Współcześnie do pracy w domu przeważnie wystarczy tylko jedna rzecz - komputer. Oczywiście zależnie od danego stanowiska oraz zakresu obowiązków mogą być konieczne także inne sprzęty i akcesoria. Niemniej swoistym sercem miejsca w domu do pracy zdalnej jest najczęściej laptop, ale na nim oczywiście się nie kończy. Potrzeba też biurka (stołu, blatu) i wygodnego krzesła. Mimo że w warunkach domowym można i usiąść na kanapie albo zabrać komputer do łóżka, dobrą praktyką jest jednak wydzielanie miejsca do pracy - i przestrzennie, i niejako symbolicznie.
Zanim przygotujemy miejsce do pracy w salonie…
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nawet jeśli praca odbywa się w domu, to dla dobra psychiki i równowagi życia (work-life balance) mocno wskazane jest niemieszanie strefy prywatnej z zawodową. Innymi słowy, domowe biuro powinno być jak najbardziej oddzielone od pozostałych stref oraz pomieszczeń. Nie jest to niestety zawsze proste - wystarczy pomyśleć o pracy online z kawalerki. Dlatego urządzając kącik do pracy w salonie należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy:
- Stawiamy na pełne oddzielenie przestrzenne miejsca do pracy w salonie - biurko stoi poza strefą wypoczynkową i korzystamy z niego tylko w godzinach pracy. Komputer po wykonaniu wszystkich zadań warto schować albo przynajmniej usunąć go z pierwszego planu.
- Albo jeszcze lepiej - biurko stoi za ścianką działową, parawanem bądź inną, nawet improwizowaną i maksymalnie prostą przesłoną. Ciekawą propozycją są też systemy meblowe modułowe bądź do zabudowy, w których biurko jest zamykane (np. za frontami drzwiowymi) czy ukrywane.
Jeśli powyższe jest niemożliwe, lepiej jest nieco manewrować funkcjami stref. Na czas pracy stół czy biurko zamienia się w biuro, po niej - stawiamy na nim przedmioty prywatne albo zostawiamy puste.
Miejsce do pracy zdalnej w domu: bezpieczeństwo i higiena pracy pod lupą
Podczas pracy zdalnej pewną pokusą może być to, żeby zrezygnować z typowo biurowych rozwiązań, czyli głównie oddzielnego miejsca do siedzenia przy komputerze. Dzięki temu jest
swobodniej, przyjemniej, tylko że niestety - na pewno nie zdrowiej! Powód? Przede wszystkim leżąc, półleżąc albo siedząc bez odpowiedniego podparcia pleców, bardzo obciążamy kręgosłup. Skutków nie musimy poczuć od razu, to zawsze kwestia indywidualna. Z czasem jednak, mówiąc wprost, kręgosłup się „odezwie”. Wtedy problemy zdrowotne są gwarantowane, nawet nie wspominając o znacznym pogorszeniu jakości życia.
Inna przyczyna? Bardziej sformalizowana - a więc prawo. Kodeks pracy zmienił się jakiś czas temu i po raz pierwszy dość szczegółowo uregulowano pracę zdalną. W związku z tym pracownicy wykonujący swoje obowiązki zdalnie (na stałe lub w określonym zakresie) muszą zadeklarować, że domowe miejsce pracy spełnia wymogi BHP. Tych jest zresztą sporo, jednak spora część dotyczy właśnie ergonomii, a konkretniej - miejsca do siedzenia. Teoretycznie pracodawca może nawet skontrolować domowe biuro! Niestosowanie się do zasad BHP to z jednej strony ryzyko zdrowotne, z drugiej - potencjalne konsekwencje tak prawne, jak finansowe (np. w razie wypadku w pracy lub problemów zdrowotnych można nie dostać odszkodowania).
Kącik do pracy w salonie: wybieramy krzesło
Z wielu powodów zatem warto zadbać o odpowiednie meble do pracy w salonie, czyli krzesło oraz biurko (ewentualnie stół lub nawet blat - to akurat ma mniejsze znaczenie). Jeśli chodzi o dobór krzesła, część zasad jest uniwersalna, a część to już kwestia personalizacji - zwłaszcza dopasowania mebla do wzrostu użytkownika. Najważniejsze wskazówki są następujące:
Siedzisko krzesła do pracy - powinno być regulowane w zakresie od około 40 do 55 cm od podłogi. Pozwala to na dostosowanie wysokości do wzrostu użytkownika. Regulacja powinna
obejmować także kąt między udami a tułowiem, co zapewnia wygodniejsze siedzenie. Idealna głębokość siedziska to około 40-45 cm.
Podłokietniki - tu także kluczowa jest możliwość ich regulowania, i to zarówno wysokości, na jakiej się znajdują, jak i szerokości (tzn. rozstawu).
Oparcie krzesła - jego optymalna wysokość to ok. 30-50 cm, do tego bardzo ważne jest podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa (tu też przydatna jest regulacja). Kąt nachylenia oparcia powinien być regulowany w zakresie około 90-120 stopni, tak aby umożliwić zmianę pozycji siedzącej.
Podstawa - koniecznie stabilna oraz zapewniająca łatwe poruszanie się po podłodze (np. kółka). Kółka należy dopasować odpowiednio do posadzki. W biurach zwykle jest to wykładzina, ale już w warunkach domowych - przeważnie panele czy parkiet.
Materiał - krzesła biurowe osiągają niekiedy wysokie ceny, ale dzięki temu możemy liczyć na solidne wykończenie. Materiały powinny być przede wszystkim przewiewne oraz łatwe do utrzymania w czystości.
Jakie biurko do pracy zdalnej w salonie?
W przypadku blatu (biurka, stołu itd.) ważna jest m.in. wysokość, na jakiej się znajduje. Zasad i dobrych praktyk jest tu jednak więcej!
Wysokość blatu biurka powinna być regulowana - najlepiej w zakresie od 60 do 75 cm. Standardowa wysokość to około 72-75 cm, ale wiele zależy od wzrostu użytkownika. Przede wszystkim docelowo powinien powstawać kąt prosty między ramieniem a przedramieniem, kiedy ręce są ułożone na klawiaturze.
Warto też zadać o wystarczająco dużą przestrzeń na nogi (czyli pod blatem), tak aby dało się swobodnie nimi poruszać oraz zmieniać ich pozycję. Zaleca się, aby przestrzeń pod biurkiem miała minimum 60 cm szerokości, 50 cm głębokości i 70 cm wysokości. Pod biurkiem nie powinno być żadnych przeszkód (np. szuflad, półek).
Blat biurka powinien mieć też wystarczającą powierzchnię roboczą, tak aby dało się pomieścić laptop z myszą (albo monitor z klawiaturą) oraz inne niezbędne przedmioty. Tu wskazuje się minimum 120 cm szerokości i 80 cm głębokości. W bardzo małym salonie może to być jednak niestety trudne.
Powierzchnia blatu powinna być matowa. Dzięki temu m.in. nie powstają odblaski światła, które mogłyby męczyć oczy.
Górna krawędź ekranu (monitora, laptopa) powinna znajdować się na wysokości oczu lub nieco poniżej. Chroni to szyjny odcinek kręgosłupa (nie trzeba zginać szyi). Najlepiej, jeśli środek ekranu wypada 15-20 stopni poniżej poziomu oczu. Wskazana odległość ekranu od oczu to około 50-70 cm (mniej więcej długość ramienia).
Klawiatura i mysz powinny być umieszczone na tej samej wysokości, bezpośrednio przed użytkownikiem, aby uniknąć nadmiernego skręcania nadgarstków. Same nadgarstki warto też wesprzeć, np. stosując specjalne podkładki.
Ergonomiczne miejsce do pracy w salonie - inne zasady
Biurko powinno być ustawione w taki sposób, aby dało się maksymalnie korzystać z naturalnego światła, ale jednocześnie bez bezpośrednich odblasków na ekranie. W związku z tym źródło światła powinno padać z boku, najlepiej z lewej strony dla osób praworęcznych i z prawej dla leworęcznych. Dodatkowe źródło światła (np. lampa biurkowa) powinno być używane w razie potrzeby - z analogicznymi wskazaniami jak dla promieni słonecznych. Warto także rozważyć użycie podnóżka, regularnie wstawać i rozciągać się oraz zmieniać pozycję. Pamiętajmy, że zgodnie z zasadami BHP na każdą godzinę pracy przy komputerze powinno przypadać 5 minut przerwy!