Ten gość ze świata designu pokaże Ci zarówno, czym jest tradycyjne rzemiosło, jak i nowoczesne wzornictwo. Czas na kilim!
Kilim Wacław powstaje z przędzy wyrabianej ręcznie przez prząśniczki z Bobowej. Tak uzyskana przędza jest nierównomierna, co daje efekt fakturowy na powierzchni kilimu, zgodny z cepeliowską tradycją tkacką. Praca nad kilimem Wacław marki Splot zaczyna się zatem nie przy krośnie, ale przy kołowrotku - co daje na koniec produkt ze wszech miar rzemieślniczy.
Kilim Wacław - podbija świat dizajnu
Tkany optymistyczną linią kilim Wacław autorstwa Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej dostępny jest w trzech formatach:
- klasycznym 150 x 200 cm, nadającym się fantastycznie do salonu;
- długim 90 x 260 cm, który sprawdzi się przy jadalnianym stole lub na klatce schodowej;
- małym 70 x 100 cm, stworzonym z myślą o mniejszych metrażach lub klientach dopiero zaczynających przygodę z kilimem.
Jego wzór w zależności od formatu zmienia nieco charakter - kilim „Wacław” klasyczny jest frenetyczny i pełen głębi, Długi Wacław przywodzi na myśl ornament art déco, Mały zaś jest filuterny i zadziorny.
Dominika Krogulska-Czekalska tak opowiada o swoim wzorze:
- Jest w linearności coś optymistycznego, a w ciągłości linii konsekwencja. Mam słabość do twórczości architektów, inżynierów, jak choćby Oskara Hansena, Buckminstera Fullera, oczywiście Wacława Szpakowskiego czy współczesnego Philipa Rahma. Zapewne chodzi o namysł, porządek, zasadę, skomplikowanie, które cierpliwie prowadzą do rozwiązania, ale też obiecują ciąg dalszy.
Dominika Krogulska-Czekalska
Doktor sztuki, wykładowczyni projektowania w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, gdzie zgłębia tajniki i możliwości struktur żakardowych, angażujących studentów w poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów zastosowania tej tradycyjnej technologii. Niezależny projektant i dyrektor artystyczny.