Walter Gropius do historii przeszedł jako twórca nowoczesnej architektury i założyciel Bauhausu. Mało kto jednak wie, ze projektował także meble i inne przedmioty codziennego użytku.
Walter Gropius znany jest przede wszystkim jako wybitny architekt, jeden z czołowych pionierów modernizmu i twórca słynnego weimarskiego Bauhausu - artystyczno - rzemieślniczej uczelni, która powstała w 1919 roku i od razu stała się najważniejszym ośrodkiem kształcącym nowoczesnych projektantów. Jej założyciel rozpowszechniał tam idee funkcjonalizmu, podkreślał wagę czynników społecznych, a także postulował konieczność łączenia techniki ze sztuką.
W Bauhausie propagowano stosownie modułowych elementów, umożliwiających tworzenie rozmaitych kombinacji. Oprócz bezdyskusyjnego wkładu w rozwój nowoczesnego kształcenia projektantów, Walter Gropius pozostawił po sobie wiele przykładów nowoczesnej architektury w duchu funkcjonalizmu, które do dziś inspirują kolejne pokolenia twórców. Ale twórca nie zajmował się tylko samą architekturą. Już w roku 1910 założył własną pracownię, w której oprócz projektów budynków powstawały m.in. wzory tapet czy koncepcje wyposażenia wnętrz, a nawet karoserii samochodowych.
Gropius był także twórcą funkcjonalistycznych mebli. Do swojego dyrektorskiego gabinetu w siedzibie Bauhausu zaprojektował komplet sprzętów, które tworzyły wielofunkcyjny pokój o starannie przemyślanym układzie, podzielonym na strefę do pracy z krzesłem i biurkiem oraz część wypoczynkową, wytyczoną przez kwadratowy dywan. Meble powstały w zgodzie z zasadami geometrycznymi.
Kluczowym elementem projektu biura Gropiusa okazał się fotel F51, wyglądający jak sześcian z wyciętym siedziskiem, który stał się pierwowzorem dla późniejszych kubicznych mebli. W latach 60. XX Gropius wieku nawiązał współpracę z manufakturą Rosenthal w Selb. W 1965 roku zaprojektował dla niej budynek nowej siedziby oraz… serwis porcelanowy.
Produkowany od 1969 roku serwis TAC szybko stał się hitem. Sukces swój zawdzięczał połączeniu prostoty z funkcjonalnością. Kolekcja TAC charakteryzuje się uchwytami o formie opartej na podstawowych bryłach geometrycznych, łagodzonych łagodnymi zaokrągleniami.
Bo i w tym przypadku Gropius starał się wdrożyć zasady swojego stylu, których celem było stworzenie przedmiotu doskonale spełniającego przypisaną mu funkcję, a równocześnie wyróżniającego się estetyką.