Luwr to dawny pałac królewski, w którym obecnie znajduje się jedno z największych, najstarszych i najpopularniejszych muzeów sztuki na świecie. Słynie z rzeźb i obrazów, które stanowią dziedzictwo cywilizacji europejskiej i których wartość materialna jest tak wielka, że trudno ją oszacować.
380 tys. eksponatów. 35 tys. wystawionych w formie stałych ekspozycji. Malarstwo obejmujące dzieła artystów francuskich i zachodnioeuropejskich począwszy od XIII w. do roku 1848. Posągi i eksponaty sięgające nawet XVIII w. p.n.e. Ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. To tylko niektóre spośród wielkich liczb wielkiego muzeum.
Czym był dawniej Luwr?
Kiedyś na miejscu Luwru stał późnogotycki warowny zamek. Dopiero Franciszek I, zwany władcą renesansu, słynny budowniczy zamków w Dolinie Loary i mecenas Leonarda da Vinci, przekształcił go w XVI w. w renesansowy pałac królewski. Architekt Pierre Lescot zburzył część ciemnych i ponurych korytarzy, tym samym wpuszczając więcej światła na dziedziniec i do części budynków, zbudował salę balową oraz pawilon królewski z apartamentami i galerią sztuki (to tutaj wisiała La Gioconda). W ten sposób zamek został okazałą rezydencją królewską i symbolem Francji.
Mieszkali tu kolejni władcy: Ludwik IX Święty, Filip IV Piękny (który rozprawił się z zakonem templariuszy), Karol V Mądry czy słynny uciekinier z Polski Henryk Walezy. Największe zmiany dla Luwru przyniosły rządy Ludwika XIII i XIV. Ten ostatni porzucił co prawda pałac dla Wersalu, ale Luwr nie stracił swojego znaczenia i wciąż tętniło w nim życie - po prostu zmienił status i przeznaczenie.
Kiedy Luwr udostępniono zwiedzającym?
Opanowali go mianowicie artyści i miłośnicy sztuki - otwarto w nim galerię rzeźb antycznych, utworzono siedzibę Académie Française, a część dawnych pomieszczeń zaadaptowano na darmowe mieszkania dla mniej zamożnych artystów, szlachty i intelektualistów.
Po wybuchu Rewolucji Francuskiej Zgromadzenie Narodowe zdecydowało o zabezpieczeniu zbiorów, które stanowiły dziedzictwo kraju, i stworzeniu miejsca, które będzie siedzibą "nauki i sztuki". Ten niebywały zwrot w historii Europy sprawił, że zbiory zgromadzone w Luwrze stały się, zgodnie z założeniami nowej republiki, dobrem osiągalnym dla każdego człowieka. Oficjalnie otwarcie Museum Central des Arts (Centralne Muzeum Sztuk Pięknych) nastąpiło w listopadzie 1793 r. jako bezpłatna placówka szkoleniowa i wystawiennicza dla ówczesnych artystów. To wtedy właśnie Luwr otwarto dla publiczności, która mogła, w wybrane dni, zwiedzać i oglądać zebrane w nim dzieła sztuki.
A tych było niemało. Zbiory muzeum początkowo liczyły 537 obrazy oraz 184 rzeźby i dzieła rzemiosła artystycznego. Większość stanowiła skonfiskowaną podczas Rewolucji Francuskiej własność królewską i kościelną. Kolekcję muzealną powiększył się również w wyniku kampanii wojennych Napoleona Bonaparte, z których przywożono splądrowane dzieła sztuki.
W międzyczasie systematycznie rosła wielkość zbiorów. Pod koniec XIX wieku obejmowała ona już ponad 30 tys. eksponatów. W 1935 r. do Luwru trafiło 4 tys. miedziorytów, 3 tys. rysunków oraz 500 ilustrowanych ksiąg, które były darem barona Edmonda de Rothschilda. Dziś muzeum ma 380 tys. eksponatów.
Gdzie w czasie wojny ukryto dzieła sztuki z Luwru?
Tuż przed wejściem Niemców do Paryża w 1940 r. niemal wszystkie zbiory należące do muzeum starannie spakowano i wywieziono do różnych bezpiecznych miejsc, np. pięćdziesiąt dzieł trafiło do Château de Chambord w Dolinie Loary, zaś słynne Nike z Samotraki i Wenus z Milo stanęły w komnatach Château de Valençay, również w Dolinie Loary.
W Luwrze naziści znaleźli jedynie eksponaty zbyt ciężkie do przeniesienia oraz te, które uznano za stosunkowo mało wartościowe. Utworzyli więc tam magazyn sztuki skradzionej z innych francuskich galerii, a także konfiskowanej ludności cywilnej (głównie Żydom), skąd trafiały do prywatnych kolekcji m.in Hermana Göringa. Po zakończeniu wojny jeszcze w 1945 niemal wszystkie przedwojenne zbiory powróciły do Luwru. Dziś poza dziełami sztuki mieszczą się w nim ogromne archiwum i biblioteka, a także pracownie konserwatorskie oraz różne instytucje naukowe.
Kto zaprojektował piramidę przed Luwrem?
Kiedyś była najbardziej kontrowersyjną konstrukcją w Paryżu. Dziś jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych modernistycznych budowli tego miasta. Mowa oczywiście o Piramidzie, która powstała w latach 1985-1989.
Ma wysokość 21,65 m, a jej bok liczy 35,42 m długości. Konstrukcję tworzy stal i 673 tafle szkła (w kształcie rombów i trójkątów). Całość waży 180 ton. Nachylenie ścian wynosi 51 stopni, tak jak w piramidzie Cheopsa.
Pod piramidą znajduje się główny hol wiodący do Muzeum Luwr. Foyer rozchodzi się na trzy ścieżki do poszczególnych skrzydeł pałacu. Na całość projektu składa się pięć piramid, piąta jest odwrócona i zbudowana pod Placem Carrousel.
Pomysłodawcą Piramidy Luwru był prezydent Francji François Mitterrand, architektem Ieoh Ming Pei - chiński architekt i zdobywca nagrody Pritzkera, zwanej architektonicznym Noblem. Innowacyjna budowla miała przyciągnąć turystów. Pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym było to wyzwanie - po raz pierwszy wykorzystano szkło laminowane do tak dużego projektu.
Piramida Luwru grała rolę w filmie Kod da Vinci w reż. Rona Howarda na podstawie bestsellera Dana Browna.
Co warto zobaczyć w Luwrze?
Ktoś obliczył, że gdyby ktoś chciał poświęcić 30 sekund każdemu z obecnych w muzeum dzieł, potrzebowałby aż stu dni, żeby zobaczyć je wszystkie. Warto więc na każdy dział przeznaczyć jeden dzień albo wybrać te z eksponatów, które szczególnie nas interesują. Polecam tę drugą opcję.
Ile waży sfinks?
Zacznijmy od Sztuki Starożytnego Egiptu. Dział liczy ponad 50 tys. eksponatów, umieszczonych w 20 salach. Jest to jedna z największych na świecie tego typu kolekcji. Ekspozycja obejmuje m.in. dwunastotonowego Wielkiego Sfinksa z Tanis z ciałem lwa i głową człowieka. Naukowcy określili jego wiek na 3 tys. lat. Odnaleziono go w Tanis, w ruinach dawnej stolicy Egiptu, w świątyni boga Amona, zwanego też Re, który był bogiem płodności i urodzaju. Sfinks był strażnikiem komory świątynnej, w której przechowywano plony.
Oprócz sfinksa zobaczymy kolosalny posąg Ramzesa II, posąg z piaskowca bogini Hathor (kto pamięta serial Siedem życzeń?) oraz wielką salę sarkofagów ze szklaną witryną wypełnioną skrzyniami z mumiami.
W Luwrze znajdują się również takie doniosłe dla naszej cywilizacji artefakty, jak Kodeks Hammurabiego, króla Babilonu, oraz ogromna brama ze skrzydlatymi bykami z ludzką głową z tego samego regionu.
Jak Wenus z Milo straciła ręce?
Teraz przechodzimy do jednego z najbardziej popularnych i wyczekiwanych działu Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu. Znajduje się tu słynna Wenus z Milo. Posąg został znaleziony na greckiej wyspie Melos (Milo po polsku) i według naukowców jest personifikację bogini miłości, Afrodyty.
Odkrycia dokonał grecki wieśniak Jorgos 8 kwietnia 1820 r. w okolicach teatru na terenie akropolu w Adamas, w głównym porcie wyspy Milos, leżącej w archipelagu Cyklad. Posąg w imieniu francuskiego ambasadora w Turcji, markiza de Rivière, kupił francuski żeglarz Jules Dumont d'Urville. Figura jeszcze wtedy miała ręce.
Według legendy straciła je, gdy statek d’Urville’a roztrzaskał się o skały w pobliżu wyspy. Markiz de Rivière sprezentował Wenus Ludwikowi XVIII. Od 1821 posąg znajduje się w Luwrze. Wykonano go z marmuru paryjskiego z wyspy Paros.
Czego symbolem jest Nike z Samotraki?
Odnaleziona została w 1863 r. na wyspie Samotraka przez francuskiego archeologa amatora Charlesa Champoiseau. Od 1884 r. eksponowana jest w paryskim Luwrze. Prawdopodobnie twórcą posągu był Pytokritos z Rodos. Nike mogła być symbolem i wotum dziękczynnym zwycięstw odniesionych przez Rodyjczyków w wojnie z Antiochem III. Postać Nike ma 2,40 m wysokości, a ze skrzydłami – 3,28 m. Ciekawostką może być to, że postać Nike posłużyła jako znak literackiej serii "Nike" wydawnictwa Czytelnik.
Wśród innych rzeźb z działu Starożytnej Grecji odnajdziemy również uwodzicielskiego Śpiącego Hermafrodytosa. Gdy patrzy się na posąg z jednej strony, wydaje się być kobietą, a kiedy z drugiej, mężczyznę. Kolejną rzeźbą, która na długo zapadnie nam w pamięć, jest Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna, zwana też Psyche i Kupidyn. Choć to rzeźba artysty doby klasycyzmu, Antonia Canovy, dzieło znajduje się w części greckiej Luwru.
Sztukę rzymską reprezentuje bogaty zbiór rzeźb portretowych, wśród nich popiersia władców i dostojników rzymskich m.in. Oktawiana Augusta, Tyberiusza, Marka Agryppy i Marka Anniusza Werusa.
Jakie obrazy wiszą w Luwrze?
Dziedziniec Marly (Cour Marly) to spokojna przestrzeń wypełniona światłem, gdzie można chwilę odpocząć przed kolejną dawką dzieł sztuki. Rzeźb tutaj jest niewiele, ale jedna szczególnie zasługuje na uwagę, mianowicie Pijany Saturn.
Po zaczerpnięciu powietrza możemy iść dalej. Otwiera się przed nami imponująca kolekcja malarstwa artystów francuskich i zachodnioeuropejskich, począwszy od XIII w. do roku 1848. Hieronim Bosch, Hans Holbein Młodszy, Albrecht Dürer - to późne średniowiecze i renesans. Holenderski Złoty Wiek zdominowany jest przez dwie wielkie postacie: Rembrandta i Vermeera. Dalej Leonardo da Vinci i Rafael Santi, Tycjan, Édouard Manet, Giuseppe Arcimboldo, znany z dziwacznych portretów zrobionych z korzeni drzew, owoców i warzyw.
Malarstwo francuskie reprezentują głównie Jacques-Louis David ze swoim obrazem Śmierć Marata oraz Eugène Delacroix ze swoim sztandarowym dziełem Wolność wiodąca lud na barykady. Namalowany został na zamówienie nowego rządu po zwycięskiej rewolucji lipcowej z roku 1830. Sam malarz nie brał udziału w zamieszkach, ale stał po stronie rewolucjonistów. Dzieło jest alegorią i hołdem dla buntowników. Uwagę zwraca przede wszystkim kobieta z obnażonymi ramionami i piersiami. Jej suknia układa się niczym szata w antycznych rzeźbach. Bohaterka jest personifikacją Marianne, czyli francuskiego symbolu wolności, którą przedstawia się zawsze jako wojowniczkę w czapce frygijskiej na głowie.
Dalsze działy obejmują Sztukę Islamu, Sztukę Użytkową, Grafikę i Rysunek. Jest również część, w której znajdują się Apartamenty Cesarza Napoleona.
Jaki jest najsłynniejszy obraz Luwru?
To dzieło przyciąga do Luwru najwięcej zwiedzających. Jest najlepiej chronionym dziełem sztuki na świecie i chyba jedynym, które odgrodzone zostało od zwiedzających solidną barierą. Ponadto zamknięto je w szklanej gablocie, która w każdej chwili może zostać przeniesiona do ukrytego kondygnację niżej sejfu. Obraz ma swoich prywatnych strażników i własną skrzynkę pocztową, ponieważ przychodzi do niego mnóstwo listów miłosnych z całego świata.
To oczywiście niepozorna (bo ma zaledwie zaledwie 77 na 53 cm) La Goconda, czyli Mona Lisa, namalowana na topolowej desce przez Leonarda da Vinci w latach 1503-1507. Da Vinci stworzył dzieło na zamówienie kupca nazwiskiem Francesca Giocondo. Obraz przedstawia najprawdopodobniej jego żonę Lisę Gherardini, choć opinie na ten temat są podzielone (pojawiła się nawet śmiała hipoteza, że jest to autoportret samego mistrza).
23 sierpnia 1911 r. doszło do kradzieży obrazu - największego w XX wieku. Na początku o kradzież podejrzewano słynnego poetę i jeszcze słynniejszego malarza – Guillaume’a Apollinaire’a i Pabla Picassa. Po dwóch latach okazało się, że obraz ukradł Vincenzo Peruggio, szklarz oprawiający obrazy w Luwrze. Peruggio ukrył się w niedzielę w muzeum, a następnego dnia rano, ubrany w biały fartuch, wyniósł obraz wyjęty z ram przez nieuczęszczaną klatkę schodową. Ukrywał go przez dwa lata w walizce z podwójnym dnem pod łóżkiem. Wpadł gdy próbował sprzedać obraz florenckiemu Muzeum Uffizi. Mężczyzna wyjaśnił na przesłuchaniu, że kierował nim patriotyzm - pragnął, żeby obraz wrócił do Włoch, skąd pochodził jego autor. Co ciekawe, włoska opinia publiczna była mu jak najbardziej przychylna. Na marginesie od wielu lat Włochy i Francja toczą boje o Mona Lisę, jednakowo roszcząc sobie do niej prawo. Od 2005 roku obraz jest za pancerną szybą ochronną.
Ale to nie koniec przygód Mona Lisy. W niedzielę 2 stycznia 2024 r. doszło do innego incydentu i wandalizmu: dwie działaczki na rzecz zmian klimatycznych oblały zupą pancerną szybę, za którą chroniona jest Mona Lisa. Kobiety nawoływały do promowania zdrowej i zrównoważonej żywności. - Co jest ważniejsze? Sztuka czy prawo do zdrowego i zrównoważonego systemu żywnościowego? - krzyczały na oczach przestraszonych turystów zwiedzających paryski Luwr.
Czy w Luwrze znajduje się polski obraz?
Tak. To bodaj najsłynniejsza podobizna Chopina, którą namalował Delacroix. Co łączyło dwóch artystów?
Chopin i Delacroix spotkali się wiosną 1838 r. w domu George Sand podczas jednego z wieczorów gromadzących przedstawicieli literatury i sztuki. Polubili się. W tym samym roku Delacroix namalował portret kompozytora. Dzieło było częścią większego obrazu przedstawiającego Chopina i George Sand. Została jednak podzielone.
Malarz był oczarowany grą Chopina. Znał się trochę na muzyce, bo jako dziecko pobierał lekcje gry na skrzypcach. Artyści rozmawiali o sztuce, chodzili razem na koncerty i wystawy. Ich przyjaźń trwała aż do śmierci Chopina. Potem Delacroix stanął na czele komitetu budowy pomnika Chopina, który został odsłonięty w 1850 r. na cmentarzu Père-Lachaise, w miejscu pochówku Chopina.
Gdzie znajduje się filia Luwru?
Budynek muzeum położony jest na sztucznej wyspie w Dzielnicy Kultury Saadiyat i zaprojektował go francuski architekt Jean Nouvel, laureat nagrody Pritzkera z 2008 r. W 2017 r. miał sposobność sprawdzić się ponownie.
Filia Luwru powstała w Abu Zabi. Równocześnie ekspozycja paryskiego Luwru pomniejszyła się o 300 dzieł. Inwestycja budziła wiele zastrzeżeń, tym bardziej, że w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest zwykle 40 stopni C, co może zaszkodzić dziełom sztuki.
Projekt Nouvela przypomina spodek unoszący się na wodzie. W rzeczywistości to kompleks 55 połączonych ze sobą niskich, białych budynków, rozdzielonych kanałami i basenami. Całość przykryta jest monumentalną ażurową kopułą, której wzór jest złożony z 7800 gwiazd nawiązujących do arabskiej sztuki.
Kto w Luwrze nakręcił teledysk?
Teledysk w muzeum powstał do utworu Apeshit popularnego duetu w świecie muzyki, Jaya-Z i Beyonce. W teledysku - oprócz gwiazdorskiej pary - "występują" m.in.: Mona Lisa Leonarda da Vinci, Nike z Samotraki, Portret pani Récamier Jacques-Louis Davida, Pieta Rossa Fiorentina, Tratwa Meduzy Théodore'a Géricaulta, Wenus z Milo czy Portret czarnej kobiety Marie-Guillemine Benoista. Połączenie czarnego rapu z pięknymi wnętrzami paryskiego muzeum jest zaskakujące, ale według mnie bardzo ciekawe.
Nakręcenie teledysku w najbardziej rozpoznawalnym muzeum na świecie było gestem przejęcia władzy nad sztuką europejskiej cywilizacji postrzeganej jako dzieło białych ludzi. A także przekonaniem, że współczesna amerykańska kultura, której gwiazdami są czarnoskórzy artyści, staje się dla świata tym, czym kiedyś byli wielcy europejscy artyści.
Gdzie znajduje się Luwr: położony jest w centrum Paryża, na północnym brzegu Sekwany (2. dzielnica), 1,5 km na zachód od Notre-Damme i 4 km na wschód od wieży Eiffla. Stacje metra: Palais Royal - Musèe du Louvre, Louvre Rivoli i Tuileries.