Wraz z nadejściem lata w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich rozpocznie się prawdziwa meksykańska fiesta! Obejrzeć bowiem będzie można ponad 120 plakatów wybitnych meksykańskich artystów: Benita Cabañasa i Germána Montalvo.

To kolejna, czwarta już odsłona wystawy z cyklu Plakat Kulturalny. Nie da się przejść obojętnie obok barwnych, przypominających o ognistej meksykańskiej fieście plakatów Germána Montalva i Benita Cabañasa. - Tworzone przez nich prace intrygują współczesnego odbiorcę pod każdą szerokością geograficzną - podkreśla krytyk i historyk sztuki Katarzyna Matul. Dodaje też, że obaj artyści posługują się powszechnie zrozumiałym językiem graficznym, ale mimo to ważne jest dla nich przekazanie odbiorcy własnej wrażliwości i wyobraźni, a także komentarza do rzeczywistości.

Plakat jest jak poezja - twierdzi Germán Montalvo, który w swoich pracach sięga do mitologii azteckich przodków. Wśród stałych motywów jego repertuaru są zdeformowane, amorficzne ludzko-zwierzęce struktury, antropomorficzne zwierzęta, owoce lub przedmioty. W ten sposób meksykański artysta sięga nie tylko do natury mitu, jego fundamentalnej istoty, ale także przedstawia widzom współczesną wersję mitologii swych przodków. W efekcie próbuje odtworzyć zerwane przez najazd konkwistadorów więzy z kulturą prekolumbijską.

Benito Cabañas podkreśla, że celem plakatu jest zadawanie pytań, a nie dawanie gotowych odpowiedzi. Artysta "kontempluje" najprostsze obiekty dnia codziennego, wspólne ludziom na całym świecie: miotły, doniczki, kredki, kapsle... Następnie tworzy intrygujące motywy-łamigłówki, których znaczeń i rozwiązań poszukują potem odbiorcy w Puebli, Paryżu i Warszawie.

- Każdego ranka Benito Cabañas poświęca dziesięć minut na to, aby rozbudzić swój intelekt. Wymyśla graficzne skróty do tematów, zawsze pozytywnych, na które danego dnia chce zwrócić uwagę. W tym zadaniu ważne są dyscyplina, szybkość i kreatywność - relacjonuje Katarzyna Matul.

Twórczość Montalva i Cabañasa pokazuje, że pojęcie "szkół narodowych" przestało mieć rację bytu, a design globalny nie musi być synonimem unifikacji. Ich prace są dowodem na to, że wraz z przepływami pomiędzy kulturami poszerza się powszechna wiedza niezbędna do zrozumienia innych kultur i wzbogaca się repertuar uniwersalnych symboli.

Kuratorem wystawy jest Michał Batory. Autorką tekstów do katalogów jest Katarzyna Matul. Wystawie towarzyszą katalogi zaprojektowane przez prof. Macieja Buszewicza.