nowe życie w używane krzesło Coconut Chair autorstwa George'a Nelsona z Vitry, Dekkers zastosował wzór cięcia bez odpadów, aby stworzyć ozdoby o organicznym kształcie.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Tim Dekkers Krzesło: używane krzesło Coconut Chair, George Nelson, Vitra Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's® Produkcja filcu denimowego: i-did

Ozdoby te, wykonane z filcu jeansowego Levi's® pochodzącego z recyklingu od „fabryki społecznej" i-did, nadają krzesłu „zarośnięty” wygląd. W celu dodania odrobiny koloru, na filcu Dekkers użył naturalnego barwnika z kurkumy, ozdabiając go biodegradowalnymi kryształami, uprawianymi w procesie organicznym. Ten symboliczny gest przypomina nam, aby szanować i nie zakłócać skomplikowanego tańca natury.

The Panton Chair Re/Outfitted

Łotewska projektantka Sarmite Polakova łączy badania eksperymentalne z manipulacją istniejącymi metodami projektowania, aby zbadać, w jaki sposób odpady tekstylne mogą stać się nowymi materiałami wysokiej jakości. Polakova otoczyła krzesło Panton innowacyjną i urzekającą (nie)tkaną biowłókniną, wykonaną ze zużytego denimu.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Sarmite Polakova Krzesło: używane krzesło Panton Chair, Verner Panton, Vitra Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

Ten wytrzymały, a jednocześnie lekki materiał o wyglądzie przypominającym zamsz, został starannie ukształtowany nie tylko wokół krzesła jako sukienka, ale także przechodzi płynnie w dywan. W tym projekcie twórca umiejętnie łączy atmosferę tajemniczości i odkrycia poprzez grę kształtów, jednocześnie oddając hołd kultowemu krzesłu, łącząc nowoczesny, przyszłościowy materiał tekstylny z kultowym designem.

The Belleville Chair Re/Outfitted

U podstaw urzekającej sztuki holenderskiej artystki tekstylnej Barbary Polderman leży głęboka wiara w moc tekstyliów o bogatej historii, od używanych ubrań po resztki dywanów i tkaniny obiciowe. Czerpiąc inspirację z rozpoznawalnej na całym świecie gry w „muzyczne krzesła” i nasyconej głębszą symboliką związaną z niedoborem, integracją i dynamiką społeczną, Polderman stworzyła tę niezwykłą jeansową rzeźbę, umieszczoną w ubranym w dżins krześle Belleville o lekko zaburzonej równowadze.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Barbara Polderman Krzesło: używane krzesło Belleville Chair, Bouroullec, Vitra Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's® Przetworzony denim: i-did 

Rzeźba wykracza poza indywidualne tożsamości, rezonując zamiast tego ze zbiorowymi ludzkimi doświadczeniami i zachęcając widzów do refleksji nad rolą, jaką każdy z nas może odegrać w tworzeniu bardziej integracyjnego świata przy jednoczesnym poszanowaniu jego zasobów naturalnych.

The Amoebe Chair Re/Outfitted

Nigeryjska projektantka mody Nkwo Onwuka jest powszechnie znana ze swojego zaangażowania w etyczną i zrównoważoną modę. Dzięki współpracy i wsparciu lokalnej grupy kobiet, jej praca harmonizuje współczesny styl z odrodzeniem bogatego wachlarza tradycyjnego afrykańskiego rzemiosła. Wizja Nkwo Onwuka dotycząca upcyklingu kultowego krzesła Amoebe przy użyciu jeansów Levi's® pochodzących z rynku wtórnego w Lagos, nie tylko obejmuje zrównoważony design, ale także wynosi je do formy sztuki.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Nkwo Onwuka Krzesło: używane krzesło Amoebe Chair, Verner Panton, Vitra Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

Krzesło Amoebe zostało ozdobione dżinsowymi koralikami, misternymi frędzlami z włókien sizalu, akcentami z rafii i lustrzanymi detalami, a wszystko to na tle majestatycznego, wysokiego oparcia. Praca ta emanuje niezaprzeczalnym królewskim urokiem, przypominającym tron.

The Plywood Group LCW Chair Re/ Outfitted

Urodzona we Francji projektantka mody i tekstyliów Sophie Cagniart jest „gawędziarką tkanin”. Używa wyrzuconego dżinsu j a ko p ł ótn a , a by w yp e ł n ić lu kę m ię d zy vin ta g e a współczesnością, jednocześnie ożywiając tradycyjne japońskie rzemiosło tekstylne. Oddając hołd 150. rocznicy powstania dżinsów Levi's® 501®, Cagniart ozdobiła używane krzesło Plywood Group LCW Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów zabytkowymi parami tej kultowej odzieży. Reaktywując techniki haftu, takie jak Sashiko, Boro i Sakiori, nie tylko poprawia estetykę tkanin, ale także nadaje im strukturę, adekwatność, elegancję i świeże wrażenia dotykowe.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Sophie Cagniart Krzesło: używane krzesło Plywood Group LCW Chair, Charles & Ray Eames, Vitra Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

The Wire Chair Re/Outfitted

Zafascynowana możliwościami ukrytymi w odrzuconych tkaninach dżinsowych, londyńska projektantka mody Hannah Brabon jest znana ze swojego kreatywnego podejścia do zdekonstruowanego dżinsu. Fascynacja światem przyrody posłużyła Brabon jako inspiracja do ożywienia dwóch kultowych krzeseł Wire Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów za pomocą obszernych form. Korzystając z różnych technik, stworzyła wielowarstwowy efekt poprzez cięcie, strzępienie, ręczne tkanie i farbowanie wyrzuconych tkanin dżinsowych.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Hannah Brabon Krzesło: używane krzesło Wire Chairs, Charles & Ray Eames, Vitra

Każda pętla została skrupulatnie zszyta i wpleciona w siatkę krzesła, co nadało mu dynamiczny wygląd. Umieszczenie dwóch krzeseł obok siebie uwypukla znaczenie komunikacji i podkreśla, jak zjednoczenie się jako społeczność jest niezbędne do wprowadzenia pozytywnych zmian.

The Eames Shell Chair DSW Re/ Outfitted

Holenderski architekt Norman Monsanto, znany ze swoich pomysłowych i harmonijnych projektów, umiejętnie przekształcił krzesło Eames Shell Chair DSW w urzekające rzeźbiarskie arcydzieło. Poprzez unikalny proces „wtapiania” kultowego krzesła w solidny pień drzewa oliwnego, zręcznie połączył nowoczesny design z tym, co można uznać za najstarszą na świecie formę siedzenia.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Norman Monsanto, Kelly Konings Krzesło: używane krzesło Shell Chair DSW by Charles & Ray Eames from Vitra Materiał: Denim i przędza wycofana ze sprzedaży od Levi's®

Ta niezwykła fuzja nabiera organicznej esencji, ponieważ denimowy wygląd siedziska płynnie łączy się ze strukturą pnia, stopniowo zdobioną przez rosnące denimowe grzyby wykonane z innowacyjnej tkaniny, opracowanej przez artystę tekstylnego Kelly'ego Koningsa z przędzy wycofanej ze sprzedaży.

Eames Lounge Chair Re/Outfitted

Pochodząca ze Szwecji projektantka mody Kelly Konings specjalizuje się w technikach tkania 3D i tkania całych ubrań, a także we wzorach bezodpadowych. Aby ponownie obić to wyjątkowe krzesło Vitra, artystycznie skomponowane z kilku używanych kultowych krzeseł Eames Lounge, projektantka zaskakuje, tworząc iluzję dziur za pomocą innowacyjnej techniki tkania 2D z efektem 3D, co daje efekt postarzenia.

Koncepcja: The Visionary Lab Artysta: Kelly Konings Krzesło: używane i zdekonstruował krzesło Eames Lounge Chair, Vitra Materiał: przędza wycofana ze sprzedaży od Levi's® 

Wykorzystując zużytą przędzę pochodzącą od Levi's®, była również pionierem innowacyjnej cyfrowej techniki tkania, która pozwala uzyskać organiczną strukturę gradientu od niebieskiego do prawie białego bez potrzeby wybielania co stanowi świadectwo transformacyjnej mocy nowoczesnego tkania.