Wykorzystanie usługi home stagingu wydaje się być nieocenione przy przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Czy rzeczywiście metamorfoza mieszkania przed jego wystawieniem na rynek podniesie jego wartość i skróci transakcję o połowę?

Czym jest home staging?

Home staging to w Polsce stosunkowo nowy termin używany w kontekście urządzania domów i mieszkań. Na czym właściwie polega? Staging z języka angielskiego oznacza inscenizację, reżyserię co w nawiązaniu do aranżacji przestrzeni oznacza po prostu przygotowanie odpowiedniej scenografii, która sprzyja sprzedaży nieruchomości.

Wszyscy doskonale wiemy, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. W przypadku sprzedaży i wynajmu nieruchomości pierwsze spojrzenie potencjalnego klienta na dane wnętrze decyduje nie tylko o jego chęci zamieszkania w nim, ale również o cenie, jaką jest on gotów za nie zapłacić. To właśnie wydaje się być clue powstania home stagingu. Niekiedy niewielka, budżetowa metamorfoza wnętrza może przyciągnąć większą grupę zainteresowanych, a także znacznie wpłynąć na cenę ostateczną.

Jakie prace obejmuje home staging? Wszystko zależy od obecnego stanu nieruchomości. Niekiedy wystarczy zadbać tylko o detale jak na przykład przytulne tkaniny, obrazki ścienne czy nastrojowe oświetlenie. W przypadku bardziej wymagających przestrzeni taka metamorfoza może zakończyć się nawet poważnym remontem lub zmianą układu funkcjonalnego pomieszczeń. Należy jednak pamiętać o tym, że celem tych zmian jest potencjalny zysk i szybsza finalizacja sprzedaży lub wynajmu, więc każda metamorfoza wnętrza powinna być dokładnie obliczona.

Oprócz wystroju wnętrza home stager powinien przypilnować, aby wszelkie usterki znajdujące się w mieszkaniu zostały naprawione, a przestrzeń dokładnie uprzątnięta i uporządkowana. Czyste, schludne i estetyczne wnętrze uwiecznione na profesjonalnych fotografiach to już połowa sukcesu!

Czy home staging się opłaca? Ile kosztuje usługa home stagera?

Termin home stagingu znany był w Stanach Zjednoczonych już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W naszym kraju to usługa raczkująca, która z roku na rok przybiera na sile. Wszystko za sprawą zalet, jakie niesie za sobą metamorfoza wnętrza przed wynajmem lub sprzedażą. Dzięki stworzeniu neutralnego i estetycznego wnętrza bez spersonalizowanych dodatków, czystego  i zgodnego z panującymi trendami możemy sprzedać lub wynająć naszą nieruchomość minimum 10 procent drożej od ceny rynkowej i średnio o połowę szybciej!

Jak krok po kroku wygląda usługa home stagera? Na początku profesjonalista odwiedzi naszą nieruchomość by sporządzić pomiary, wykonać zdjęcia i poznać zalety danego miejsca. Jego praca to nie tylko zwiększenie atrakcyjności lokalu, ale przede wszystkim gra na emocjach przyszłych właścicieli. Wspólnie ustalicie więc plan czekających Was zmian, a home stager sporządzi odpowiedni raport wraz z kosztorysem. Sprzedaż mieszkania z zyskiem zacznie się bowiem od poczynienia odpowiednich inwestycji. Na metamorfozę wnętrza inwestor wyda średnio 1,5 % wartości mieszkania. Za jednorazową konsultację z profesjonalnym home stagerem zapłacimy około 300 złotych. Możliwe są również pakiety rozbudowane, w których home stager towarzyszy właścicielowi w sprzedaży nieruchomości.

Autor
Home staging - czy da się na nim zarobić?
Adrianna Tarnowska
adrianna.tarnowska@czasnawnetrze.pl
Redaktorka, filolożka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku filologia germańska. Prowadzi portal Czas na Wnętrze. Social Media Ninja, dla której Instagram...