W Manufakturze w Łodzi rozpoczyna się właśnie wielka modernizacja. Jest to inwestycja wyjątkowa pod wieloma względami – poprzedziły ją specjalistyczne badania konsumenckie dotyczące aktualnych preferencji gości. To na ich podstawie zaplanowano spektakularne zmiany w aranżacji przestrzeni, wybierając rozwiązania najnowszej generacji, zgodne z obowiązującymi światowymi trendami w branży retail.
Największa inwestycja w historii 13-letniej Manufaktury
Rozpoczynająca się modernizacja to zdecydowanie największa inwestycja w 13-letniej historii Manufaktury. Przedstawiciele Union Investment Real Estate GmbH - właściciela obiektu, jak i Apsys Polska - zarządcy centrum, przygotowywali się do tego przedsięwzięcia od kilku lat.
Projekt zmian poprzedziły kilkuetapowe, indywidualnie opracowane badania opinii i upodobań klientów. Niecodzienna jest też skala inwestycji - na modernizację budynku galerii handlowej przeznaczono 90 milionów złotych.
- Pracując nad tym projektem, zwróciliśmy szczególną uwagę na obszar customer experience, który jest dla nas szczególnie ważny – mówi Marcin Stokowiec, dyrektor ds. inwestycji w Apsys Polska.
Choć modernizacja obejmie całą galerię handlową, obiekt będzie funkcjonował bez zakłóceń, przez cały, 17-miesięczny okres zaplanowanych prac. Co ciekawe, koncepcję zmian opracował zespół pracowni Sud Architekt Polska, która była odpowiedzialna za projekt i budowę Manufaktury.
Architekci i projektanci doskonale czują ducha tego obiektu i zaproponowali projekt zgodny z oczekiwaniami, ale także spójny z niepowtarzalnym klimatem Manufaktury.
- Główną inspiracją była włókiennicza historia Łodzi, ale też genius loci Manufaktury i jej rola dla miasta. Nasza głęboka wiedza o mieście, jego kulturze i historii bardzo pomogła nam zaprojektować silny projekt kontekstowy. Ostatecznym efektem jest subtelna mieszanka sztuki nowoczesnej, industrialnej i wyrafinowanej atmosfery - informuje Jocelyn Fillard, Architecture Director z Sud Architekt Polska.
- Dziś znów mamy okazję tworzyć projekt, który - w przeciwieństwie do innych centrów handlowych - może powstać tylko tu, w Manufakturze w Łodzi. Jest unikatowy i jest hołdem dla tutejszych tradycji i historii - podsumowuje Jocelyn Fillard.
Manufaktura została otwarta 13 lat temu, projektowana była blisko dwie dekady temu. Doskonale dostosowana do stylu życia przez wiele lat spełniała wymagania i oczekiwania odwiedzających ją osób. Ale świat nie stoi w miejscu, zmienia się w niewiarygodnym tempie, zmieniają się sposoby spędzania wolnego czasu, robienia zakupów czy relaksu z bliskimi.
Manufaktura chce nadal, jak to było dotychczas, nadążać za tymi zmianami i nowymi oczekiwaniami klientów. Chce je wyprzedzać, być nadal wyjątkowym, nie dającym się zastąpić miejscem spotkań i zakupów dla mieszkańców Łodzi i regionu.
To klienci zdecydowali, jak ma wyglądać nowa Manufaktura
Dlatego przedstawiciele właściciela - Union Investment Real Estate GmbH oraz zarządcy obiektu jednogłośnie uznali, że przed rozpoczęciem prac związanych z planowaniem modernizacji dokładnie poznają i przeanalizują aktualne preferencje gości Manufaktury. Badania, dotyczące potrzeb i upodobań klientów, które zlecono firmie Reteam Group, miały bardzo szczegółowy charakter.
- Dziś poznanie swojego klienta - jaki jest, co lubi, dlaczego przychodzi właśnie do nas - ma kluczowe znaczenie.
Konkurencja jest ogromna, bo oprócz innych obiektów handlowych jest też cały, ogromny rynek e-commerce. Dlatego tak ważne są projekty skrojone na miarę. I z tego powodu zarządcy obiektów handlowych powinni poświęcać dużo uwagi preferencjom klientów. Jeśli miejsca nie będą atrakcyjne, ludzie poszukają alternatyw - tłumaczy Kathrine Heiberg, właścicielka Reteam Group.
W badaniu wykorzystano metodologię mind16, umożliwiającą stworzenie zanonimizowanych profili zachowań konsumenckich, związanych z ich komfortem w tym miejscu, jego designem, kształtami i kolorami. Wyniki były bardzo konkretne i w klarowny sposób połączyły projekt modernizacji Manufaktury z preferencjami klientów. Odpowiedzi ankietowanych były jedną z podstaw dla stworzenia kompleksowej, nowatorskiej koncepcji zmian.
- Przyjęliśmy strategię inkluzywną, zakładającą zrealizowanie potrzeb wszystkich naszych gości. Są wśród nich zarówno nasi sąsiedzi, osoby, dla którym Manufaktura jest miejscem codziennych zakupów, klienci z regionu, a także turyści z Polski i całego świata. Planując modernizację kierowaliśmy się wartościami, które przyświecają nam w codziennej pracy: przełamywaliśmy schematy, szukaliśmy kreatywnych i nietuzinkowych rozwiązań - mówi Holger Siedtmann, asset manager Union Investment Real Estate GmbH.
- Co nas cieszy, jednym z wniosków z badania było potwierdzenie, że Manufaktura realizuje aktualne trendy zakupowe oraz rozrywkowe i jest ulubionym miejscem łodzian, mieszkańców województwa oraz turystów - dodaje Holger Siedtmann.
Co się zmieni w Manufakturze?
Nowa nawierzchnia podłogowa
Po 17 miesiącach prac, jesienią 2020 roku, budynek galerii handlowej Manufaktury będzie wyglądał inaczej niż dziś. Zmiany będzie widać już przy głównym wejściu od strony rynku. Zniknie wiatrołap, a w miejscu drzwi automatycznych pojawią drzwi obrotowe, bardziej ergonomiczne i zapewniające lepsze właściwości termiczne w budynku. Nowa podłoga w wejściu głównym będzie kontynuacją układu nawierzchni rynku.
Drewniane parkiety, które zachwyciły pierwszych odwiedzających w 2006 roku, przejdą gruntowną renowację. Zgodnie z aktualnymi trendami, front budynku galerii handlowej zaprojektowany został w odcieniach szarości i będzie nawiązywał do industrialnego charakteru tego miejsca.
- Zmiana wyglądu rotundy galerii handlowej
Oczywiście, w miejscu wyznaczającym standardy dla całej branży, nie mogło zabraknąć nowych technologii. Dzięki rozwiązaniom z tej branży, znacząco zmieni się wygląd rotundy galerii handlowej, a innowacyjne rozwiązania dostarczą gościom Manufaktury niezapomnianych wrażeń.
-
Wymiana systemu oświetlenia
Niemal w całości zostanie wymieniony system oświetlenia.
Do współpracy zaproszono SKR Light - brytyjską firmę specjalizującą się w architekturze światła. Designerzy opracowali projekt, który zwiększy atrakcyjność i efektywność oświetlania wnętrza. Bardzo istotne jest podniesienie parametrów energooszczędności.
- Celem tej inwestycji jest oczywiście unowocześnienie, podniesienie komfortu korzystania i przebywania w obiekcie, wprowadzenie rozwiązań energooszczędnych, sprzyjających ochronie środowiska. Dzięki wymianie oświetlenia zużycie energii zmniejszy się aż o 30 procent - tłumaczy Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
-
Największe zmiany w strefie gastronomicznej
Największe zmiany nastąpią w strefie restauracji. Przestrzeń znacząco rozjaśni się dziennym światłem za sprawą ogromnego świetlika zamontowanego w konstrukcji dachu. Konstrukcja szedowa będzie nawiązaniem do charakterystycznego elementu architektury industrialnej XIX wieku. Właśnie w ten sposób doświetlano niegdyś fabryczne hale.
Wymieniony zostanie także system klimatyzacji i wentylacji, co znacząco podniesie komfort przebywania w tym miejscu. Całkowicie zmieni się wystrój – wymienione zostaną podłogi, meble i oświetlenie.
Wszystko zgodnie z aktualnymi trendami wystroju wnętrz – pojawi się sporo drewna i wykończeń z naturalnych materiałów. Przyjazną atmosferę zapewni również naturalna zieleń.
-
Atrakcje dla najmłodszych
W strefie restauracji powstanie obszar dedykowany rodzinom z małymi dziećmi.
Ale to nie jedyne atrakcje dla najmłodszych gości Manufaktury. Dotychczasowe place zabaw zostaną zastąpione absolutnie wyjątkową przestrzenią, oczywiście nadal dostępną dla dzieci. Inwestycja umożliwi także wydzielenie nowej powierzchni najmu, stworzy miejsce dla nowych marek w Manufakturze.
-
Większe witryny i strefa wypoczynkowa
Powstanie około 1000 m2 GLA przeznaczonej dla najemców, którzy czekają na wolne przestrzenie w tym obiekcie. Istotną zmianą, będzie podniesienie witryn na piętrze o ponad metr. To znacząco zwiększy widoczność marek w tej części galerii handlowej. Pomoże to lepiej wyeksponować logotypy przy zachowaniu funkcjonalnego i estetycznego układu przestrzeni.
Zgodnie z potrzebami klientów przebudowane zostaną także strefy wypoczynku.
Projektanci stawiają nie tylko na wygodę, ale też na nowoczesny, odważny design, umiejętnie połączony z oryginalnymi rozwiązaniami w projektowaniu zieleni.
Duże wyzwanie - organizacja
Jak organizacyjnie zaplanowano tak kompleksową inwestycję? Harmonogram prac został dopracowany w najmniejszym szczególe. Dużym wyzwaniem było zsynchronizowanie działań wielu podwykonawców i podzielenie prac na etapy.
- Wszystko po to, by modernizacja była jak najmniej uciążliwa dla najemców i gości. Drobne prace instalacyjne prowadzone będą w dzień, a pozostałe nocami i w niedziele niehandlowe, tak by goście Manufaktury nie odczuli żadnych niedogodności z powodu remontu - zapewnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
Oczywiście modernizacji galerii handlowej w Manufakturze będzie towarzyszyć specjalna kampania informacyjna. Równie wyjątkowa, jak planowana inwestycja. Niezwykle oryginalna, atrakcyjna dla klientów, którzy - nie odczuwając uciążliwości prac - będą mogli je śledzić, dowiadywać się na bieżąco, jak będzie wyglądać ich ulubione miejsce, poznawać je, cieszyć się nim, zanim wejdą do gotowego obiektu. Wszystko, jak zawsze w Manufakturze, doskonale przygotowane, oprawione, podane.
Jakie oczekiwania niesie za sobą modernizacja Manufaktury?
- Manufaktura, dzięki swojej historii, oryginalnej architekturze i nowoczesnym funkcjom, jest obiektem unikatowym w naszej części świata. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów rozrywkowo-handlowych w Europie. W ramach naszego portfela nieruchomości jest to jeden z naszych największych i jednocześnie najbardziej udanych aktywów.
Jestem przekonany, że remont, jako część naszej ogólnej strategii dotyczącej aktywów, będzie krokiem milowym przyszłego sukcesu w branży centrów handlowych, która obecnie staje się coraz trudniejsza. Jednocześnie skala modernizacji pokazuje, że mocno ufamy lokalizacji, a zwłaszcza profesjonalizmowi biura dyrekcji w Łodzi. Mamy wspólną wizję i dlatego Apsys Polska stale inwestuje w infrastrukturę, edukację, badania i rozwój technologiczny oraz kulturę - wyjaśnia Holger Siedtmann, asset manager Union Investment Real Estate GmbH.