Dziś Lenox zaliczany jest do grona najbardziej szanowanych producentów porcelany, a swój ogromny sukces zawdzięcza obecności w Białym Domu w Waszyngtonie. „Moim marzeniem jest, aby Lenox stał się najlepiej rozpoznawalną marką w branży, świadectwem kreatywnego myślenia o kulturze stołu” - powiedział kiedyś Walter Scott Lenox do swojej, wówczas zaledwie 18-osobowej, załogi. Jak spełniał się jego amerykański sen?

Porcelana Lenox: historia jednego z największych producentów porcelany w Stanach Zjednoczonych

Walter Scott Lenox urodził się w 1859 roku w Trenton w New Jersey - mieście leżącym w regionie bogatym w pokłady gliny, które stało się nieformalną amerykańską stolicą ceramiki w czasach, kiedy przemysł za oceanem dopiero rozwijał swe skrzydła. Młody Walter Scott swoją drogę zaczynał jako dekorator i projektant, pracując dla lokalnych wytwórni, z czasem jednak zapragnął otworzyć własną firmę. Udało mu się to w 1889 roku, kiedy powstało Ceramic Art.

Za sukcesem marki Lenox stoi Walter Scott Lenox, którego konsekwentnie realizowana wizja zapewniła wytwórni szacowne miejsce w historii amerykańskiej porcelany

Kunsztowne porcelanowe serwisy do herbaty oraz wazony szybko zyskały uznanie i znalazły się w ofercie najbardziej ekskluzywnych sklepów. Początek XX wieku przyniósł nowe tendencje, a na popularności zyskały zwłaszcza porcelanowe serwisy obiadowe. Lenox, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, od 1902 roku zaczął produkować zastawę stołową. Od samego początku stawiał na doskonałą jakość i niepowtarzalność produktów, a do współpracy zaprosił cenionych w branży artystów. Nazwę Ceramic Art zamieniono wówczas na Lenox, by podkreślić nowy etap w rozwoju firmy. Lenox urósł wówczas do rangi jednego z największych producentów porcelany w Stanach Zjednoczonych.

Obiekty historyczne manufaktury Lenox, jak wazon z ok. 1900 roku, są dowodem kunsztu w łączeniu różnych technik zdobniczych

Jednak ambicje Waltera Scotta sięgały znacznie wyżej. Czerpiąc z doświadczeń manufaktur europejskich, powołał do życia dział projektowy Lenox Art Studio, by obok klasycznych linii porcelany tworzyć kolekcje, które na stałe zapiszą się w historii amerykańskiej sztuki użytkowej.

Porcelana Lenox w Białym Domu 

W 1918 roku dość niespodziewanie wpłynęło do manufaktury zamówienie, które zmieniło jej losy. Ówczesny prezydent i gospodarz Białego Domu, Woodrow Wilson, zamówił zastawę stołową składającą się z 1700 elementów. Zgodnie z postanowieniami Kongresu z 1826 roku w Białym Domu należało używać wyłącznie przedmiotów  wyprodukowanych w kraju. O ile w większości przypadków ten zapis udawało się z powodzeniem realizować, to jeśli chodzi o porcelanę - poszukiwania odpowiedniego dostawcy trwały bardzo długo, a przez ten czas serwisy dla prezydentów sprowadzano z zagranicy. Dopiero za rządów Wilsona Ameryka doczekała się manufaktury z prawdziwego zdarzenia, której wyroby doceniono, a kolejne serwisy wykonano m.in. dla Roosevelta, Trumana, Reagana, Clintona i Obamy.

Pierwszy z serwisów prezydenckich zamówionych w wytwórni Lenox przez Biały Dom powstał w 1918 roku dla Woodrow Wilsona

Obecnie porcelana Lenoxa używana jest w ponad 300 ambasadach amerykańskich i licznych rezydencjach rządowych. Projekty manufaktury weszły także do stałej kolekcji najbardziej prestiżowej amerykańskiej instytucji kultury - Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, a prezentowane były również przez uznane instytucje kultury na całym świecie, jak m.in. Narodowe Muzeum Ceramiki we francuskim Sèvres.

Oprócz aspektów wizualnych, które niewątpliwie wpływają na sukces porcelany Lenox z kolekcji „Butterfly Meadow” uwagę zwracają także walory praktyczne produktów. Współcześnie Lenox to znacznie więcej niż tradycyjnie rozumiana kultura stołu. Porcelana „Butterfly Meadow” dostępna jest w salonach Rosenthal i na stronie www.lenox-shop.pl

Już w latach 50. ubiegłego stulecia manufaktura Lenox zasłynęła szukaniem nowatorskich rozwiązań, jak choćby w zakresie sprzedaży serwisów. Dotychczas amatorzy porcelany musieli nabyć od razu cały, niekiedy bardzo rozbudowany, a co za tym idzie - kosztowny zestaw, co powodowało, że niejednokrotnie znajdował się on poza zasięgiem większości przeciętnych rodzin w Ameryce. Lenox natomiast zaoferował możliwość kupna „set of 5”, czyli pięciu podstawowych elementów dla jednej osoby (talerz płaski, głęboki i śniadaniowy oraz filiżanka ze spodkiem). System ten sprawdził się i jest kontynuowany do dziś, podobnie jak koncept „weselnego rejestru”, dzięki któremu narzeczeni mogą zarezerwować w wybranych salonach elementy serwisowe, które chcieliby otrzymać, a goście - korzystając z tej listy - mogą zrobić im prezent ślubny.

Porcelana Lenox - kolekcja Butterfly Meadow

W Polsce „prezydencka porcelana” Lenox cieszy się wielkim uznaniem, jednak w rodzime gusta szczególnie trafia kolekcja „Butterfly Meadow”. Tę niezwykle szeroką, wieloelementową serię Butterfly Meadow wyróżnia charakterystyczna dekoracja, która przywodzi na myśl kwietną, pełną motyli łąkę.

„Butterfly Meadow” jest jedną z najbardziej rozbudowanych kolekcji amerykańskiej marki Lenox. Miłośnicy serii mogą dowolnie komponować elementy serwisowe, których wspólnym mianownikiem są charakterystyczne dekoracje w pastelowych odcieniach

Wielobarwny, bogaty wzór stanowi doskonałe urozmaicenie klasycznej bieli porcelany, która na co dzień gości na naszych stołach. Motywy opracowane przez Louise Le Luyer znalazły szerokie grono admiratorów, na których co roku czekają nowości zwracające uwagę praktycznym charakterem.

Obok tradycyjnych elementów porcelany „Butterfly Meadow” miłośnicy kolekcji znajdą też liczne dodatki, jak m.in. różnego rodzaju salatery, pojemniki czy świeczniki
Autor
Ulubiona porcelana Clintona i Obamy: serwisy Lenox kupisz też w Polsce!
Anna Grużewska
Dziennikarka, redaktorka, miłośniczka designu i malarstwa. Skończyła warszawską ASP i Wydział Dziennikarstwa UW. Redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze. Ogląda sesje,...