Po raz pierwszy w 10 letniej historii konkursu Mazda Design zmagania we wszystkich kategoriach w całości zdominowały kobiety. Ponadto specjalną nagrodę Mazda Design Award 2019 w wysokości 50 tys. zł, przyznawaną za najlepszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat, również otrzymała projektantka - Agnieszka Bar.
Mazda kolejny rok była jednym z głównych partnerów najstarszego festiwalu designu w Polsce - Łódź Design Festival. Uroczysta gala wręczenia nagród, która odbyła się w minioną sobotę w Łodzi, rozpoczęła się uhonorowaniem zwycięzców 10. edycji konkursu Mazda Design 2019.
Sens konkursowego hasła - „MA”, oznaczającego dosłownie „przestrzeń pomiędzy”, „pauzę” lub „oddech” a wyrażającego japońską filozofię postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki i projektowania, najlepiej zinterpretowały kobiety i to one zdobyły główne nagrody we wszystkich kategoriach.
Na tegoroczną, jubileuszową dziesiątą edycję konkursu Mazda Design przyszło ponad 500 zgłoszeń i to jest rekordowa liczba.
Joanna Kośko i Roksana Licznerska nagrodzone w kategorii Przestrzeń
Zdaniem jurorów założenia konkursowe najpełniej zrealizował projekt „Miko” Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej zgłoszony w kategorii PRZESTRZEŃ. Praca otrzymała tytuł GRAND PRIX, a jej autorki nagrodę w wysokości 15 tys. zł.
Jury doceniło idealny minimalizm i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego.
Warto podkreślić, że Miko narodziło się w dialogu, bo pracowałyśmy w duecie. - podkreślały obie projektantki - Zaczęłyśmy od rozmów - o tym czym jest dla nas światło, jakie wartości chcemy przekazać w projekcie.
Projekt "Incognito" autorstwa Ewy Nowak nagrodzony 10 tysiącami złotych!
W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę i 10 tys. zł otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Ta piękna i urzekająca prostotą maska, pełniąca również rolę oryginalnej biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy.
W zadaniu na nowe logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria ZNAK) pierwszą nagrodę i 10 tys. zł za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran.
Jury przyznało nagrodę znakowi, który jest innowacyjny, dynamiczny, a zarazem niezwykle prosty. Połączenie zaawansowanej technologii i szlachetnego minimalizmu odzwierciedla założenia, którymi kierują się projektanci nowych modeli Mazdy.
Projektantki pracujące w zespole podkreślały, że zależało im na wykorzystaniu nowych technologii, które pozwoliłyby na to, aby samochód oraz znak stały się integralnymi częściami, stały się całością, żeby znak był żywą formą, a nie tylko dodatkowym elementem ozdabiającym.
Dodatkowe wyróżnienie w kategorii Człowiek za koncepcję "Nierzeczy"!
Ponadto jury przyznało wyróżnienie za projekt pt. NIERZECZ autorstwa kolejnego żeńskiego zespołu: Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec.
W odpowiedzi na zadanie w kategorii CZŁOWIEK - projektantki zaoferowały koncepcję „Nierzeczy”.
Agnieszka Bar laureatką nagrody specjalnej o wartości 50 tysięcy złotych!
Specjalną nagrodę Mazda Design Award w wysokości 50 tys. zł przyznawaną za najciekawszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat otrzymała projektantka Agnieszka Bar za kolekcję szklanych naczyń „Splecione”.
Jury uznało, że to projekt, który w nowatorski sposób łączy wysoki, nowoczesny design z tradycyjną kaszubską sztuką, którą charakteryzuje bardzo ludzki, praktyczny charakter. Szklane misy, patery, pojemniki i wazy odciskane w wiklinie posiadają wyraźne znamię ludzkiej pracy oraz emocji artysty.
- Bardzo mnie ta nagroda cieszy, ponieważ założenia, które ma Mazda w swoim projektowaniu są mi bardzo bliskie. - powiedziała Agnieszka Bar zaraz po otrzymaniu nagrody.
- Myślę, że ta nagroda pozwoli mi dalej rozwijać projekt Splecione, ale też kontynuować moją drogę – projekt doktoratu, który rozpoczęłam na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Mam nadzieję, że posłuży dalszemu rozwijaniu nowych koncepcji z naturą i szkłem. Odwołanie do technik prawie zapomnianego rzemiosła i wykorzystanie go w innowacyjnej formie - to jedna z idei, która jest wyjątkowo bliska projektantom Mazdy.