Współpraca Andy’ego Warhola z marką Rosenthal to dowód, że granica między sztuką a przedmiotem użytkowym jest cieniutka i delikatna jak... porcelana.
Czołowa postać amerykańskiego pop-artu - Andy Warhol - w 1980 roku odwiedził fabrykę Rosenthal w Selb. Wizyta zaaranżowana przez dr. Petera Littmanna, menedżera Rosenthal i entuzjastę sztuki współczesnej, okazała się dla Warhola doświadczeniem niezwykle inspirującym - zaowocowała bowiem powstaniem w nowojorskiej „The Factory” portretu Philipa Rosenthala, opartego na zdjęciach wykonanych w Selb Warholowskim polaroidem. W 2002 roku Andy Warhol Foundation udzieliła marce Rosenthal praw do twórczości wizualnej Andy’ego Warhola.
Słynne portrety gwiazd i sław, takich jak Marilyn Monroe, Elvis Presley czy Grace Kelly, oraz obiekty codziennego użytku, jak choćby słynna puszka zupy Campbell’s, przełożone zostały na nowe medium - porcelanę i szkło z kolekcji „Andy Warhol”.
Porcelana i szkło z kolekcji Andy Warhol
Projektanci Rosenthal Studio-Line, adaptując wizualny język Warhola do konkretnych form stworzyli nową jakość. Obiekty z kolekcji to nie tylko wynik translacji charakterystycznych motywów na nowe medium. To też efekt wyboru tych, które najlepiej prezentują się na porcelanie czy szkle. Proces projektowy zakładał pracę zarówno nad formą obiektów, jak i przygotowanie dekoracji, która odpowiadałaby ich kształtowi. Szczególna dbałość o zachowanie odpowiedniego koloru zaowocowała efektem, w którym różnorodność i intensywność barw znajduje optymalne przełożenie na powierzchnię obiektów.
„Andy Warhol Collection” daje możliwość spojrzenia na mniej znaną część działań artysty i obcowania z jego sztuką na co dzień. Wielkim zainteresowaniem koneserów stylu Warhola cieszą się obiekty produkowane w limitowanej liczbie egzemplarzy, jak m.in. „Bucik” czy porcelanowy zegar „Clock Art”, w przypadku których mamy do czynienia z całościową autorską koncepcją. Zegar zwieńczony motywami ptasich głów pokryła dekoracja w kontrastujących barwach. Wyrafinowana forma, nieoczywiste motywy oraz żywa kolorystyka stanowią zaskoczenie dla wielbicieli talentu twórcy, który zasłynął z produkowania sztuki w swojej nowojorskiej „fabryce”.
Podczas gdy w Pop Culture Gallery w Starym Browarze do końca lutego 2026 eksponowana jest wystawa „Andy Warhol. A Kind of Retrospective”, w poznańskim salonie Rosenthal przy ul. Paderewskiego 10 prezentowane są obiekty z porcelany i szkła powstałe w wyniku współpracy Rosenthal i Andy Warhol Foundation!
Kim był Andy Warhol
Amerykański artysta, jeden z głównych przedstawicieli pop-artu, urodził się w 1928 roku. Znany jest głównie z seryjnych kompozycji o wysokim kontraście kolorystycznym, do których używał techniki serigrafii. Powstałe dzięki tej metodzie prace prezentują produkty konsumpcyjne z przeciętnej amerykańskiej lodówki: puszki Coca-Coli czy zupy pomidorowej Campbell oraz przedmioty z życia codziennego, np. maki, banany, pudełka proszku Brillo. Serigrafia umożliwiła Warholowi również odtwarzanie portretów gwiazd kina (Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor), muzyki (Elvis Presley) czy polityki (Mao Zedong, Włodzimierz Lenin). Andy Warhol był uważany za osobę spokojną i nieśmiałą, ale również za wnikliwego obserwatora.



