Większość Polaków jest zadowolonych z poziomu wygody ich mieszkań i domów - wynika z raportu przeprowadzonego przez serwis Homebook.pl. Co cenimy w naszych czterech kątach , a co najmocniej nas irytuje?

Architekci wnętrz często podkreślają, że ich zadaniem jest zaprojektowanie przestrzeni zarówno estetycznej, jak i funkcjonalnej. Obie wartości są przez nich traktowane na równi. Platforma wnętrzarska Homebook.pl sprawdziła jakie z danie na ten temat mają sami mieszkańcy.

W przeprowadzonym w trzecim kwartale badaniu wzięło udział 660 ankietowanych. Według wyników, Polacy najbardziej lubią w swoim domu styl, w którym został zaaranżowany (42%) i to właśnie do niego przywiązują największą wagę. Następne w kolejności są: funkcjonalność (28%), kolorystyka (13%) , sentymentalne pamiątki (9%).

Polacy, dzięki swej kulturze, przez lata byli postrzegani jako naród lubiący dużo dekoracji we wnętrzach. Raport Homebook.pl pokazał jednak bardzo ciekawą tendencję, w której aż 20% badanych zrezygnowało z ozdób na rzecz modnego minimalizmu, a pozostałe grupy badanych wskazały, że dobrze czują się w otoczeniu roślin (47%), sztuki (40%) i porcelanowych figurek (7%). 

Komfort, jako punkt odniesienia

Tak, jak projektanci często mówią o „funkcjonalności” wnętrz , tak mieszkańcy z równą intensywnością wspominają o „komforcie”. Komfortowe powinno być: łóżko, miejsce wspólnych posiłków, strefa pracy itd . Zaskakujące, że tak modna obecnie wartość, którą stawiamy na piedestał w domowych aranżacjach, ma niedługi rodowód.

Słowo „ komfortowy ” zaczęło oznaczać „wygodny” w XVIII wieku, wraz z rozwojem mieszczaństwa. Dopiero, gdy podstawowe warunki życiowe zostały zapewnione, ludzie poczuli konieczność stworzenia specjalnego słowa, które odzwierciedlałoby ich potrzeby. Dziś wiemy, że komfort we wnętrzu to podstawa , lecz ile polskich gospodarstw domowych żyje w taki sposób?

Jak wynika z badania Homebook.pl, ponad połowa ankietowanych jest zadowolona z poziomu wygody domów, ale wciąż widzi pole do poprawy. Zdecydowanie mniej, bo 22 % badanych uważa, że musi wiele zmienić, aby żyć komfortowo. Z kolei 20% doskonale wypoczywa w swoich domostwach i chwali przemyślane rozwiązania, które są w nich obecne. Natomiast tylko 2% ankietowanych deklaruje, że wygoda w mieszkaniu nie jest ważna.

Trud okiełznania przestrzeni

Aranżacja domu nie należy do prostych zadań. Badanie Homebook.pl pokazuje, że największą trudność w stworzeniu funkcjonalnych rozwiązań sprawia nam kuchnia (54%), a następnie: salon (16%), łazienka, której najczęstszym ograniczeniem jest jej wielkość (12%), przedpokój (6%) i pokój dla dziecka (4%).

Co najbardziej irytuje Polaków w ich domach? Większość z nas (39%) denerwują nieustawne pomieszczenia, które ciężko zaaranżować według potrzeb. Nieco mniej osób jest niezadowolonych ze swoich kuchni, a konkretnie z niewystarczającej przestrzeni roboczej (27%).

Uciążliwe są również błędy w wykonaniu lub konstrukcji budynku (22%). Wśród częstych odpowiedzi wskazywane są m.in. nieatrakcyjne meble i dekoracje (17%), nietrwałe materiały wykończeniowe (14%) czy obecność wanny zamiast prysznica lub odwrotnie (13%) . Wszechobecne w PRL meblościanki nie cieszą się dzisiaj popularnością. Tylko 0,5% preferuje ten typ mebli. Niemal na równi są wybierane meble modułowe (44%) z zabudową pod wymiar (43%).

Badania pokazują przekonanie Polaków, współczesne meble są bardziej funkcjonalne niż dawniej - taką odpowiedź zaznaczyło 76% badanych. Ich zdaniem użyteczne meble pochodzą ze Skandynawii (43%), Polski (16%) i Włoch (4%).

Producenci, analizując potrzeby klientów, poszukują złotego środka między atrakcyjnym wzornictwem a wygodnymi rozwiązaniami. Aż dla 90% badanych meble powinny być zarówno ładne i komfortowe w użytkowaniu. Natomiast 8% podczas zakupów zwraca uwagę tylko na funkcjonalność produktów, a dla 2% mieszkańców liczy się wyłącznie ich wygląd.

Raczej nie kupujemy mebli spontanicznie. Polacy poszukują inspiracji przez cały rok, a nie tylko w momencie zakupu mieszkania lub pojawienia się pomysłu na remont. W sieci istnieje wiele społeczności skupionych wokół tematyki wnętrz - np. Homebook.pl gromadzi w mediach społecznościowych ok. 2 mln. użytkowników.

Osoby należące do tych grup nie tylko inspirują się realizacjami biur projektowych, ale też chwalą się zdjęciami własnych domów - pięknych i wygodnych. A jest z czego być dumnym. 

W badaniu wzięło udział 660 ankietowanych: 91% kobiet, 9% mężczyzn, w tym 36% z miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Badanie zostało opracowane w listopadzie 2018 r. wśród użytkowników serwisu Homebook.pl . W raporcie i infografice zostały podane najczęściej zaznaczane odpowiedzi. Część pytań ankiety było wielokrotne go wyboru.