Gdy z tęsknotą wypatrujemy śnieżnej, mroźnej zimy, popatrzmy na zatopione w bieli krajobrazy utrwalone na malarskich płótnach.

Popularny gatunek malarski - pejzaż

Pejzaż jest bardzo popularnym gatunkiem malarskim, który chętnie wybieramy do naszych domów. Z jednej strony sprawia, że wnętrze, wzbogacone dziełem sztuki, staje się oryginalne, z drugiej zaś obraz natury jest zazwyczaj na tyle lekki w wyrazie i neutralny, że nie przytłacza całości aranżacji. Łatwo też dobierzemy obraz odpowiadający naszemu gustowi oraz charakterowi wnętrza.

Rafał Malczewski, „Zima w górach”, ok. 1927, olej, płótno, fot. archiwum Polswiss Art

Rozkwit malarstwa krajobrazowego

Oferta galerii i domów aukcyjnych obejmuje duży wybór krajobrazów, powstałych w obrębie różnych szkół, nurtów i stylistyk. Rozkwit malarstwa krajobrazowego trwa od XIX wieku. Romantycy przedstawiali dramaturgię i potęgę przyrody. Malarze realiści malowali naturę w plenerze, skupiając się na szczegółach. Symboliści tworzący na przełomie XIX i XX stulecia ukazywali jej ukryte znaczenia.

Grzegorz Bolek, „Ścieżka”, 2010, akryl, płótno

W wieku XX pejzaż był świetnym polem do eksperymentów i poszukiwań w zakresie formy oraz koloru, kontynuowanych w ciągu ostatnich lat. Krajobraz zimowy jest tematem wyjątkowym. Mroźna przyroda daje bowiem niezliczone możliwości oddania mnogości odcieni bieli, faktur pierzyn i uroku prószącego śniegu.

Tadeusz Dominik, „Zima – z cyklu: Cztery pory roku”, 1993, olej, płótno, fot. archiwum Rempex/R. Wancerz

Zainteresowanie rodzimym krajobrazem w zimowych odsłonach nabrało na sile pod koniec XIX wieku. Młodopolscy malarze byli zafascynowani urodą przykrytych śniegiem lasów, pól, gór, miast i miasteczek, skutych lodem rzek i jezior. Szczególnie zachwycały ich majestatyczne Tatry, które tą porą roku prezentują się wyjątkowo pięknie, oraz całe Podhale z jego barwnym folklorem i zimowymi obrzędami.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), „Pejzaż zimowy z rzeką”, 1906, olej, płyta, fot. archiwum Polswiss Art

Tadeusz Dominik, jeden z najciekawszych polskich pejzażystów drugiej połowy XX wieku, powiedział: „Moje malarstwo jest w całości efektem otwarcia na naturę, jest nią inspirowane. Nie ilustruję natury, ale swoimi obrazami otwieram drogę widzowi do jej własnego przeżywania”. Kupując obraz do domu, wybierajmy więc właśnie z takich dzieł, które nie tylko są dobrej klasy malarstwem, ale jednocześnie wzbudzają w nas prawdziwe emocje.

Stanisław Baj, „Rzeka Bug zimą. Sugry okolice Kodnia”, 2009, olej, płótno, fot. archiwum DA Agra-Art

Obraz otwierający artykuł: Katarzyna Karpowicz, „Zamieć śnieżna”, 2017, olej, płótno, oferta Galerii STALOWA