Warsaw Home to ewenement na światową skalę. Żadne inne wydarzenie w świecie designu i wyposażenia wnętrz nie rozwija się tak szybko i spektakularnie. Już w tej chwili można nazwać je najważniejszym branżowym wydarzeniem w Europie Środkowo-Wschodniej. Statystyki wskazują, że targi o takiej sile z roku na rok będą przyciągać coraz więcej ważnych wystawców i coraz więcej gości. O Warsaw Home w 2016 roku można było powiedzieć, że to next big thing. Dziś stało się to rzeczywistością.

Warsaw Home to stosunkowo nowe wydarzenie w świecie wyposażenia wnętrz i designu. Premiera targów przypadła na 2016 rok, a w październiku 2018 roku odbędzie się ich trzecia edycja. Jednak w tym krótkim czasie stało się najważniejszą biznesową platformą w kraju i w Europie Środkowo -Wschodniej. Odniosły wielki sukces, zdecydowanie wykraczający poza granice kraju i regionu. Żadne inne wydarzenie targowe w tej branży na świecie nie rozwija się tak intensywnie i nie wykorzystuje równie skutecznie dobrego czasu dla designu.

Powierzchnia wystawiennicza zwiększa się skokowo, aż pięciokrotnie - od 24 tys. w 2016 roku do 120 tys. mkw. w 2018! To samo dotyczy liczby wystawców: 150 w 2016 r., 400 w 2017 r. i - według prognoz - ponad 600 w 2018 roku. Zeszłoroczną edycję targów odwiedziło 64 tys. osób, szacunki na 2018 rok wskazują liczbę 90 tys. Targi notują duży udział profesjonalistów i gości z zagranicy (29 proc. w 2017, według prognoz w 2018 roku będzie ich aż 37 proc.)*.

Możemy się porównywać

Warsaw Home rozwija się intensywniej niż organizowane od 2005 roku targi Saloni WorldWide w Moskwie i istniejące również od 2016 roku Salone del Mobile. Shanghai*. Możliwości regionu, wizja i energia organizatorów powodują, że już teraz można je porównywać z największymi i najważniejszymi targami na świecie i w Europie - iSaloni del Mobile w Mediolanie oraz IMM w Kolonii.

Najsławniejsze i najbardziej prestiżowe targi mediolańskie, których premiera przypada na rok 1961, w trakcie edycji 2018 przyjęły 1841 wystawców na 230 tys. mkw. (przy rekordowej liczbie zwiedzających – 435 tys. osób). Mające za sobą prawie 70 lat tradycji, organizowane od 1949 roku targi w Kolonii w 2018 zgromadziły 1282 wystawców na powierzchni 270 mkw. i zanotowały 125 tys. odwiedzających. To liczby oczywiście wyższe, ale porównywalne ze statystykami targów Warsaw Home, które osiągnęły swoje wyniki w zaledwie 3 lata.

Wielki potencjał, wielki sukces

Twórczyni Warsaw Home, Kasia Ptak, od razu planowała i organizowała targi nie z myślą o rynku lokalnym, ale międzynarodowym. Lokalizacja, Nadarzyn pod Warszawą, dała więcej możliwości niż inne miejsca w Polsce. Warszawa ze swoim międzynarodowym lotniskiem i szybkimi połączeniami z całym światem jest doskonałym celem podróży, ze swoją ogromną i zróżnicowaną bazą hotelową i dodatkowymi atrakcjami. Z centrum miasta na targi można dotrzeć w czasie krótszym niż pół godziny, a organizatorzy dbają o sprawną komunikację dla wszystkich gości.

Miasto rozwija się w wyjątkowy sposób - w dwumilionowej Warszawie w 2016 roku sprzedano 24 tys. mieszkań, więcej niż w Londynie z ośmioma milionami mieszkańców! Nowoczesne, ogromne hale wystawiennicze Ptak Expo, w których organizowane są Warsaw Home, spełniają najwyższe standardy targowe. Wystawcy mają do dyspozycji przestrzeń, którą mogą dowolnie, w ciekawy sposób wykorzystać, wraz z pełnym potrzebnym zapleczem technicznym. Goście - szereg atrakcji, punktów informacyjnych i gastronomicznych i dostęp do najlepszych marek i produktów z całego świata.

Najlepsze marki, najlepsza promocja

Warsaw Home od początku przyciągały nie tylko polskich producentów, choć ich obecność to istotna wartość targów. Warsaw Home promują polską produkcję meblową i zwiększają rozpoznawalność poszczególnych polskich marek, ale też całego kraju, który - o czym nie każdy wie, zwłaszcza poza naszymi granicami – jest czwartym w Europie producentem i trzecim krajem pod względem wielkości eksportu mebli*. Na targach można było od początku zobaczyć największe światowe marki i najlepszy design, a z każdą kolejną edycją przybywa międzynarodowych producentów, którzy prezentują tu swoje nowości.

Głośne nazwiska

Od pierwszej edycji targom towarzyszyły debaty, prelekcje i dodatkowe wydarzenia, skierowane zarówno do amatorów, jak i do branży. Gwiazdami Warsaw Home są najwięksi architekci i projektanci*. Karim Rashid już dwukrotnie był gościem warszawskich targów, a jego wykład za każdym razem zgromadził tłumy. W tym roku pojawi się na nich m.in. Tom Dixon, Stefano Giovannoni i Nika Zupanc.

Kogo jeszcze spotkamy na tegorocznych targach? Oto lista najbardziej cenionych designerów!

Wiesław Bartkowski - projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Kierownik studiów podyplomowych Creative Coding oferowanych w Warszawie przez School of Form. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Zajmuje się “fizycznością programowania”. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją. Naukowo zajmuje się complex systems, symuluje komputerowo i analizuje systemy techno–społeczne.

Giulio Cappellini - architekt i projektant. Według magazynu „Time” jeden z dziesięciu najważniejszych, światowych trendseterów w dziedzinie mody i wzornictwa, a także główny ambasador włoskiego wzornictwa na świecie. Projektant i Art Director we własnej marce Cappellini, dyrektor artystyczny w firmie Ceramica Flaminia, profesor wykładający na wielu wydziałach projektowania i architektury na całym świecie. Wiele produktów Cappellini można znaleźć w stałych kolekcjach najważniejszych muzeów sztuki współczesnej.

Tom Dixon - uznany brytyjski designer i projektant wnętrz. Twórca autorskiej marki Tom Dixon, mającej w swojej ofercie lampy, meble i akcesoria. Jego prace eksponowane są w muzeach na całym świecie – między innymi w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Victoria and Albert Museum w Londynie czy Centre Georges Pompidou w Paryżu. Za swoje osiągnięcia otrzymał Order Imperium Brytyjskiego. Dzięki współpracy z firmą Adidas podbija także świat mody.

Michał Drożdż - Dyrektor ds. Strategii Produktowej Ceramiki Paradyż. Pracując dla firm z różnych branż nadzorował i odpowiadał za rozwój ponad trzech tysięcy produktów – od koncepcji, przez wzornictwo i konstrukcję, do produkcji i urynkowienia. Równocześnie odpowiadał za powstanie unikatowych projektów procesów organizacyjnych, co zostało potwierdzone główną nagrodą w konkursie DME AWARD organizowanym przez Design Management Europe. Jest autorem licznych artykułów do prasy branżowej i wykładowcą studiów Total Design Management Instytutu Wzornictwa przemysłowego i Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej.

Maja Ganszyniec - projektantka o kompleksowym podejściu do procesu projektowania. Przez ostatnie dziesięć lat tworzyła projekty m.in. dla takich marek jak: IKEA, Leroy Merlin, Amica, Mothercare, Orange, Dupont, Camper, Comforty, PayPass, Touchideas, Bellamy. Jej prace były prezentowane na wystawach w Mediolanie, Amsterdamie, Berlinie i Londynie. Długofalowa współpraca artystki z Touchideas zaowocowało nagrodą Red Dot, przyznaną za projekt opakowań piwa Łomża Niepasteryzowane. Projektantka mieszkając w Mediolanie, pracowała również dla Atelier Mendini i Studio di Architettura Luca Scacchetti.

Stefano Giovannoni - włoski projektant, znany przede wszystkim ze współpracy z kultową marką Alessi. Jego projekty obejmują szerokie spektrum produktów – od telefonów komórkowych, tabletów, czy zegarków, poprzez skutery, samochody i wózki dziecięce, aż po urządzenia kuchenne i artykuły sanitarne. Giovannoni ma na swoim koncie również śmiałe biznesowo–kreatywne przedsięwzięcia – dwa lata temu zadebiutowała jego autorska marka Queboo - sprzedawana wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego, łącząca znakomity design z przystępną ceną produktów.

Michał Głowacki - partner biznesowy Metaphor. Współautor strategii rozwoju marek Skoda, Seat, Audi, VW oraz Hyundai na rynku polskim oraz fuzji największych motoryzacyjnych firm również na rynku polskim - Skoda Auto Polska oraz Kulczyk Tradex. Wspierał rozwój oferty VW Banku na rynku lokalnym. Odpowiadał za obszar technologiczny w digitalizacji marki Skoda na rynku polskim. Przez ostatnie lata odpowiadał za projektowanie i wdrożenia systemów ofertowania klientów oraz automatyzację zbierania danych osobowych dla grupy VW oraz grupy Hyundai.

Róża Janusz - absolwentka School of Form na wydziale Industrial Design. Autorka projektu opakowań, które rosną. Laureatka konkursu Make Me! Jej prace wystawiano m.in. na London Design Week i FachPack Bayern Design. Materiał, który rośnie znajduje się m.in. w zasobach biblioteki materiałów Material ConneXion w Nowym Jorku.

Ilkka Kaikuvuo to współzałożyciel marki Framery. Jako Szef Zespołu Rozwoju fińskiej marki pracuje nad innowacjami pomysłami biznesowymi. Kaikuvuo posiada duże doświadczenie w badaniach, branży software, a także eCommerce. Zanim dołączył do Framery, był prezesem Surveypal, globalnej firmy SaaS (Software as a Service), specjalizującej się w zarządzaniu opiniami na temat firm. Ilkka ma na koncie niejedną innowację - jedną z najważniejszych jest nowoczesna budka telefoniczna. Jest również mocno zaangażowany w start-upy: od tworzących algorytmy do dostarczających wysokiej klasy rozwiązania software/hardware. Piotr Kalinowski to nagradzany architekt wnętrz, znany z projektowania hoteli oraz przestrzeni pracy. Od wielu lat projektuje dla takich marek jak Novotel, Mercure, Hilton czy MGallery, ale także dla butikowych hoteli i restauracji czy biur dynamicznych start-upów z branży technologicznej. Pracował z inwestorami z Polski, Wielkiej Brytanii, Kataru czy Bałkanów. Wraz z zespołem projektowym otrzymał m.in. takie nagrody jak International Property Award 2016/2017 i Srebrny Medal A’Design Award.

Eero Koivisto - wielokrotnie nagradzany, szwedzki projektant. W 1995 roku wraz z Mårtenem Claessonem i Olą Rune założył firmę Claesson Koivisto Rune. Firma ta stała się uznanym na całym świecie biurem projektowym, działającym zarówno w obszarze architektury, jak i designu. Claesson Koivisto Rune otrzymała szereg międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in.: American Good Design Awards, Designpreis Deutschland, Designer of the Year 2011 i Furniture of the Year 2012 (Elle Deco Sweden), Red Dot Design - Best of the Best 2014. W 2015 roku firma otrzymała także prestiżową nagrodę Bruno Mathsson - najwyższe wyróżnienie w projektowaniu mebli w Szwecji i w regionie skandynawskim.

Robert Konieczny - architekt, szef powstałego w 1999 roku biura KWK Promes. Od 2012 roku niezależny ekspert Fundacji Miesa van der Rohe, ośmiokrotnie nominowany do Nagrody im. Miesa van der Rohe. W 2016 roku opracowany przez KWK Promes projekt Muzeum Narodowego – Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie został uznany za Najlepszy Budynek Świata 2016 w międzynarodowym konkursie World Architecture Festival. Ten sam projekt zdobył również tytuł Najlepszej Przestrzeni Publicznej Europy w konkursie European Prize for Urban Public Space przyznawanym przez Centrum Kultury Współczesnej w Barcelonie. Najnowszym wyróżnieniem dla projektanta jest tytuł Najlepszego Domu Świata dla Arki Koniecznego w ogólnoświatowym konkursie Wallpaper Design 2017.

Krystian Kowalski - projektant i założyciel pracowni projektowej Krystian Kowalski Industrial Design Studio. Absolwent wydziału Design Product Royal College of Art w Londynie oraz wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Łączy wizje artystyczne z projektowaniem przemysłowym. Koncentruje się na tworzeniu całościowych i trwałych rozwiązań. Prototypy odzwierciedlające jego odważne pomysły wykonuje we własnej modelarni.

Krzysztof Kubasek - projektant wzornictwa przemysłowego, założyciel pracowni Kubasek Studio. Projektuje roboty społeczne poprawiające jakość życia ludzi - m.in. w firmie Flash Robotics w Schenzhen pracuje nad innowacyjnym rozwiązaniem robota Emys do nauki języków obcych dla dzieci. Autor pracy doktorskiej w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu . - Alternatywny projekt produktu wzorniczego wspomagany indeksem ekologicznym.

Przemysław Mac Stopa - architekt, członek IIDA oraz SARP. Założyciel oraz główny projektant Massive Design - wielokrotnie nagradzanej pracowni architektonicznej specjalizującej się w projektowaniu korporacyjnych układów funkcjonalnych, wnętrz biurowych i publicznych, a także form przemysłowych. Do klientów Massive Design należą między innymi Google, Coca-Cola, Samsung, BMW, GlaxoSmithKline, Unilever, Pernod Ricard, Cargill, Mondelez (Kraft Foods), Mars, IBM, Deloitte, Bacardi-Martini, Lloyd’s, Credit Suisse, PwC, Legg Mason oraz EY. Mac Stopa znany jest z nowoczesnych, innowacyjnych i niekonwencjonalnych wnętrz, które odzwierciedlają wizerunek korporacji oraz stwarzają komfortową przestrzeń do pracy.

Jacek Majewski - współzałożyciel Tylko – e-commercu, który zajmuje się bezpośrednią sprzedażą regałów produkowanych na wymiar i dopasowanych do potrzeb klienta. Jacek zarządza w Tylko marketingiem, marką i stroną e-commercową. Jest również założycielem studia brandingowego Super Super. Ukończył zarządzanie na Uniwersytecie Warszawskim. Massimo Buster Minale – londyński architekt i projektant form przemysłowych. W 2012 roku wprowadził na rynek markę Buster + Punch. Zdobywał doświadczenie, pracując w firmach Foster & Partners, Richard Rogers oraz we własnej agencji Minale + Mann. Pozycję na rynku wypracował sobie dzięki precyzyjnie wykonywanemu oświetleniu i przedmiotom utrzymanym w pięknej stylistyce. Poza pasją do tworzenia wyjątkowych i jednocześnie osiągalnych produktów, uwielbia również motocykle, metaloplastykę i muzykę.

Malwina Mrówczyńska - członek zespołu projektowego MyHand, w którym pełni rolę użytkownika produktu. Zajmuje się testowaniem kolejnych wersji zamienników protezy ręki, projektowanych specjalnie dla niej - wszystkie egzemplarze są wykonywane w technologii druku 3D. Z zawodu finansistka.

Kacper Nosarzewski - partner w firmie 4CF i członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Doradza w dziedzinie foresightu strategicznego przedsiębiorstwom oraz instytucjom międzynarodowym, takim jak UNESCO i UNDP. Prowadził projekty z dziedziny analizy trendów i planowania strategicznego m.in. polskich marek konsumenckich, cywilnych i wojskowych agencji rządowych w Polsce, Holandii, Brazylii i Norwegii. Wykłada foresight strategiczny na Akademii Marynarki Wojennej. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, alumnus Rockefeller Foundation Bellagio Programme. Jonas Pettersson jest współzałożycielem, CEO i głównym strategiem interdyscyplinarnego studia projektowego Form Us With Love. Wspólnie z klientami dąży do realnych zmian, autentycznych wartości. Oprócz pracy z zespołem lubi także dzielić się swoim spojrzeniem na design i doświadczeniem w biznesie zarówno z młodymi firmami, jak i branżowymi liderami.

Tomek Rygalik - projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Od 2008 roku prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. W 2012 roku razem z partnerką, projektantką Gosią Rygalik założył Studio Rygalik. Współpracuje m.in. z Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Od 2010 roku pełni funkcję dyrektora kreatywnego czołowych polskich marek meblowych, jak Comforty i Paged. Realizuje wiele projektów dla instytucji kultury m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Teatru Wielkiego — Opery Narodowej, Muzeum Historii Żydów Polskich, BOZAR, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Narodowego, Instytutów Kultury Polskiej. W 2011 był architektem polskiej prezydencji w Radzie UE.

Jakub Szczęsny - architekt pracujący na granicy dziedzin związanych z kształtowaniem przestrzeni i wpływaniem na jej wykorzystanie, dlatego wiele z jego projektów, od instalacji w przestrzeniach publicznych, poprzez wnętrza, po budynki i zespoły kubaturowe łączy projektowanie z programowaniem funkcji. W ramach prowadzonej przez niego pracowni SZCZ powstają projekty bazujące na analizie kontekstu, zwłaszcza społecznego i klimatycznego. Szczęsny jest pierwszym polskim architektem, którego projekt, Dom Kereta włączono do stałej kolekcji MoMA w Nowym Jorku. Najnowsze projekty to plac Gustawa Zielińskiego w Astanie, zespół Implant na warszawskiej Woli, wnętrza BioBazaru w Warszawie i płaszcz dla marki AURA.

Nikodem Szpunar - projektant mebli. Zajmuje się tworzeniem wzorów mebli oraz elementów wyposażenia wnętrz, zarówno na rynek kontraktowy, jak i domowy. Współpracuje z markami meblowymi, agencjami kreatywnymi jak również instytucjami kultury przy ekspozycjach, wystawach i projektach z pogranicza sztuki. Był nagradzany między innymi w konkursach Make me!, Must Have, Dobry Wzór czy japońskim IFDA. Jego projekty można oglądać na międzynarodowych targach, wystawach i wydarzeniach branżowych – od Berlina, Mediolanu i Londynu po Nowy Jork, Hongkong i Asahikawę na wyspie Hokaido

dr Anna Vonhausen - Członek Zarządu i Dyrektor Kreatywna polskiej marki VANK. Projektantka, doktor Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Autorka wielu publikacji o architekturze i designie. Fotel VANK_WOODI, który zaprojektowała, w 2012 roku nagrodzony został statuetką Red Dot Design Award. Współautorka sukcesu biurka VANK_MOVE i VANK_WALL, które otrzymały nagrodę IF Design Award 2016 oraz fotela VANK_V6 uhonorowanego nagrodami IF Design Award 2018 oraz MUST HAVE 2018.

Anna Wróblewska - założycielka Metaphor, partner i szef Concordia Design Consulting. Jedna z pierwszych w Polsce konsultantek Innovation & Design Management, zajmujących się budowaniem strategii firm i marek, rozwojem oraz wdrażaniem nowych produktów i usług, a także usprawnianiem pracy zespołów projektowych w oparciu o autorską koncepcję łączenia kilku metodologii, m.in.: design management, design thinking, user experience, service design, coaching w branży wyposażenia wnętrz, fashion, FMCG, IT oraz dla organizacji, instytucji rządowych i pozarządowych. Autorka i kierowniczka merytoryczna pierwszych w Polsce studiów podyplomowych „Zarządzanie innowacją. Design Management” na Uniwersytecie SWPS. Wykładowca w School of Form.

Oskar Zięta - uznany na świecie polski projektant, z zawodu architekt. Założone przez niego transdyscyplinarne studio projektowo-badawcze Zieta Prozessdesign zajmuje się rozwojem własnych, przyrostowych, dopasowanych i ultralekkich technologii stabilizacji: FiDU i 3+ oraz ich zastosowaniem w nowoczesnej architekturze, inżynierii i designie. Prostota i innowacyjność projektów Oskara Zięty zapewniły mu liczne nagrody i uznanie. Artysta zdobył między innymi: Red Dot Design Award, Schweizer Design Preis, Nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa (German Design Council Prize, 2009), MUST HAVE Design Łódź czy Audi Mentor Prize. Projekty Zięty znajdują się m. in. w zbiorach: Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Miedzi w Legnicy, Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum für Gestaltung w Zurychu.

Nika Zupanc - słoweńska projektantka, w ostatnich latach jedna z najciekawszych artystek, współpracująca z najbardziej liczącymi się na świecie firmami z branży wyposażenia wnętrz. Podczas tegorocznego Milan Design Week prace projektantki można było zobaczyć pośród produktów takich marek jak Scarlet Splendour, Point, Ghidini 1961, Rossana Orlandi, Qeeboo czy Moooi. Zupanc jest autorką nie tylko produktów wyposażenia wnętrz, ale także nieszablonowych instalacji i wnętrz, np. "Room Of One's Own" na wystawie domu mody Dior „Esprit Dior, Miss Dior” w Grand Palais.

Skalę i siłę wydarzenia zauważają i doceniają prestiżowe międzynarodowe organizacje - od tegorocznej edycji partnerem Warsaw Home jest największa na świecie platforma wyposażenia wnętrz Architonic. Intensywny rozwój targów pokazuje, jak bardzo takie wydarzenie było potrzebne w naszym regionie. Warsaw Home łączą przedsiębiorców ze Wschodu i Zachodu i stale zwiększają swój zasięg działania. To obowiązkowa pozycja w kalendarzu profesjonalistów i osób zainteresowanych wyposażeniem wnętrz i kochających design. Warto być częścią tego niezwykłego wydarzenia, nie ominąć żadnych możliwości i nie stracić żadnych szans.