Zbigniew Libera jest jednym z ważniejszych polskich artystów współczesnych. Jego prace nie pozostały bez znaczenia dla rozwoju sztuki, wywołując nierzadko skrajne emocje.
Najgłośniejszym dziełem artysty jest zbudowany z klocków "Lego. Obóz koncentracyjny", który pod koniec 2011 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odkupiło od norweskiego kolekcjonera, notabene za 55 tys. euro.
Praca ta jest tyleż ważnym głosem w dyskusji na temat sposobów przedstawiania Holocaustu w sztuce, co refleksją na temat tego, jaki wpływ mają na nas przedmioty, na przykład jak na dzieci oddziałują zabawki.
W cyklu "Pozytywy" Zbigniew Libera zajmował się natomiast zagadnieniem obrazu w kulturze masowej, sięgając po znane fotografie przedstawienia wojny i inscenizując je na nowo: na przykład zastępując wychudłych, przestraszonych więźniów za obozowym płotem ludźmi uśmiechniętymi i zadowolonymi z życia.
Podczas gdy "Pozytywy" rozprawiały się z traumami bolesnej przeszłości, najnowsze zdjęcia Zbigniewa Libery to mierzenie się ze zmorami przyszłości. Artysta ukazuje przeczucia i lęki, które towarzyszą naszemu myśleniu o tym, co nastąpi, a zwłaszcza obawy związane z nadejściem Apokalipsy.
Jak wyglądają one w interpretacji Zbigniewa Libery, można się przekonać, odwiedzając wystawę "Nowe historie", prezentowaną w warszawskiej galerii Raster.