Projekty Oivy Toikki to swoisty skandynawski barok, łączący rozmaite inspiracje.

Barok - bogactwo kolorów

Kiedy patrzymy na projekty Oivy Toikki, zachwyca nas wybujałość form i bogactwo kolorów. Trudno uwierzyć, że wyszły spod ręki Fina. Są tak dalekie od surowego, minimalistycznego wzornictwa skandynawskiego, a sam mistrz twierdzi, że jego prace najtrafniej określa słowo: barok.

Toikka zaczynał od ceramiki, ale już jako student Helsińskiego Instytutu Sztuk Przemysłowych próbował przełamać funkcjonalizm przedmiotów wytwarzanych z tego materiału i potraktować go w bardziej rzeźbiarski sposób. Tworzył zabawne, dekorowane figurki ludzi i zwierząt, nawiązujące do sztuki ludowej. Kiedy porzucił ceramikę na rzecz szkła, poczuł wiatr w żaglach. Szkło dawało bowiem duże możliwości eksperymentowania i tworzenia obiektów w mniejszym stopniu użytkowych, w większym zaś artystycznych. Tworzywo można było dowolnie formować, bawić się formami i barwami.

Ptaszarnia Toikki rozrasta się od 1972 roku. Jest w niej już ponad 400 okazów.

Najbardziej znanym efektem tej zabawy są jego Ptaki - niewielkie, cudownie kolorowe figurki, które podbiły serca miłośników designu i sztuki. Oiva Toikka tworzy je od początku lat 70. Wymyślił już ponad 400 modeli, wśród nich: łabędzie, sowy, bażanty, kury, gołębie, kardynały szkarłatne, kuliki, głuszce i wiele innych gatunków z całego świata, ale też wziętych prosto z wyobraźni mistrza. Projektant we współpracy z wykwalifikowanymi rzemieślnikami cały czas tworzy nowe, unikalne egzemplarze, które powstają w hucie szkła Nuutajärvi, najstarszej w Finlandii.

Kultowe szklane ptaki funkcjonują teraz w nowym wcieleniu. Pięć najbardziej znanych okazów zostało zreinterpretowanych przez Magis, stając się zjawiskowymi, poliwęglanowymi lampami, które zadebiutowały w tym roku w Mediolanie. Fot. © Alessandro Paderni.

Forma delikatnych bąbelków 

Ale Toikka ma na swoim koncie także świetne projekty szkła użytkowego, jak kolekcja Kastehelmi. Nazwa ta oznacza krople rosy i poetycko określa oryginalną dekoracją w formie delikatnych bąbelków. Toikka wpadł na jej pomysł, chcąc zatuszować niedokładności w prasowanym szkle powstałe podczas procesu jego wytwarzania. Kolekcja została zaprojektowana w 1964 roku - pierwsze były talerze, potem doszły inne naczynia - ale przetrwała próbę czasu. Iittala wznowiła jej produkcję w 2010 roku, z okazji 50 rocznicy współpracy z Toikką. Projektant inspiracje czerpie z twórczości ludowej, antyku i odległych kultur, ale też z amerykańskiego pop-artu. Wszystko to tworzy jedyną w rodzaju mieszankę, która sprawia, że Toikka jest jednym z największych współczesnych mistrzów sztuki szkła. Tworzy nieprzerwanie od lat 50., a jego projekty trafiają do muzeów oraz kolekcji wielbicieli dobrego designu.