Kilka refleksji artysty, projektanta wnętrz oraz historyka sztuki o dobieraniu sztuki do wnętrza.

Wybierając obraz do wnętrza, kierujemy się różnymi aspiracjami i metodami. Można porównać to do zaproszenia gościa do naszej prywatnej przestrzeni. Poznając kogoś, zauważamy jego różne cechy, jeśli nas zaciekawia, inspiruje, chcemy wejść z nim w głębszą relację. Zapraszając go do siebie, nie sugerujemy, by ubrał się pod kolor naszej sofy lub wystylizował się na estetykę, jaka panuje w poszczególnych pokojach.

Gość, pojawiając się w naszym domu, wprowadza swój kontekst, swoją historię. Podążamy za tym nowym zdarzeniem. Gdy wychodzi, zaczyna nam go brakować, zostaje w pamięci, zaczynamy za nim tęsknić. Podejmujemy wówczas decyzję, czy chcemy z nim zamieszkać, czy chcemy by wprowadził swoją historię, narrację, treść, by wzbogacił tym samym nasze funkcjonowanie.

Obraz - Robert Motelski - meble Saba Italia   Obraz - Marcin Kowalik - meble Gubi
Obraz - Robert Motelski - meble Saba Italia (Mesmetric)   Obraz - Marcin Kowalik - meble Gubi (Interior Park)

Zapełniamy więc przestrzeń Dziełami Sztuki, głodni nowych doznań, dialogów, relacji. Chcemy studiować nowe kolory, formy, kompozycje. Kontemplować ich wpływ oraz oddziaływanie.

Obraz - Tomasz Kolodziejczyk, meble Saba Italia
Obraz - Tomasz Kolodziejczyk, meble Saba Italia (Mesmetric)

Twórca wnętrz Sztuką może konstruować przestrzeń, z nią i dla niej.

Przenikanie wzajemnych relacji powinno być płynne i wielokierunkowe. Ciekawe są zarówno odniesienia do przestrzeni zewnętrznej, wspomnień, jak i do relacji, jakie są we wnętrzu. Odpowiednio dobierając obraz możemy na przykład podkreślić wybrane elementy architektoniczne, interesująco zmienić perspektywę, skupić uwagę na małej, lecz przyciągającej wzrok rzeczy. Wprowadzić historię, która wycina nas z rzeczywistości, będąc daleką ucieczką.

Obraz - Michał Szlaga, meble - Fritz Hansen   Obrazy - Anka Sielska, meble Fritz Hansen
Fotografia - Michał Szlaga, meble - Fritz Hansen (Mesmetric)   Fotografie - Anka Sielska, meble Fritz Hansen (Mesmetric)

To obraz może być we wnętrzu dominantą, solistą na scenie tworzącej tło, rozszerzenie, rodzaj ramy.

Obraz - Filip Kalkowski, meble - Pianca
Obraz - Filip Kalkowski, meble - Pianca (Inter Style)

Nie zawsze tło, jakim dla obrazu jest wnętrze, musi być kontrastowe. Wręcz przeciwnie, może skupiać się na wąskiej palecie kolorystycznej. Ale to właśnie detal z Dzieła Sztuki, jego dynamika bądź harmonia stanowi o wyjątkowości tego akcentu. Jak przypięcie broszki do skomponowanego stroju.

Obraz - Mikolas Obrycki, meble - Fritz Hansen   Obraz - Filip Kalkowski, meble - Pianca
Obraz - Mikolas Obrycki, meble - Fritz Hansen (Mesmetric)   Obraz - Filip Kalkowski, meble - Pianca (Inter Style)

Wybrany i kupiony obraz, fotografia, grafika bądź rzeźba może pozornie zlewać się z otoczeniem, ukrywając na pierwszy rzut oka historię przeznaczoną do kontemplacji.

Obraz - Artur Przebindowski, "Megalopolis 49", meble - Fritz Hansen   Obraz - Artur Przebindowski, "Megalopolis 49"
Obraz - Artur Przebindowski, "Megalopolis 49", meble - Fritz Hansen (Mesmetric) 

Obraz może stanowić inspirację do zaprojektowania wnętrza, stanowiąc klucz do kompozycji, doboru kolorów i form, atmosfery. A zatem jego wybór musi poprzedzać podjęcie jakichkolwiek decyzji dotyczących projektu wnętrza.

Obraz - Michał Szlaga, meble - Arketipo   Obraz - Michał Szlaga, meble - Pianca
Fotografia - Michał Szlaga, meble - Arketipo (Inter Style)   Fotografia - Michał Szlaga, meble - Pianca (Inter Style)

Przy doborze obrazu do wnętrza najważniejsza jest świadomość, jak wiele Dzieła Sztuki wnoszą w nasze życie, w naszą przestrzeń i w codzienne funkcjonowanie. Niezależnie, czy realizację oprzemy na własnych wyborach, czy na sugestiach profesjonalistów, ważna jest otwartość na nowe doznania, bo to one są bezcenne.

tekst i dobór zdjęć: Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska - historyk sztuki, projektant wnętrz, właścicielka Galerii Dzieł Sztuki i Designu - Gallery Art in Architecture oraz LaFabric