DESA Unicum prezentuje 50 prac Waldemara Świerzego, jednego z najwybitniejszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu. Od 21 lutego na wystawie o znamiennym tytule "Dawno temu w Ameryce..." można oglądać obrazy z serii inspirowanej legendą amerykańskiego światka przestępczego oraz plakaty m.in. ze słynnych cykli "Wielcy ludzie jazzu" i "Wielcy ludzie kina".
Nawet ci, którym nazwisko Waldemar Swieży niewiele mówi, znają "z widzenia" jego plakaty, choćby do filmu "Blow up" M. Antonioniego, "Czasu Apokalipsy" F. F. Coppoli, czy też kultowy plakat Jimmiego Hendrixa.
Zresztą, właśnie portrety muzyków z cyklu "Wielcy ludzie jazzu" m.in. Louisa Armstronga, Duka Ellingtona czy Charlie Parkera przyniosły Świerzemu międzynarodowa sławę. Jego plakaty były wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych konkursach, trafiły do tak znakomitych kolekcji jak Institute of Contemporary Art w Londynie, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Kunstbiblothek w Berlinie, Ermitażu w Leningradzie, Bibliteque Forney w Paryżu czy wreszcie Muzeum Narodowego w Poznaniu i, oczywiście, Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Waldemar Świerzy, "Śniadanie na trawie" |
Na wystawie w Salonie Marchand zobaczymy są prace malarskie i plakaty. Te pierwsze to głównie stworzone pod koniec lat 90., inspirowanej legendą amerykańskiego świata przestępczego lat 20. i 30., sceny hazardu, mafijnych spotkań i porachunków. Pojawiają się na nich czarne legendy mafii, takie jak Al Capone.
Prace te odsłaniają doskonały warsztat malarski Waldemara Świerzego - postacie ukazane w ruchu sprawiają wrażenie jakby artysta obserwował te sceny na własne oczy, jednocześnie dodając osobisty komentarz w postaci rubasznego zabarwienia.
Jednak do groźnego wizerunku amerykańskich mafijnych familii, podkreślonego przez krew i karabiny maszynowe, Świerzy podszedł z żartobliwym dystansem. Bandyci nie wydają się być już tacy bezwzględni, zwłaszcza w cyklu parafrazujących prac "Śniadanie na trawie", w którym świadomie nawiązuje do dzieła Edouarda Maneta.
W ciągu 60 lat swojej działalności artystycznej Waldemar Świerzy stworzył ponad 900 plakatów. Na wystawie zobaczymy te najbardziej znane z serii "Wielcy ludzie jazzu" i "Wielcy ludzie kina" - wśród nich wizerunki Charliego Parkera i Marilyn Monroe.