Chcesz, żeby twój dom nabrał życia? Zaproś do wnętrz zwinnych akrobatów, zabawnych klaunów i dzikie zwierzęta. Proponujemy rozwiązanie bezpieczne, estetyczne i niedrogie - po prostu kup plakat cyrkowy.

Jak powstał plakat cyrkowy?

Plakat cyrkowy stanowi wyjątkowe zjawisko w polskiej sztuce lat 60. i 70. XX wieku. Rozwijał się w ramach rozkwitającej wówczas, a słynnej obecnie także poza granicami kraju polskiej szkoły plakatu. Tworzyli go najwięksi jej przedstawiciele: Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec czy Hubert Hilscher.

Marian Stachurski, "Klaun z Piłą", 97 x 68 cm
Marian Stachurski, "Klaun z Piłą", 97 x 68 cm, PRO3 Gallery, PRO3LL.COM, 280 zł

Plakat cyrkowy - cechy charakterystyczne

Dlatego także w plakacie cyrkowym widać charakterystyczny dla całej szkoły nowoczesny, acz zróżnicowany stylistycznie język plastyczny, ekspresję, ironię, symbol, metaforę oraz nowatorskie liternictwo. Do tego pojawia się oddający cyrkową atmosferę humor, a często też ironia, groteska, a nawet dramat, które towarzyszą cyrkowemu widowisku. Plakaty cyrkowe zachwycają kolorystyką i różnorodnością formy. Jest w czym wybierać, zwłaszcza że powstało ich naprawę dużo. Od początku lat 60. były licznie zamawiane u największych polskich grafików przez Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (ZPR).

Henryk Tomaszewski, „Cyrk”, 1963, 95,4 x 67,5 cm
Henryk Tomaszewski, „Cyrk”, 1963, 95,4 x 67,5 cm, Grafiteria, 1500 zł

Co ciekawe, nie reklamowały konkretnych przedstawień, ale promowały samo zjawisko cyrku jako formy wyjątkowej rozrywki. W latach 70. afisze cyrkowe zamawiało Państwowe Przedsiębiorstwo Desa, wykonywano też reedycje starszych plakatów do sprzedaży zagranicą. Sukces był ogromny, o czym najlepiej świadczy fakt, że synonimem polskiego plakatu poza naszymi rubieżami jest właśnie afisz cyrkowy.

Plakat cyrkowy - gdzie kupić?

Obfitość ówczesnej produkcji spowodowała, że dzisiaj na rodzimym rynku można znaleźć sporo oryginalnych polskich plakatów cyrkowych. Warto kupować zwłaszcza w galeriach wyspecjalizowanych w grafice i sięgać po oryginalne, drukowane w latach 60. i 70. prace najwybitniejszych twórców.

Maciej Urbaniec, "Dziewczyna na monocyklu", 97 x 68 cm
Maciej Urbaniec, "Dziewczyna na monocyklu", 97 x 68 cm, PRO3 Gallery, PRO3LL.COM, 190 zł

Są naprawdę piękne i tanie - za oryginalny plakat zapłacimy zwykle nie więcej niż kilkaset złotych. A dzięki niemu sprawimy, że nasze wnętrza staną się bardziej radosne. I to nieprawda, że afisze cyrkowe nadają się tylko do pokojów dziecięcych. Dobra grafika świetnie odnajdzie się także w reprezentacyjnym salonie. Pamiętajmy bowiem, że wieszając taki plakat, zapraszamy do domu sztukę w najlepszym wydaniu.