Ionna Vautrin lubi łączyć projektowanie przemysłowe z liryzmem i kolorem. Jej spontaniczne prace wywołują uśmiech. Zabawne i dowcipne projekty to znak charakterystyczny dla Ionny Vautrin.
To było jedno z jej najwspanialszych doświadczeń. Po remoncie katedry Notre Dame w Paryżu Ionna Vautrin zaprojektowała 1500 krzeseł zainstalowanych w sercu nawy głównej. Jasne, tak jak odnowiony kościół, o miękkich liniach i przyjemnej sylwetce sprawiają wrażenie szlachetnej prostoty.
Francuska projektantka tworzy rzeczy, które łączą w sobie zarówno organiczne formy, jak i precyzję linii. Od małej skali do dużej wymyśla przedmioty codziennego użytku. Z jednej strony proste i oczywiste, z drugiej czasem zaskakujące. Na styku przemysłowych surowych form i poetyckiej wizji. Zapytana o to, co chciałaby przekształcić w obiekt artystyczny, odpowiada: - Rzeczy, które zwykle ukrywamy, na przykład grzejniki lub kotły. Rodzaj obiektów, które nie były jeszcze brane pod uwagę jako przedmioty designerskie.
Ta nietypowa myśl świadczy o jej wielkiej wyobraźni.
Kim jest Ionna Vautrin
Ionna Vautrin urodziła się w 1979 roku we Francji. Jest absolwentką L’École de design Nantes Atlantique. Od 2002 roku pracowała kolejno dla Camper w Hiszpanii, George J. Sowden we Włoszech oraz Ronan & Erwan Bouroullec we Francji. W tym samym czasie rozwijała własne projekty. Współpracuje m.in. z Industreal, Tools Galerie, Wallpaper, a ostatnio z Foscarini i Moustache. W 2011 roku otworzyła własne studio. Mieszka i pracuje w Paryżu.
Kultowa lampa Binic projektu Ionny Vautrin
Ionna Vautrin rozpoczęła swoją przygodę z designem współpracą z braćmi Ronanem i Erwanem Bouroullecami. Trampoliną do sukcesu była lampa Binic zaprojektowana w 2010 roku dla marki oświetleniowej Foscarini.
Binic wyróżniają masywne kształty z nieproporcjonalnie dużym kloszem. Rodem z filmów science fiction nazwę lampa zapożyczyła od latarni morskiej, która stoi w rodzinnym mieście projektantki w Hennebont w Bretanii. Lampa jest uwielbiana za swój ironiczny oraz przyjazny charakter. Stała się bestsellerem i weszła na stałe do historii designu.
Ionna Vautrin - projekty ekscentrycznej Bretonki
Popularność lampy Binic zwróciła uwagę rynku. Po tym wydarzeniu i po otrzymaniu „Grand Prix de la Création” w Paryżu Ionna w 2011 roku założyła własne studio. Vautrin projektuje szkło, stworzyła na przykład wazony Fabbrica del Vapore, które mają czarne podstawy, ale kolorowe kominy.
Oprócz tego tworzy ceramikę, lampy i inne przedmioty użytkowe - zabawne i kolorowe, „aby ludzie chcieli spędzać z nimi czas”. W końcu są one częścią naszego codziennego życia.
- Projektowanie to dbanie o siebie i innych - mówi Ionna Vautrin.
Jak znajduje równowagę między przemysłową formą, akademickim designem a liryzmem form? - Jestem Bretonką - mówi. - I jak każdy, kto pochodzi z mojego regionu, jestem bardzo uparta! Bretończycy to ekscentrycy, poeci, ludzie zdecydowani. „Konflikt” ich nakręca. Podobnie dzieje się ze mną. Rozbieżność między dziedzinami daje życie moim pracom. Sposób, w jaki reagujesz na wyzwania, jest tym, co wnosi energię do projektu.
Mimo tych mocnych cech jest wrażliwa. Pogodna, subtelna, na jej twarzy widać zawsze uśmiech. Spontaniczność, delikatność oraz ironia czynią z niej niepowtarzalną designerkę.
Fot. otwierająca: Wesoła rodzina Nest - zestaw solniczka i pieprzniczka, dzbanek i miseczki. Te ostatnie przypominają jeże. Seria została zaprojektowana dla marki Monoprix.