Porcelana Lladró zachwyca nie tylko swoją formą, ale również pielęgnowanym od dekad rzemiosłem. Dbałość o każdy detal sprawia, że marka jest niepowtarzalna w skali światowej.

Nowa przestrzeń spotkań z porcelaną - showroom na Pięknej 20

Hiszpańska marka Lladró otwiera nowy salon flagowy w Warszawie przy ul. Pięknej 20. Znana dziś na całym świecie firma oferuje swoje wyroby w ponad 120 krajach i w ponad 1200 punktach sprzedaży, do których dołącza showroom warszawski. Dostępne są w nim przedmioty reprezentujące różnorodność stylistyczną marki: począwszy od klasycznych figur odwołujących się do świata emocji, przez nawiązujące do tradycji serie limitowane, na designerskich obiektach i oświetleniu kończąc. Marka Lladró przez siedem dekad funkcjonowania wykształciła własny język rozpoznawalny na całym świecie. Choć wśród europejskich wytwórni istnieją inne o dłuższej tradycji, jak Meissen czy Sèvres, to właśnie ta stosunkowo młoda firma zwraca uwagę charakterystycznym stylem.  

Rewolucja wypalania i magia pasteli

Początek firmy sięga 1953 roku, kiedy to bracia Juan, José i Vicente Lladró zaczęli tworzyć pierwsze eksperymentalne prace w piecu mauretańskim, który znajdował się w ich rodzinnym domu w Almàssera w Walencji. Wkrótce ich produkty, starannie wykonane i pełne swoistego uroku, zaczęły przyciągać uwagę. Już wtedy porcelana Lladró, inspirowana urodą obiektów powstających w najznamienitszych europejskich manufakturach, odznaczała się obecnym i dziś precyzyjnym modelowaniem detali i opracowaniem faktur.

Nie bez znaczenia dla tworzenia się stylu marki były także aspekty technologiczne. Rewolucyjna metoda pojedynczego wypalania zastąpiła proces trójetapowy, co z kolei wpłynęło na charakterystyczną pastelową paletę barw.

Kolekcję Guest zaprojektował słynny designer Jaime Hayon. Różne wersje kolorystyczne figur, od delikatnych pastelowych po intensywne odcienie i egzemplarze limitowane zdobione autorskimi dekoracjami, umożliwiają stworzenie niezliczonych wariantów kompozycyjnych.

Limitowane serie i inspiracje z całego świata

Tematyka prac sygnowanych przez Lladró, wykraczająca poza oczywisty dla porcelany obszar kultury stołu, jest szeroka, czego przykładem są figury inspirowane światem emocji czy przyrody. Liczne serie - w tym także limitowane - nawiązują wprost do bogatego uniwersum wierzeń z różnych regionów świata oraz kultur, z mocnym akcentem na rodzimą, hiszpańską („Don Kichot” stanowi część stałej kolekcji Ermitażu).

Soul Rider to strażnik natury wystawionej na niebezpieczeństwo. Ta porcelanowa kreacja jest autorstwa Dulka, światowej sławy twórcy murali.

Polski akcent w świecie Lladró - kolekcja „Kawki”

Jedną z wartości marki jest dialog ze współczesnymi trendami. Ten niezwykle szeroki i zróżnicowany obszar inspiracji przekłada się na współpracę ze słynnymi designerami i twórcami, takimi jak m.in. Jaime Hayon, Paul Smith, Rolito, Gary Baseman czy Marcel Wanders, z których każdy nadał obiektom z porcelany osobisty, artystyczny rys. Do ich grona dołączyła również niezwykle zdolna polska projektantka Aleksandra Żeromska, która stworzyła porcelanowy zestaw „Kawki”. W skład kolekcji wchodzi czajnik, cukiernica, dwie filiżanki, miseczka oraz podstawka pod jajko inspirowane fauną i florą oraz słowiańskim folklorem.

Polska projektantka Aleksandra Żeromska, autorka zestawu „Kawki”.
Projekt Aleksandry Żeromskiej. Nazwa kolekcji „Kawki” może oznaczać zarówno „małe kawy”, jak i gatunek ptaka.

Lladró - więcej niż dekoracja

Mimo różnic stylistycznych każdego projektanta obiekty są wyjątkowe i niepowtarzalne, a efekt końcowy jest dziełem zespołu ekspertów i rzemieślników. To oni dbają, by wizja projektanta „przetłumaczona” została, przy użyciu podstawowych składników masy porcelanowej i ręcznej pracy, na przedmiot artystyczny. Naturalne surowce (kaolin, skaleń i kwarc) pochodzą głównie z Hiszpanii, co oznacza, że marka może poszczycić się zrównoważonym podejściem do procesu produkcji. Jedyne w swoim rodzaju wyroby wykonywane są w hiszpańskiej Walencji - w jedynej fabryce tej marki na świecie.

Żyrandol Soft Blown to projekt Nichetto Studio. Lampa składa się z porcelanowych „balonów” o różnych fakturach i kolorach.

Salon flagowy Lladró w Warszawie, znajdujący się w przestrzeniach budynku będącego siedzibą KNF (HRA Architekci) i ulokowany w sąsiedztwie innych butików oferujących przedmioty z porcelany i szkła oraz stylowe dodatki do wnętrz, został pomyślany jako showroom i miejsce spotkań, w którym możliwy jest zakup porcelanowych wyrobów Lladró.

Kolekcja Fierce Portraits przenosi tradycyjną sztukę afrykańskich masek plemiennych do świata porcelany. Dekoracje wyróżnia eleganckie zestawienie bieli, czerni i złota. Maski mają haczyki do zawieszenia na ścianie oraz podpórki do postawienia na stole.

Więcej informacji na: lladro-polska.pl

 

Autor
Design, tradycja i magia detalu. Poznaj świat porcelany Lladró
Monika Utnik
Dziennikarka, wieloletnia redaktorka pism wnętrzarskich, absolwentka polonistyki i italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autorka książek dla dzieci. Zadebiutowała...