„Kiedy w modzie tryumfy święci kolor czerwony, ja chcę ubierać się na zielono” - to wyznanie Gae Aulenti świetnie oddaje podejście do życia i tworzenia niezwykłej Włoszki, która była jedną z najważniejszych architektek i projektantek XX wieku.

Początki Gae Aulenti

W czasie, gdy Gae (właściwie Gaetana) Aulenti na początku lat 50. XX wieku, po studiach na wydziale architektury mediolańskiej politechniki, stawiała swoje pierwsze zawodowe kroki, rozpoczynała się właśnie złota era włoskiego projektowania.

Architekturę wybrała na przekór rodzicom, którzy bardzo chcieli, żeby ich córka została miłą dziewczyną z sąsiedztwa. Ale ona miała zupełnie inne plany. Kontestatorska postawa sprawiła, że młoda architektka dołączyła do ruchu Neo Liberty, odrzucającego dokonania takich mistrzów, jak Le Corbusier, Mies van der Rohe czy Walter Gropius, a zwracającego się w stronę rzemiosła i indywidualnej ekspresji.

Gae Aulenti (1927-2012)
Włoska architektka i projektancka. W 1953 roku ukończyła Politecnico di Milano. Zajmowała się architekturą, urbanistyką, wzornictwem przemysłowym, projektowaniem wnętrz, mebli i oświetlenia, a także scenografii teatralnych i ekspozycji muzealnych.

Projekty Gae Aulenti

W swojej praktyce architektonicznej na pierwszym miejscu zawsze stawiała kontekst. Do historii przeszła przede wszystkim jako autorka bardzo udanych renowacji budynków użyteczności publicznej. Największą sławę przyniosło jej spektakularne przekształcenie pochodzącej z 1900 roku stacji kolejowej Beaux Arts Gare d’Orsay w muzeum sztuki francuskiej Musée d’Orsay w 1981 roku.

Wnętrze showroomu Olivetti showroom w Paryżu, 1966/67, fot.dzięki uprzejmości Archivio Gae Aulenti, © RM.

Ale równie ważną częścią jej dorobku są projekty mebli i oświetlenia, które realizowała na zlecenia m.in. Zanotty, Martinelli Luce i Kartella. Większość z tych projektów powstała w latach 60., a niektóre od dawna już są prawdziwymi ikonami, prezentowanymi w najbardziej renomowanych muzeach na świecie. Teraz pokazuje je Vitra Design Museum (Vitra Schaudepot).

Meble z zaprojekowanej dla marki Poltronova serii Locus Solus, 1964, © Vitra Design Museum, fot. Andreas Sütterlin.

Największą gwiazdą jest lampa Pipistrello, z nieco secesyjnym kloszem inspirowanym skrzydłami nietoperza - stąd jej nazwa odnosząca się do nazwy tego zwierzęcia w języku włoskim. Ale świetnie prezentuje się także bardzo nowoczesna lampa King Sun czy seria mebli o mocnej konstrukcji z metalu Locus Solus. Wszystkie ponadczasowe, oryginalne i piękne.

Zaprojektowana dla Kartella lampa King Sun, 1967, © Vitra Design Museum, fot. Andreas Jung.

Zdjęcie otwierające artykuł: Zestaw mebli wypoczynkowych Stringa i lampa Giova, zdjęcie z katalogu Poltronova, 1963, fot. dzięki uprzejmości Archivio Gae Aulenti, © Aldo Ballo.

Autor
Zawsze pod prąd - biografia Gae Aulenti
Małgorzata Stalmierska
Dziennikarka, historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. W Czasie na Wnętrze zajmuje stanowisko sekretarza redakcji. Oaza spokoju od której z daleka bije...